Logo partnera
Muzyka i taniec

ZAKOŃCZENIE FESTIWALU

  • Wydarzenie archiwalne
Miejsce:
Filharmonia PomorskaBydgoszcz, Andrzeja Szwalbego 6

59. BYDGOSKI FESTIWAL MUZYCZNY PAMIĘĆ I PRZYSZŁOŚĆ


Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej

Chór Filharmonii Narodowej w Warszawie

Mykoła Diadiura dyrygent

Anna Maria Staśkiewicz skrzypce

Bartosz Koziak wiolonczela

Bartosz Michałowski przygotowanie Chóru

Magdalena Miśka -Jackowska, Marcin Kydryński prowadzenie


 


Alfred Schnittke (1934-1998) – Concerto grosso nr 2 na skrzypce i wiolonczelę

Igor Strawiński  (1882-1971)– Symfonia psalmów


lub

Alfred Schnittke (1934-1998) – Concerto grosso nr 1

(w przypadku zwiększonych  ograniczeń pandemicznych)


 


 


Bilety do nabycia na www.bilety24.pl

oraz w kasie biletowej FP



Uprzejmie informujemy, że zakup biletu na koncert w Filharmonii Pomorskiej jest jednoznaczny z przyjęciem do wiadomości i stosowania regulaminu pod nazwą: „Warunki uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych organizowanych przez Filharmonię Pomorską im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy podczas trwania epidemii SARS-CoV-2 COVID-19”. Niezastosowanie się do jego zapisów, szczególnie tych mówiących o konieczności zakrywania ust i nosa, skutkować może przerwaniem koncertu, wezwaniem służb porządkowych i wyproszeniem osób łamiących te zapisy oraz obciążeniem ich wszelkimi kosztami interwencji.


OBOWIĄZKOWA KARTA UCZESTNIKA KONCERTU>>


KLAUZULA COVID-19>>


REGULAMIN DLA MELOMANÓW>>


Przed każdym koncertem od Melomanów będziemy pobierać dane osobowe w postaci imienia, nazwiska oraz nr tel. kontaktowego w celu zapobiegania, przeciwdziałania i zwalczania COVID-19. Dane udostępnione będą jedynie instytucjom uprawnionym ustawowo, w tym właściwemu państwowemu inspektorowi sanitarnemu.



Finał 59. Bydgoskiego Festiwalu Muzycznego wypełnią wybitne dzieła: Concerto grosso nr 2 Sznittkego, kompozytora pochodzenia rosyjsko-niemiecko-żydowskiego, zaliczanego do czołowych przedstawicieli postmodernizmu w muzyce, 0sobliwości jego stylistyki najlepiej pokazują concerti grossi oraz symfonie; Symfonia psalmów Strawińskiego, która jest obszerną symfonią chóralną o niespotykanym pięknie, została napisana „na większą chwałę Bożą” i oparta na fragmentach psalmów (38, 39 i 40).

Mykoła Diadiura, jest jednym z najwybitniejszych dyrygentów Ukrainy, nosi zaszczytny tytuł Ludowego Artysty Ukrainy, prowadzi intensywną działalność na arenie międzynarodowej. Karierę rozpoczął w 1987 w Japonii, gdzie zdobył nagrody - regulaminową i specjalną - Japońskiego Związku Kompozytorów podczas Międzynarodowego Konkursu Kompozytorów w Tokio. Po konkursie otrzymał zaproszenie na stypendium do USA od Seiji Ozawy, gdzie został jego uczniem.  W latach 1988–1989 był dyrygentem opery w Kijowie, od 1989 do 1996 głównym dyrygentem Orkiestr Symfonicznych Seulu oraz Orkiestry Symfonicznej Kwang Dju w Korei Południowej. Współpracował z National Opera Company of South Korea. W latach 2009–2012 był dyrektorem artystycznym Filharmonii Szczecińskiej. Od 1996 pełni funkcję głównego dyrygenta orkiestry symfonicznej Ukraińskiej Filharmonii Narodowej w Kijowie, gdzie wprowadził cykl koncertów symfonicznych „Wszystkie symfonie Beethovena” oraz „Wszystkie symfonie i koncerty Brahmsa”. Jako dyrygent gościnny koncertował w Niemczech, Francji, Hiszpanii, Szwajcarii, Polsce i Turcji, brał udział w międzynarodowych festiwalach. W 2017 artysta zasiadał w jury X Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. G. Fitelberga w Katowicach.

Studiował w Państwowym Konserwatorium im. Czajkowskiego w Kijowie w klasie Romana Kofmana.

Więcej>>

Anna Maria Staśkiewicz jest laureatką III nagrody XIII Międzynarodowego Konkursu im. H. Wieniawskiego w Poznaniu, I nagrody i nagrody specjalnej V Międzynarodowego Konkursu im. K. Szymanowskiego w Łodzi, zwyciężczynią Ogólnopolskich Przesłuchań Skrzypków w Elblągu, XVI Ogólnopolskiego Konkursu Bachowskiego w Zielonej Górze. Skrzypaczka koncertowała w wielu krajach Europy, Brazylii, Chinach, Japonii, USA, a także w wielu miastach Polski. Współpracowała z większością krajowych zespołów filharmonicznych zaś wśród zagranicznych zespołów, które jej partnerowały, znajdują się orkiestry kameralne z Kaliningradu i Zurychu oraz symfoniczne z Ankary, Getyngi, Tirany, São Paulo. Jako kameralistka współpracowała m.in. z José Gallardo, Waldemarem Malickim, Marcelo Nisinmanem, Olgą Pasiecznik, Ewą Pobłocką. Wystąpiła w charakterze solistki na estradach wielu renomowanych sal świata. Jest sześciokrotną stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Fundacji Yamaha Europa oraz laureatką programu stypendialnego Młoda Polska. Od 2015 pracuje w orkiestrze Sinfonia Varsovia na stanowisku koncertmistrza. Skrzypaczka ukończyła Akademię Muzyczną w Poznaniu w klasie skrzypiec Marcina Baranowskiego. Swoje umiejętności doskonaliła również pod kierunkiem Wandy Wiłkomirskiej. Więcej>>

Bartosz Koziak jest zwycięzcą III Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie, ponadto laureatem konkursów: Isang Yun’a w Tongyeong (Korea) i im. Mykoły Łysenki w Kijowie (II nagroda), „Praskiej Wiosny”, XI Międzynarodowego Konkursu Współczesnej Muzyki Kameralnej w Krakowie (I nagroda), im. P. Czajkowskiego w Moskwie oraz ARD w Monachium. Występował w prestiżowych salach Europy i jest zapraszany na znane festiwale. Jako solista współpracował m.in. z orkiestrami: Filharmonii Narodowej, NOSPR-em, Sinfonią Varsovią, Orchestre Philharmonique de Monte Carlo, Münchener Kammerorchester czy Młodzieżową Orkiestrą Armenii pod dyrekcją Krzysztofa Pendereckiego. Koncertuje także jako kameralista. Współtworzy Warszawską Grupę Wiolonczelową „Cellonet”. Był regularnie zapraszany do udziału w projektach koncertowych Krzysztofa Pendereckiego np. brał udział w pierwszym nagraniu płytowym „Concerto grosso” pod dyrekcją kompozytora. Ponadto w jego dyskografii znajduje się m.in. nagranie II Koncertu wiolonczelowego Bacewicz, wyróżnione przez magazyn „Pizzicato” w Luksemburgu.

Ukończył Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie Kazimierza Michalika i Andrzeja Bauera oraz Conservatoire National Superieur de Musique de Paris w klasie Philippe’a Mullera. Od 2008 był asystentem Andrzeja Bauera w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy a od 2015 jest adiunktem.

Więcej|>> 

Chór Filharmonii Narodowej zaczął działać w 1953. W 2017 kierownictwo zespołu objął Bartosz Michałowski. Zespół przede wszystkim bierze udział w koncertach symfonicznych i oratoryjnych z Orkiestrą FN oraz a cappella na macierzystej estradzie, regularnie bierze udział w „Warszawskiej Jesieni” oraz w Festiwalu Wratislavia Cantans. Prowadzi intensywną działalność artystyczną na arenie międzynarodowej. Zapraszany jest również na wspólne koncerty przez orkiestry polskie, europejskie czy w Tel Awiwie i Jerozolimie, a także występuje na scenach operowych we Włoszech, Francji. Zespołem dyrygowali wybitni polscy i zagraniczni mistrzowie batuty oraz kompozytorzy. Ogromny repertuar Chóru FN obejmuje ponad 400 dzieł oratoryjnych i utworów a cappella rożnych epok. Szczególne miejsce zajmuje w nim muzyka polska, a zwłaszcza twórczość Krzysztofa Pendereckiego. Zespół wykonuje i nagrywa wszystkie jego dzieła oratoryjne i a cappella.

Bartosz Michałowski, od 2017 dyrektor Chóru Filharmonii Narodowej w Warszawie. W latach 1998–2005 był asystentem prof. Stefana Stuligrosza i dyrygentem Chóru Filharmonii Poznańskiej. Jest laureatem nagrody L’Orphée d’Or 2015, był nominowany do Fryderyka 2015 za dwupłytowy album z muzyką Pasquale Anfossiego, zdobył Złotą Płytę, a także jest zwycięzcą IX Ogólnopolskiego Konkursu Dyrygentów Chóralnych, w którym przyznano mu również nagrodę specjalną za świadomość pracy nad emisją głosu w zespole chóralnym.

Ukończył wydział dyrygentury chóralnej Akademii Muzycznej w Poznaniu. Jest wykładowcą Uniwersytetu Muzycznego w Warszawie.

Więcej>>   

Magdalena Miśka-Jackowska - przez 15 lat pracowała w zespole RMF Classic. Autorka wielu radiowych programów, poświęconych sztuce filmowej („Cały ten film”, „Mistrzowie drugiego planu”). Laureatka nagrody Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej za audycję „Moje kino” (2010). Stworzyła i prowadzi Listę Przebojów Muzyki Filmowej, która jest jedynym tego typu programem w Polsce. Dla RMF Classic rozmawiała z największymi osobowościami kina, muzyki i literatury. Jako konferansjer związana m.in. z Festiwalem Muzyki Filmowej w Krakowie, prestiżowymi wydarzeniami kulturalnymi, festiwalami, licznymi koncertami muzyki klasycznej i filmowej w całym kraju.

Absolwentka Wydziału Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Wykłada w Akademii Muzycznej w Łodzi i na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach.

Marcin Kydryński – radiowiec, wędrowiec, fotograf, autor książek i piosenek, producent płytowy, organizator koncertów i festiwali. Przez ponad 30 lat współtworzył wizerunek radiowej Trójki, a jego audycja „Siesta” została wybrana jedną z najpopularniejszych w historii stacji. Od lipca 2020 prowadzi autorską audycję „Pora Siesty” w Radiu Nowy Świat. Od 1992 podróżuje po Afryce. Swoje reportaże publikował w „National Geographic”; pierwszy autor i fotograf, jakiemu centrala w Waszyngtonie wydała okładkowy materiał w lokalnej edycji. Od 2010 prowadzi ekspedycje fotograficzne i warsztaty, głównie w krajach afrykańskich. Jest absolwentem Wydziału Wiedzy o Teatrze warszawskiej PWST.

Więcej>> 




Źródło: Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy

Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy

ul. Andrzeja Szwalbego 6
85-080 Bydgoszcz
tel.:52 321 04 67

Powiązane wydarzenia

02
października (niedziela), godz. 17:00

60. Bydgoski Festiwal Muzyczny: ARVO PӒRT

05
października (środa), godz. 19:00

60. Bydgoski Festiwal Muzyczny: GAVRILOV GRA BACHA

07
października (piątek), godz. 19:00

60. Bydgoski Festiwal Muzyczny: KILAR