Zakon Artium Milites: legenda staje się historią / wystawa
Podany czas trwania wystawy nie uwzględnia dni wolnych oraz rzeczywistych godzin otwarcia. Przed wizytą w danym obiekcie prosimy o kontakt z organizatorem celem potwierdzenia dostępności ekspozycji.
Zakon Artium Milites: legenda staje się historią / wystawa
10.12.2021–09.01.2022
otwarcie: 10.12.2021 (piątek), godz. 16.00–19.00 / wstęp wolny
koncepcja wystawy: Horacy Muszyński
Galeria Sztuki Wozownia zaprasza w niezwykłą podróż, w czasie której będzie można poznać okoliczności powstania, rozkwitu i upadku zakonu Artium Milites, antenatów późniejszych Żołnierzy Obrony Sztuki. Narracja wystawy obejmuje okres od czasów Mieszka I do roku 1724 – śmierci Doroty Piekuty, ostatniej dowódczyni zakonu. Na ekspozycji znajdą się historyczne artefakty, dzieła sztuki z różnych epok, jak również fragmenty filmów dokumentalnych oraz symulację w technologii VR.
Przypomniane na wystawie wydarzenia wydają się zapożyczone z niesamowitych opowieści. Ale czyż najciekawsza nie jest właśnie prawda? Organizatorzy ekspozycji nie chcą więc przyjmować żadnego stanowiska wobec przedstawionych wydarzeń, ale ukazać je w sposób najbardziej obiektywny.
Wojsko Obrony Sztuki dziękuje Horacemu Muszyńskiemu za zainicjowanie organizacji wystawy oraz aranżację ekspozycji, Lwowi Sołowiejowi za renowację i odrestaurowanie prezentowanych dzieł, Tymkowi Bryndalowi za zrekonstruowanie marszu Ars Defensores, Rufusowi Rufsonowi za wizualizacje 3D oraz wszystkim osobom zaangażowanym w powstanie tego muzeum.
Wojsko Obrony Sztuki (ang. Art Defenders Army) – ogólna nazwa artystycznych sił zbrojnych. Jest to niezależna organizacja, działająca na różnych terytoriach, niebędąca częścią struktury żadnego państwa. Ich dewiza to: „Sztuka nie obroni się sama” (ang. „Art will not defend itself”). Sam WOS (ang. ADA) nie zajmuje się tworzeniem prac artystycznych, a jedynie składaniem hołdu dla gotowych już dzieł i obroną wystaw.
Horacy Muszyński (ur. 1994, Poznań) – absolwent filmu eksperymentalnego na Wydziale Malarstwa i Nowych Mediów Akademii Sztuki w Szczecinie. Obecnie uczestnik podyplomowego programu instytucji De Ateliers w Amsterdamie. Laureat Nagrody Głównej w konkurskie Najlepszych Dyplomów Sztuki Mediów (2020), II nagrody Project Room 2019, Artystycznej Podróży Hestii 2017, Grand Prix na festiwalu Kocham Dziwne Kino oraz nagrody w ramach festiwalu Młode Wilki 16. Jego filmy pokazywane były m.in. w ramach 68. Cannes Film Festival (2015), Film Polska Berlin (2016), Szczecin European Film Festival (2016), Krakowskiego Festiwalu Filmowego (2017), Przeglądu Sztuki Survival (2019), Amsterdam Art Gallery Weekend (2020). Działa na pograniczu kina i sztuki, często wprowadzając do swoich prac elementy humorystyczne i performatywne – np. w filmie „Dolly” aktorzy grający rodzinę musieli pozostać w relacjach rodzinnych także poza planem filmowym, z kolei w „ID” artysta wynajął aktora, który przez tydzień zastępował go w prawdziwym życiu. Źródłem inspiracji są także dla niego niszowe filmy drugiej połowy XX w. Tak powstała „Kishonia” – horror o ataku zmutowanych ogórków kiszonych, który w polskiej wersji językowej czyta znany lektor Tomasz Knapik.
Źródło: Galeria Sztuki Wozownia
10.12.2021–09.01.2022
otwarcie: 10.12.2021 (piątek), godz. 16.00–19.00 / wstęp wolny
koncepcja wystawy: Horacy Muszyński
Galeria Sztuki Wozownia zaprasza w niezwykłą podróż, w czasie której będzie można poznać okoliczności powstania, rozkwitu i upadku zakonu Artium Milites, antenatów późniejszych Żołnierzy Obrony Sztuki. Narracja wystawy obejmuje okres od czasów Mieszka I do roku 1724 – śmierci Doroty Piekuty, ostatniej dowódczyni zakonu. Na ekspozycji znajdą się historyczne artefakty, dzieła sztuki z różnych epok, jak również fragmenty filmów dokumentalnych oraz symulację w technologii VR.
Przypomniane na wystawie wydarzenia wydają się zapożyczone z niesamowitych opowieści. Ale czyż najciekawsza nie jest właśnie prawda? Organizatorzy ekspozycji nie chcą więc przyjmować żadnego stanowiska wobec przedstawionych wydarzeń, ale ukazać je w sposób najbardziej obiektywny.
Wojsko Obrony Sztuki dziękuje Horacemu Muszyńskiemu za zainicjowanie organizacji wystawy oraz aranżację ekspozycji, Lwowi Sołowiejowi za renowację i odrestaurowanie prezentowanych dzieł, Tymkowi Bryndalowi za zrekonstruowanie marszu Ars Defensores, Rufusowi Rufsonowi za wizualizacje 3D oraz wszystkim osobom zaangażowanym w powstanie tego muzeum.
Wojsko Obrony Sztuki (ang. Art Defenders Army) – ogólna nazwa artystycznych sił zbrojnych. Jest to niezależna organizacja, działająca na różnych terytoriach, niebędąca częścią struktury żadnego państwa. Ich dewiza to: „Sztuka nie obroni się sama” (ang. „Art will not defend itself”). Sam WOS (ang. ADA) nie zajmuje się tworzeniem prac artystycznych, a jedynie składaniem hołdu dla gotowych już dzieł i obroną wystaw.
Horacy Muszyński (ur. 1994, Poznań) – absolwent filmu eksperymentalnego na Wydziale Malarstwa i Nowych Mediów Akademii Sztuki w Szczecinie. Obecnie uczestnik podyplomowego programu instytucji De Ateliers w Amsterdamie. Laureat Nagrody Głównej w konkurskie Najlepszych Dyplomów Sztuki Mediów (2020), II nagrody Project Room 2019, Artystycznej Podróży Hestii 2017, Grand Prix na festiwalu Kocham Dziwne Kino oraz nagrody w ramach festiwalu Młode Wilki 16. Jego filmy pokazywane były m.in. w ramach 68. Cannes Film Festival (2015), Film Polska Berlin (2016), Szczecin European Film Festival (2016), Krakowskiego Festiwalu Filmowego (2017), Przeglądu Sztuki Survival (2019), Amsterdam Art Gallery Weekend (2020). Działa na pograniczu kina i sztuki, często wprowadzając do swoich prac elementy humorystyczne i performatywne – np. w filmie „Dolly” aktorzy grający rodzinę musieli pozostać w relacjach rodzinnych także poza planem filmowym, z kolei w „ID” artysta wynajął aktora, który przez tydzień zastępował go w prawdziwym życiu. Źródłem inspiracji są także dla niego niszowe filmy drugiej połowy XX w. Tak powstała „Kishonia” – horror o ataku zmutowanych ogórków kiszonych, który w polskiej wersji językowej czyta znany lektor Tomasz Knapik.
Źródło: Galeria Sztuki Wozownia