XXVIII Bydgoski Festiwal Operowy 2022. PROCES ( The Trial.Der Prozess).
Kompozytor: Philip Glass
Autor libretta: Christopher Hampton
Data premiery: 10.01.2019
Czas trwania: Opera kameralna w 2.aktach.
Wykonawcy: Opera na Zamku w Szczecinie.
Opera kameralna w 2 aktach do libretta Christophera Hamptona wg powieści Franza Kafki.
Prapremiera The Music Theatre Wales, Londyn, Linbury Studio Theatre, Royal Opera House, 10 października 2014
Polska prapremiera : Opera na Zamku w Szczecinie, 19 stycznia 2019
Oryginalna wersja językowa z polskimi i niemieckimi napisami.
Wykonania odbywają się z materiałów wydawnictwa Chester Music Ltd. i za zgodą Dunvagen Music Publishers, Inc
Realizatorzy:
Kierownictwo muzyczne: Jerzy Wołosiuk
Reżyseria: Pia Partum
Scenografia,multimedia,reżyseria świateł: Wojciech Puś
Kostiumy: Wojciech Dziedzic
Ruch sceniczny: Agnieszka Dmochowska-Sławiec
Konsultacje kaskaderskie: Andrzej Słomiński
Autor plakatu: Lex Drewinski
"Myślę o swoich kameralnych operach jak o bombach neutronowych - małe,ale z potężną siłą rażenia"- Philip Glass.
Szczecińska scena od kilku sezonów konsekwentnie prezentuje operę współczesną: tym razem świetny „Proces”, kompozycję Philipa Glassa (prapremiera światowa w 2014 r., prapremiera polska w 2019 r.). Tytuł opery odnosi widza oczywiście do surrealistycznej powieści Franza Kafki. Niedokończony rękopis z 1915 r. nie był przeznaczony do druku. W zawoalowany sposób Kafka odnosi się w nim do swego nieudanego i zerwanego narzeczeństwa.Wzajemna wyniszczająca relacja z Felice Bauer powodowała głębokie rozdarcie i lęki, które przedstawił w historii aresztowania i stracenia Józefa K. Znaczenie i oddziaływanie twórczości praskiego pisarza na inne dziedziny sztuki współczesnej jest ogromne: pojawiają się wciąż nowe interpretacje dzieł Kafki, ich opracowania dramaturgiczne, wersje filmowe, ilustracje i muzyka do poszczególnych tekstów– dla udokumentowania przejmujących zgrozą, budzących niepewność, zagadkowych sytuacji.
Premiera operowego „Procesu” odbyła się w Royal Opera House w Londynie w 2014 roku w koprodukcji z Music Theatre Wales. Libretto napisał wybitny reżyser i scenarzysta, zdobywca Oscara, Christopher Hampton ( znany bydgoskiej Publiczności z tekstów piosenek do musicalu "Bulwar Zachodzącego Słońca"). Muzykę charakteryzuje ogromne napięcie: Philip Glass, nominowany do Oscara i zdobywca Złotego Globu, znakomicie wykorzystał metaforę samotności i słabości człowieka, zawartą w mrocznej powieści Kafki. Reżyserująca „Proces” Pia Partum, uczyniła głównego bohatera pracownikiem korporacji ,uwięzionym we współczesnej metropolii. Szczecińskie przedstawienie to znaczące kreacje wokalne, fascynująca wizja plastyczna i realizacja repertuaru z aktualnego światowego nurtu muzyki współczesnej.
Opis
Józef K. – nam współczesny. Zamożny, wykształcony, osiągnął zawodowy i towarzyski sukces. A jednak coś go dręczy. Przegląda się w rzeczywistości jak w lustrze i ta rzeczywistość go mierzi. Byle jakie relacje, byle jacy ludzie. On sam przed sobą w tym lustrze – także czuje się byle jaki. I nie ma z tej sytuacji ucieczki. Czuje się schwytany. Czuje się winny...
28.edycja Bydgoskiego Festiwalu Operowego, po kilkuletniej przerwie wymuszonej przez pandemię, odbędzie się wyjątkowo jesienią: od 8 do 22 października.
Zaproszone zespoły renomowanych scen przedstawią swoje znakomite spektakle : „Giselle” Adolphe Adama- symbol baletu romantycznego w wykonaniu Lwowskiego Narodowego Teatru Opery i Baletu (Ukraina), „Don Carlo” Giuseppe Verdiego , przejmująca inscenizacja Litewskiego Narodowego Teatru Opery i Baletu z Wilna w nagrodzonej mistrzowskiej reżyserii Güntera Krämera. Z polskich tegorocznych produkcji pokazana będzie „Aida” Verdiego, okrzyknięta wydarzeniem artystycznym realizacja Opery Bałtyckiej.
Organizatorzy Festiwalu powracają do niezrealizowanych planów sprzed trzech lat i chcą pokazać przedstawienia, których premiery miały wówczas miejsce: świetny spektakl szczecińskiej Opery na Zamku „Proces” – operę współczesną Philipa Glassa wg Franza Kafki oraz – kontrastową w nastroju - operę komiczną Józefa M.K. Poniatowskiego „Don Desiderio” w wykonaniu Opery Śląskiej w Bytomiu. Festiwal zamknie opera słowackiego kompozytora Josefa B. Forstera „Eva”, z którą ponownie odwiedzi Bydgoszcz Państwowa Opera z Banskiej Bystricy (Słowacja).
Zatem, obok tytułów obecnych na wielu scenach operowych, zaprezentowane zostaną pozycje unikatowe, obok klasyki – utwory z zaledwie kilkuletnią historią.
XXVIII Bydgoski Festiwal Operowy zapowiada plakat autorstwa Tomasza Bogusławskiego a premierę „Fausta” dzieło Jacka Staniszewskiego. Oba plakaty będą w sprzedaży podczas Festiwalu.
Bilety w sprzedaży od 22 sierpnia w kasie Opery Nova oraz online.
Źródło: Opera Nova
Autor libretta: Christopher Hampton
Data premiery: 10.01.2019
Czas trwania: Opera kameralna w 2.aktach.
Wykonawcy: Opera na Zamku w Szczecinie.
Opera kameralna w 2 aktach do libretta Christophera Hamptona wg powieści Franza Kafki.
Prapremiera The Music Theatre Wales, Londyn, Linbury Studio Theatre, Royal Opera House, 10 października 2014
Polska prapremiera : Opera na Zamku w Szczecinie, 19 stycznia 2019
Oryginalna wersja językowa z polskimi i niemieckimi napisami.
Wykonania odbywają się z materiałów wydawnictwa Chester Music Ltd. i za zgodą Dunvagen Music Publishers, Inc
Realizatorzy:
Kierownictwo muzyczne: Jerzy Wołosiuk
Reżyseria: Pia Partum
Scenografia,multimedia,reżyseria świateł: Wojciech Puś
Kostiumy: Wojciech Dziedzic
Ruch sceniczny: Agnieszka Dmochowska-Sławiec
Konsultacje kaskaderskie: Andrzej Słomiński
Autor plakatu: Lex Drewinski
"Myślę o swoich kameralnych operach jak o bombach neutronowych - małe,ale z potężną siłą rażenia"- Philip Glass.
Szczecińska scena od kilku sezonów konsekwentnie prezentuje operę współczesną: tym razem świetny „Proces”, kompozycję Philipa Glassa (prapremiera światowa w 2014 r., prapremiera polska w 2019 r.). Tytuł opery odnosi widza oczywiście do surrealistycznej powieści Franza Kafki. Niedokończony rękopis z 1915 r. nie był przeznaczony do druku. W zawoalowany sposób Kafka odnosi się w nim do swego nieudanego i zerwanego narzeczeństwa.Wzajemna wyniszczająca relacja z Felice Bauer powodowała głębokie rozdarcie i lęki, które przedstawił w historii aresztowania i stracenia Józefa K. Znaczenie i oddziaływanie twórczości praskiego pisarza na inne dziedziny sztuki współczesnej jest ogromne: pojawiają się wciąż nowe interpretacje dzieł Kafki, ich opracowania dramaturgiczne, wersje filmowe, ilustracje i muzyka do poszczególnych tekstów– dla udokumentowania przejmujących zgrozą, budzących niepewność, zagadkowych sytuacji.
Premiera operowego „Procesu” odbyła się w Royal Opera House w Londynie w 2014 roku w koprodukcji z Music Theatre Wales. Libretto napisał wybitny reżyser i scenarzysta, zdobywca Oscara, Christopher Hampton ( znany bydgoskiej Publiczności z tekstów piosenek do musicalu "Bulwar Zachodzącego Słońca"). Muzykę charakteryzuje ogromne napięcie: Philip Glass, nominowany do Oscara i zdobywca Złotego Globu, znakomicie wykorzystał metaforę samotności i słabości człowieka, zawartą w mrocznej powieści Kafki. Reżyserująca „Proces” Pia Partum, uczyniła głównego bohatera pracownikiem korporacji ,uwięzionym we współczesnej metropolii. Szczecińskie przedstawienie to znaczące kreacje wokalne, fascynująca wizja plastyczna i realizacja repertuaru z aktualnego światowego nurtu muzyki współczesnej.
Opis
Józef K. – nam współczesny. Zamożny, wykształcony, osiągnął zawodowy i towarzyski sukces. A jednak coś go dręczy. Przegląda się w rzeczywistości jak w lustrze i ta rzeczywistość go mierzi. Byle jakie relacje, byle jacy ludzie. On sam przed sobą w tym lustrze – także czuje się byle jaki. I nie ma z tej sytuacji ucieczki. Czuje się schwytany. Czuje się winny...
28.edycja Bydgoskiego Festiwalu Operowego, po kilkuletniej przerwie wymuszonej przez pandemię, odbędzie się wyjątkowo jesienią: od 8 do 22 października.
Zaproszone zespoły renomowanych scen przedstawią swoje znakomite spektakle : „Giselle” Adolphe Adama- symbol baletu romantycznego w wykonaniu Lwowskiego Narodowego Teatru Opery i Baletu (Ukraina), „Don Carlo” Giuseppe Verdiego , przejmująca inscenizacja Litewskiego Narodowego Teatru Opery i Baletu z Wilna w nagrodzonej mistrzowskiej reżyserii Güntera Krämera. Z polskich tegorocznych produkcji pokazana będzie „Aida” Verdiego, okrzyknięta wydarzeniem artystycznym realizacja Opery Bałtyckiej.
Organizatorzy Festiwalu powracają do niezrealizowanych planów sprzed trzech lat i chcą pokazać przedstawienia, których premiery miały wówczas miejsce: świetny spektakl szczecińskiej Opery na Zamku „Proces” – operę współczesną Philipa Glassa wg Franza Kafki oraz – kontrastową w nastroju - operę komiczną Józefa M.K. Poniatowskiego „Don Desiderio” w wykonaniu Opery Śląskiej w Bytomiu. Festiwal zamknie opera słowackiego kompozytora Josefa B. Forstera „Eva”, z którą ponownie odwiedzi Bydgoszcz Państwowa Opera z Banskiej Bystricy (Słowacja).
Zatem, obok tytułów obecnych na wielu scenach operowych, zaprezentowane zostaną pozycje unikatowe, obok klasyki – utwory z zaledwie kilkuletnią historią.
XXVIII Bydgoski Festiwal Operowy zapowiada plakat autorstwa Tomasza Bogusławskiego a premierę „Fausta” dzieło Jacka Staniszewskiego. Oba plakaty będą w sprzedaży podczas Festiwalu.
Bilety w sprzedaży od 22 sierpnia w kasie Opery Nova oraz online.
Źródło: Opera Nova