XXVIII Bydgoski Festiwal Operowy 2022. GISELLE.
Kompozytor: Adolphe Adam
Autor libretta: Theophile Gautier i Jules-Henry Vernoy de Saint-Georges
Czas trwania: 120 min., dwa akty
Choreografia: Mykita Dolguszyn wg Jeana Corallego, Julesa Perrot, Maurisa Petipy
Wykonawcy: Lwowski Narodowy Akademicki Teatr Opery i Baletu im. Salomei Kruszelnickiej (Ukraina)
Realizatorzy:
dyrygenci: Juril Berwetskyi, Myron Jusypowicz
choreografia: Mykita Dolguszyn
scenografia: Tadey Ryndzak
„Giselle” to spektakl, który powstał na zamówienie baletmistrza Opery Paryskiej Jeana Corallego. Libretto powstało w ciągu trzech dni, a Adolphe Charles Adam w ciągu tygodnia skomponował muzykę.Twórcą przedstawienia był ówczesny główny baletmistrz paryskiego teatru operowego Jean Coralli i tylko on firmował na afiszu autorstwo kompozycji choreograficznej. Twierdzi się jednak, że tańce solowe dla tytułowej bohaterki przygotował podobno tancerz Jules Perrot, blisko związany wówczas z Carlottą Grisi, pierwszą wykonawczynią roli Giselle. Kolejne inscenizacje baletu były zawsze wzorowane na paryskiej wersji choreograficznej.
„Giselle” to spektakl, który stał się symbolem romantycznego baletu XIX wieku i ma nie straciła przez lata swojego uroku. Młoda Giselle dowiaduje się o zdradzie ukochanego, traci zmysły i umiera z żalu. Staje się jedną z Wilii, duchów narzeczonych zmarłych przed ślubem. Przychodzą Wilie do ludzkiego świata o północy, a człowiek, który spotyka ich późno w nocy, staje się ich ofiarą. Sprawiają, że tańczy do utraty tchu,na śmierć. Jednak czysta miłość Giselle do Albrechta ratuje go i wyzwala z fatalnego tańca.
Założona w 1900 roku Lwowska Opera Narodowa jest jedną z najpiękniejszych historycznych teatrów na Ukrainie. Opera Lwowska przetrwała wiele wojen, okupacji i zmian ustrojów. Dnia 24 lutego 2022 r. armia rosyjska rozpoczęła na dużą skalę inwazję na Ukrainę. Jednym z głównych celów tej straszliwej wojny jest zniszczenie narodu ukraińskiego, w tym dziedzictwa kulturowego Ukrainy. W odpowiedzi na nowe realia Lwowska Opera Narodowa, przy wsparciu Ministerstwa Kultury Ukrainy, organizuje projekt „FREEDOM TOUR”. Projekt „FREEDOM TOUR” to program tras koncertowych operowych, symfonicznych, chóralnych i baletowych mające na celu zebranie pomocy finansowej na wsparcie osób dotkniętych działaniami wojennymi, osób przesiedlonych wewnątrz okupowanego kraju, na zakup leków i pomocy humanitarnej dla dotkniętych wojną mieszkańców, w tym trudnym dla Ukrainy czasie.
28.edycja Bydgoskiego Festiwalu Operowego, po kilkuletniej przerwie wymuszonej przez pandemię, odbędzie się wyjątkowo jesienią: od 8 do 22 października.
Zaproszone zespoły renomowanych scen przedstawią swoje znakomite spektakle : „Giselle” Adolphe Adama- symbol baletu romantycznego w wykonaniu Lwowskiego Narodowego Teatru Opery i Baletu (Ukraina), „Don Carlo” Giuseppe Verdiego , przejmująca inscenizacja Litewskiego Narodowego Teatru Opery i Baletu z Wilna w nagrodzonej mistrzowskiej reżyserii Güntera Krämera. Z polskich tegorocznych produkcji pokazana będzie „Aida” Verdiego, okrzyknięta wydarzeniem artystycznym realizacja Opery Bałtyckiej.
Organizatorzy Festiwalu powracają do niezrealizowanych planów sprzed trzech lat i chcą pokazać przedstawienia, których premiery miały wówczas miejsce: świetny spektakl szczecińskiej Opery na Zamku „Proces” – operę współczesną Philipa Glassa wg Franza Kafki oraz – kontrastową w nastroju - operę komiczną Józefa M.K. Poniatowskiego „Don Desiderio” w wykonaniu Opery Śląskiej w Bytomiu. Festiwal zamknie opera słowackiego kompozytora Josefa B. Forstera „Eva”, z którą ponownie odwiedzi Bydgoszcz Państwowa Opera z Banskiej Bystricy (Słowacja).
Zatem, obok tytułów obecnych na wielu scenach operowych, zaprezentowane zostaną pozycje unikatowe, obok klasyki – utwory z zaledwie kilkuletnią historią.
XXVIII Bydgoski Festiwal Operowy zapowiada plakat autorstwa Tomasza Bogusławskiego a premierę „Fausta” dzieło Jacka Staniszewskiego. Oba plakaty będą w sprzedaży podczas Festiwalu.
Bilety w sprzedaży od 22 sierpnia w kasie Opery Nova oraz online.
Źródło: Opera Nova
Autor libretta: Theophile Gautier i Jules-Henry Vernoy de Saint-Georges
Czas trwania: 120 min., dwa akty
Choreografia: Mykita Dolguszyn wg Jeana Corallego, Julesa Perrot, Maurisa Petipy
Wykonawcy: Lwowski Narodowy Akademicki Teatr Opery i Baletu im. Salomei Kruszelnickiej (Ukraina)
Realizatorzy:
dyrygenci: Juril Berwetskyi, Myron Jusypowicz
choreografia: Mykita Dolguszyn
scenografia: Tadey Ryndzak
„Giselle” to spektakl, który powstał na zamówienie baletmistrza Opery Paryskiej Jeana Corallego. Libretto powstało w ciągu trzech dni, a Adolphe Charles Adam w ciągu tygodnia skomponował muzykę.Twórcą przedstawienia był ówczesny główny baletmistrz paryskiego teatru operowego Jean Coralli i tylko on firmował na afiszu autorstwo kompozycji choreograficznej. Twierdzi się jednak, że tańce solowe dla tytułowej bohaterki przygotował podobno tancerz Jules Perrot, blisko związany wówczas z Carlottą Grisi, pierwszą wykonawczynią roli Giselle. Kolejne inscenizacje baletu były zawsze wzorowane na paryskiej wersji choreograficznej.
„Giselle” to spektakl, który stał się symbolem romantycznego baletu XIX wieku i ma nie straciła przez lata swojego uroku. Młoda Giselle dowiaduje się o zdradzie ukochanego, traci zmysły i umiera z żalu. Staje się jedną z Wilii, duchów narzeczonych zmarłych przed ślubem. Przychodzą Wilie do ludzkiego świata o północy, a człowiek, który spotyka ich późno w nocy, staje się ich ofiarą. Sprawiają, że tańczy do utraty tchu,na śmierć. Jednak czysta miłość Giselle do Albrechta ratuje go i wyzwala z fatalnego tańca.
Założona w 1900 roku Lwowska Opera Narodowa jest jedną z najpiękniejszych historycznych teatrów na Ukrainie. Opera Lwowska przetrwała wiele wojen, okupacji i zmian ustrojów. Dnia 24 lutego 2022 r. armia rosyjska rozpoczęła na dużą skalę inwazję na Ukrainę. Jednym z głównych celów tej straszliwej wojny jest zniszczenie narodu ukraińskiego, w tym dziedzictwa kulturowego Ukrainy. W odpowiedzi na nowe realia Lwowska Opera Narodowa, przy wsparciu Ministerstwa Kultury Ukrainy, organizuje projekt „FREEDOM TOUR”. Projekt „FREEDOM TOUR” to program tras koncertowych operowych, symfonicznych, chóralnych i baletowych mające na celu zebranie pomocy finansowej na wsparcie osób dotkniętych działaniami wojennymi, osób przesiedlonych wewnątrz okupowanego kraju, na zakup leków i pomocy humanitarnej dla dotkniętych wojną mieszkańców, w tym trudnym dla Ukrainy czasie.
28.edycja Bydgoskiego Festiwalu Operowego, po kilkuletniej przerwie wymuszonej przez pandemię, odbędzie się wyjątkowo jesienią: od 8 do 22 października.
Zaproszone zespoły renomowanych scen przedstawią swoje znakomite spektakle : „Giselle” Adolphe Adama- symbol baletu romantycznego w wykonaniu Lwowskiego Narodowego Teatru Opery i Baletu (Ukraina), „Don Carlo” Giuseppe Verdiego , przejmująca inscenizacja Litewskiego Narodowego Teatru Opery i Baletu z Wilna w nagrodzonej mistrzowskiej reżyserii Güntera Krämera. Z polskich tegorocznych produkcji pokazana będzie „Aida” Verdiego, okrzyknięta wydarzeniem artystycznym realizacja Opery Bałtyckiej.
Organizatorzy Festiwalu powracają do niezrealizowanych planów sprzed trzech lat i chcą pokazać przedstawienia, których premiery miały wówczas miejsce: świetny spektakl szczecińskiej Opery na Zamku „Proces” – operę współczesną Philipa Glassa wg Franza Kafki oraz – kontrastową w nastroju - operę komiczną Józefa M.K. Poniatowskiego „Don Desiderio” w wykonaniu Opery Śląskiej w Bytomiu. Festiwal zamknie opera słowackiego kompozytora Josefa B. Forstera „Eva”, z którą ponownie odwiedzi Bydgoszcz Państwowa Opera z Banskiej Bystricy (Słowacja).
Zatem, obok tytułów obecnych na wielu scenach operowych, zaprezentowane zostaną pozycje unikatowe, obok klasyki – utwory z zaledwie kilkuletnią historią.
XXVIII Bydgoski Festiwal Operowy zapowiada plakat autorstwa Tomasza Bogusławskiego a premierę „Fausta” dzieło Jacka Staniszewskiego. Oba plakaty będą w sprzedaży podczas Festiwalu.
Bilety w sprzedaży od 22 sierpnia w kasie Opery Nova oraz online.
Źródło: Opera Nova