XXVIII Bydgoski Festiwal Operowy 2022. DON DESIDERIO. Dramma giocoso (opera buffa) w 2 aktach.
Kompozytor: Józef Michał Ksawery Poniatowski
Data premiery: Premiera: 20 października 2018 r. , Opera Sląska w Bytomiu,polska prapremiera sceniczna oryginalnej wersji językowej.
Czas trwania: 2 godz. 20 minut - 1 przerwa
Wykonawcy: Opera Śląska w Bytomiu
Realizatorzy:
kierownictwo muzyczne: JAKUB KONTZ
reżyseria: EWELINA PIETROWIAK
scenografia i kostiumy: ALEKSANDRA GĄSIOR
reżyseria światła: KAROLINA GĘBSKA
asystent dyrygenta: GRZEGORZ BRAJNER
asystent reżysera: BERNADETA MAĆKOWIAK
korepetytorzy solistów: LARYSA CZABAN, MICHAŁ KRYWORUCZKO
basso continuo: LARYSA CZABAN, NIKOL LATOCHA
Opis:
Opera Józefa Michała Ksawerego Poniatowskiego po raz pierwszy została zaprezentowana przez Operę Śląską po 140 latach od lwowskiej premiery i przywrócona polskiej kulturze. To wyjątkowe wydarzenie, bo do tej pory żaden polski teatr nie interesował się tym kompozytorem.Józef Michał Ksawery Poniatowski urodził się w Rzymie w 1816 roku. W jego życiu polityka splatała się z muzyką, w obu dziedzinach odnosił sukcesy. Karierę zaczynał we Florencji. Obdarzony pięknym tenorowym głosem zdobył uznanie w dziełach Rossiniego i Donizettiego, ale także własnych. Jedną z pierwszych swych oper „Giovanni di Procida”, wystawioną w 1839 r., skomponował z myślą o sobie: występował w roli tytułowej. Kiedy zaczynał karierę, królowało belcanto, gdy umarł (w Londynie,w 1873 r.), świat zachwycał się dojrzałymi dziełami Verdiego.Jest jednym z trzech polskich kompozytorów – obok Franciszka Mireckiego i Krzysztofa Pendereckiego – których opery wystawiono w legendarnej mediolańskiej La Scali.
Wyreżyserowane przez utalentowaną reprezentantkę młodego pokolenia twórców, wydobyte z zapomnienia dzieło królewskiego krewniaka, jest prawdziwym rarytasem muzycznym. Śpiewacy realizują zadania aktorskie w sposób godny mistrzów komedii. Największy atut najnowszej premiery Opery Śląskiej? Pełnokrwiste postacie bezbłędnie zagrane przez pierwszorzędnych śpiewaków - z Joanną Woś i Szymonem Komasą na czele.
28.edycja Bydgoskiego Festiwalu Operowego, po kilkuletniej przerwie wymuszonej przez pandemię, odbędzie się wyjątkowo jesienią: od 8 do 22 października.
Zaproszone zespoły renomowanych scen przedstawią swoje znakomite spektakle : „Giselle” Adolphe Adama- symbol baletu romantycznego w wykonaniu Lwowskiego Narodowego Teatru Opery i Baletu (Ukraina), „Don Carlo” Giuseppe Verdiego , przejmująca inscenizacja Litewskiego Narodowego Teatru Opery i Baletu z Wilna w nagrodzonej mistrzowskiej reżyserii Güntera Krämera. Z polskich tegorocznych produkcji pokazana będzie „Aida” Verdiego, okrzyknięta wydarzeniem artystycznym realizacja Opery Bałtyckiej.
Organizatorzy Festiwalu powracają do niezrealizowanych planów sprzed trzech lat i chcą pokazać przedstawienia, których premiery miały wówczas miejsce: świetny spektakl szczecińskiej Opery na Zamku „Proces” – operę współczesną Philipa Glassa wg Franza Kafki oraz – kontrastową w nastroju - operę komiczną Józefa M.K. Poniatowskiego „Don Desiderio” w wykonaniu Opery Śląskiej w Bytomiu. Festiwal zamknie opera słowackiego kompozytora Josefa B. Forstera „Eva”, z którą ponownie odwiedzi Bydgoszcz Państwowa Opera z Banskiej Bystricy (Słowacja).
Zatem, obok tytułów obecnych na wielu scenach operowych, zaprezentowane zostaną pozycje unikatowe, obok klasyki – utwory z zaledwie kilkuletnią historią.
XXVIII Bydgoski Festiwal Operowy zapowiada plakat autorstwa Tomasza Bogusławskiego a premierę „Fausta” dzieło Jacka Staniszewskiego. Oba plakaty będą w sprzedaży podczas Festiwalu.
Bilety w sprzedaży od 22 sierpnia w kasie Opery Nova oraz online.
Źródło: Opera Nova
Data premiery: Premiera: 20 października 2018 r. , Opera Sląska w Bytomiu,polska prapremiera sceniczna oryginalnej wersji językowej.
Czas trwania: 2 godz. 20 minut - 1 przerwa
Wykonawcy: Opera Śląska w Bytomiu
Realizatorzy:
kierownictwo muzyczne: JAKUB KONTZ
reżyseria: EWELINA PIETROWIAK
scenografia i kostiumy: ALEKSANDRA GĄSIOR
reżyseria światła: KAROLINA GĘBSKA
asystent dyrygenta: GRZEGORZ BRAJNER
asystent reżysera: BERNADETA MAĆKOWIAK
korepetytorzy solistów: LARYSA CZABAN, MICHAŁ KRYWORUCZKO
basso continuo: LARYSA CZABAN, NIKOL LATOCHA
Opis:
Opera Józefa Michała Ksawerego Poniatowskiego po raz pierwszy została zaprezentowana przez Operę Śląską po 140 latach od lwowskiej premiery i przywrócona polskiej kulturze. To wyjątkowe wydarzenie, bo do tej pory żaden polski teatr nie interesował się tym kompozytorem.Józef Michał Ksawery Poniatowski urodził się w Rzymie w 1816 roku. W jego życiu polityka splatała się z muzyką, w obu dziedzinach odnosił sukcesy. Karierę zaczynał we Florencji. Obdarzony pięknym tenorowym głosem zdobył uznanie w dziełach Rossiniego i Donizettiego, ale także własnych. Jedną z pierwszych swych oper „Giovanni di Procida”, wystawioną w 1839 r., skomponował z myślą o sobie: występował w roli tytułowej. Kiedy zaczynał karierę, królowało belcanto, gdy umarł (w Londynie,w 1873 r.), świat zachwycał się dojrzałymi dziełami Verdiego.Jest jednym z trzech polskich kompozytorów – obok Franciszka Mireckiego i Krzysztofa Pendereckiego – których opery wystawiono w legendarnej mediolańskiej La Scali.
Wyreżyserowane przez utalentowaną reprezentantkę młodego pokolenia twórców, wydobyte z zapomnienia dzieło królewskiego krewniaka, jest prawdziwym rarytasem muzycznym. Śpiewacy realizują zadania aktorskie w sposób godny mistrzów komedii. Największy atut najnowszej premiery Opery Śląskiej? Pełnokrwiste postacie bezbłędnie zagrane przez pierwszorzędnych śpiewaków - z Joanną Woś i Szymonem Komasą na czele.
28.edycja Bydgoskiego Festiwalu Operowego, po kilkuletniej przerwie wymuszonej przez pandemię, odbędzie się wyjątkowo jesienią: od 8 do 22 października.
Zaproszone zespoły renomowanych scen przedstawią swoje znakomite spektakle : „Giselle” Adolphe Adama- symbol baletu romantycznego w wykonaniu Lwowskiego Narodowego Teatru Opery i Baletu (Ukraina), „Don Carlo” Giuseppe Verdiego , przejmująca inscenizacja Litewskiego Narodowego Teatru Opery i Baletu z Wilna w nagrodzonej mistrzowskiej reżyserii Güntera Krämera. Z polskich tegorocznych produkcji pokazana będzie „Aida” Verdiego, okrzyknięta wydarzeniem artystycznym realizacja Opery Bałtyckiej.
Organizatorzy Festiwalu powracają do niezrealizowanych planów sprzed trzech lat i chcą pokazać przedstawienia, których premiery miały wówczas miejsce: świetny spektakl szczecińskiej Opery na Zamku „Proces” – operę współczesną Philipa Glassa wg Franza Kafki oraz – kontrastową w nastroju - operę komiczną Józefa M.K. Poniatowskiego „Don Desiderio” w wykonaniu Opery Śląskiej w Bytomiu. Festiwal zamknie opera słowackiego kompozytora Josefa B. Forstera „Eva”, z którą ponownie odwiedzi Bydgoszcz Państwowa Opera z Banskiej Bystricy (Słowacja).
Zatem, obok tytułów obecnych na wielu scenach operowych, zaprezentowane zostaną pozycje unikatowe, obok klasyki – utwory z zaledwie kilkuletnią historią.
XXVIII Bydgoski Festiwal Operowy zapowiada plakat autorstwa Tomasza Bogusławskiego a premierę „Fausta” dzieło Jacka Staniszewskiego. Oba plakaty będą w sprzedaży podczas Festiwalu.
Bilety w sprzedaży od 22 sierpnia w kasie Opery Nova oraz online.
Źródło: Opera Nova