XXVIII Bydgoski Festiwal Operowy 2022. AIDA
Kompozytor: Giuseppe Verdi
Autor libretta: Antonio Ghislanzoni
Wykonawcy: Opera Bałtycka w Gdańsku
Realizatorzy:
kierownictwo muzyczne: George Tchitchinadze
inscenizacja i reżyseria: Anna Wieczur
scenografia: Damian Styrna
multimedia: Eliasz Styrna
kostiumy: Anna Chadaj
reżyseria świateł: Paulina Góral
choreografia: Izabela Sokołowska-Boulton i Wojciech Warszawski
przygotowanie chóru : Agnieszka Długołęcka
Premiera : 23 kwietnia 2022
Widowiskowe i monumentalne przedstawienie Opery Bałtyckiej jest jedną z najważniejszych tegorocznych premier na artystycznej mapie Polski.
Jedna z najwspanialszych oper w dorobku Verdiego. Opowieść o miłości, poświęceniu i władzy. „Aida” po kilku latach została wykorzystana do uświetnienia otwarcia kanału Sueskiego. Prapremiera w Kairze odbyła się 24 grudnia 1871 r. Opera została entuzjastycznie przyjęta przez ówczesną publiczność. Podobnie zakończyła się włoska premiera w mediolańskiej La Scali 8 lutego 1872 r. pod batutą Franco Faccia. Kolejną premierą, w Parmie (1872), dyrygował osobiście Verdi.
Od premiery mediolańskiej Aida rozpoczęła pochód przez wszystkie ważniejsze sceny świata, stając się jedną z najbardziej popularnych oper. Akcja opery nawiązuje do miejsca swojego pierwszego wystawienia, choć sięga do czasów starożytnych. Osią jej wydarzeń jest miłość, niemożliwa do spełnienia, pomiędzy tytułową etiopską niewolnicą a egipskim dowódcą Radamesem. To wzruszająca historia ukazująca konflikt pomiędzy uczuciem a powinnością, który okazuje się nierozwiązywalnym.
28.edycja Bydgoskiego Festiwalu Operowego, po kilkuletniej przerwie wymuszonej przez pandemię, odbędzie się wyjątkowo jesienią: od 8 do 22 października.
Zaproszone zespoły renomowanych scen przedstawią swoje znakomite spektakle : „Giselle” Adolphe Adama- symbol baletu romantycznego w wykonaniu Lwowskiego Narodowego Teatru Opery i Baletu (Ukraina), „Don Carlo” Giuseppe Verdiego , przejmująca inscenizacja Litewskiego Narodowego Teatru Opery i Baletu z Wilna w nagrodzonej mistrzowskiej reżyserii Güntera Krämera. Z polskich tegorocznych produkcji pokazana będzie „Aida” Verdiego, okrzyknięta wydarzeniem artystycznym realizacja Opery Bałtyckiej.
Organizatorzy Festiwalu powracają do niezrealizowanych planów sprzed trzech lat i chcą pokazać przedstawienia, których premiery miały wówczas miejsce: świetny spektakl szczecińskiej Opery na Zamku „Proces” – operę współczesną Philipa Glassa wg Franza Kafki oraz – kontrastową w nastroju - operę komiczną Józefa M.K. Poniatowskiego „Don Desiderio” w wykonaniu Opery Śląskiej w Bytomiu. Festiwal zamknie opera słowackiego kompozytora Josefa B. Forstera „Eva”, z którą ponownie odwiedzi Bydgoszcz Państwowa Opera z Banskiej Bystricy (Słowacja).
Zatem, obok tytułów obecnych na wielu scenach operowych, zaprezentowane zostaną pozycje unikatowe, obok klasyki – utwory z zaledwie kilkuletnią historią.
XXVIII Bydgoski Festiwal Operowy zapowiada plakat autorstwa Tomasza Bogusławskiego a premierę „Fausta” dzieło Jacka Staniszewskiego. Oba plakaty będą w sprzedaży podczas Festiwalu.
Bilety w sprzedaży od 22 sierpnia w kasie Opery Nova oraz online.
Źródło: Opera Nova
Autor libretta: Antonio Ghislanzoni
Wykonawcy: Opera Bałtycka w Gdańsku
Realizatorzy:
kierownictwo muzyczne: George Tchitchinadze
inscenizacja i reżyseria: Anna Wieczur
scenografia: Damian Styrna
multimedia: Eliasz Styrna
kostiumy: Anna Chadaj
reżyseria świateł: Paulina Góral
choreografia: Izabela Sokołowska-Boulton i Wojciech Warszawski
przygotowanie chóru : Agnieszka Długołęcka
Premiera : 23 kwietnia 2022
Widowiskowe i monumentalne przedstawienie Opery Bałtyckiej jest jedną z najważniejszych tegorocznych premier na artystycznej mapie Polski.
Jedna z najwspanialszych oper w dorobku Verdiego. Opowieść o miłości, poświęceniu i władzy. „Aida” po kilku latach została wykorzystana do uświetnienia otwarcia kanału Sueskiego. Prapremiera w Kairze odbyła się 24 grudnia 1871 r. Opera została entuzjastycznie przyjęta przez ówczesną publiczność. Podobnie zakończyła się włoska premiera w mediolańskiej La Scali 8 lutego 1872 r. pod batutą Franco Faccia. Kolejną premierą, w Parmie (1872), dyrygował osobiście Verdi.
Od premiery mediolańskiej Aida rozpoczęła pochód przez wszystkie ważniejsze sceny świata, stając się jedną z najbardziej popularnych oper. Akcja opery nawiązuje do miejsca swojego pierwszego wystawienia, choć sięga do czasów starożytnych. Osią jej wydarzeń jest miłość, niemożliwa do spełnienia, pomiędzy tytułową etiopską niewolnicą a egipskim dowódcą Radamesem. To wzruszająca historia ukazująca konflikt pomiędzy uczuciem a powinnością, który okazuje się nierozwiązywalnym.
28.edycja Bydgoskiego Festiwalu Operowego, po kilkuletniej przerwie wymuszonej przez pandemię, odbędzie się wyjątkowo jesienią: od 8 do 22 października.
Zaproszone zespoły renomowanych scen przedstawią swoje znakomite spektakle : „Giselle” Adolphe Adama- symbol baletu romantycznego w wykonaniu Lwowskiego Narodowego Teatru Opery i Baletu (Ukraina), „Don Carlo” Giuseppe Verdiego , przejmująca inscenizacja Litewskiego Narodowego Teatru Opery i Baletu z Wilna w nagrodzonej mistrzowskiej reżyserii Güntera Krämera. Z polskich tegorocznych produkcji pokazana będzie „Aida” Verdiego, okrzyknięta wydarzeniem artystycznym realizacja Opery Bałtyckiej.
Organizatorzy Festiwalu powracają do niezrealizowanych planów sprzed trzech lat i chcą pokazać przedstawienia, których premiery miały wówczas miejsce: świetny spektakl szczecińskiej Opery na Zamku „Proces” – operę współczesną Philipa Glassa wg Franza Kafki oraz – kontrastową w nastroju - operę komiczną Józefa M.K. Poniatowskiego „Don Desiderio” w wykonaniu Opery Śląskiej w Bytomiu. Festiwal zamknie opera słowackiego kompozytora Josefa B. Forstera „Eva”, z którą ponownie odwiedzi Bydgoszcz Państwowa Opera z Banskiej Bystricy (Słowacja).
Zatem, obok tytułów obecnych na wielu scenach operowych, zaprezentowane zostaną pozycje unikatowe, obok klasyki – utwory z zaledwie kilkuletnią historią.
XXVIII Bydgoski Festiwal Operowy zapowiada plakat autorstwa Tomasza Bogusławskiego a premierę „Fausta” dzieło Jacka Staniszewskiego. Oba plakaty będą w sprzedaży podczas Festiwalu.
Bilety w sprzedaży od 22 sierpnia w kasie Opery Nova oraz online.
Źródło: Opera Nova