WIECZORNA SERENADA
Muzyka i taniec

WIECZORNA SERENADA

  • Wydarzenie archiwalne
Ikona Miejsce
Filharmonia PomorskaBydgoszcz, ul. Szwalbego 6

BYDGOSKI FESTIWAL MUZYCZNY W KORONIE

Orkiestra Kameralna Filharmonii Pomorskiej Capella Bydgostiensis

Daniel Stabrawa
skrzypce, dyrygent

Magdalena Miśka-Jackowska prowadzenie


 


Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) - Divertimento F-dur KV 138

Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) - I Koncert skrzypcowy B-dur KV 207

Antonín Dvořák (1841-1904) - Serenada E-dur op. 22


 


Koncert transmitowany na żywo na kanale YouTube FP


Informujemy, że przed każdym koncertem od Melomanów będziemy pobierać dane osobowe w postaci imienia, nazwiska oraz nr tel. kontaktowego w celu zapobiegania, przeciwdziałania i zwalczania COVID-19. Dane udostępnione będą jedynie instytucjom uprawnionym ustawowo, w tym właściwemu państwowemu inspektorowi sanitarnemu.


 


OBOWIĄZKOWE OŚWIADCZENIE COVID-19>>


KLAUZULA COVID-19>>


REGULAMIN DLA MELOMANÓW>>


 



Bilety do nabycia na www.bilety24.pl

oraz w kasie biletowej FP




 


 


Odpowiednio do swej nazwy (serus znaczy późny) termin serenada oznacza „muzykę na wieczór”. Od czasów średniowiecznych trubadurów i truwerów do weneckich panów XVI w. serenada oznaczała tylko pieśń na głos z instrumentem, wykonywaną w nocy pod oknem osoby, którą zamierzano uhonorować lub damy, którą adorowano. Od końca XVI wieku muzycy zaczęli tworzyć serenady wokalne i instrumentalne nieco bardziej uroczyste. W epoce klasycznej, Mozart był mistrzem tej formy, która miała elegancki charakter i zwykle była przeznaczona na jakieś szczególne okazje. Romantyzm właściwie zapomniał o serenadzie, powstały jednak ważne utwory np. Brahmsa, Dvořáka czy Czajkowskiego, zaś w XX w. jako autorów nowoczesnej serenady najczęściej wymienia się m.in. Brittena, Strawińskiego, Schönberga czy Szostakowicza.


Divertimento F-dur napisane przez niespełna 16-letniego Mozarta przejawia się swobodą, z jaką zawsze przychodziło mu komponowanie muzyki kameralnej. Utwór utrzymany jest w pogodnym nastroju, skrzy się dowcipem i zachwyca wyrafinowaniem.


Koncert skrzypcowy B-dur napisany najprawdopodobniej przez 19-letniego Mozarta, to dzieło urokliwe, pełne gracji i humoru oraz błyskotliwych fragmentów, o którym znawcy przedmiotu piszą: „Słychać, że nastoletni podówczas Mozart nie chciał tylko zachwycać słuchacza skrzypcową wirtuozerią, ale zapraszał go do inteligentnej gry z samą koncepcją koncertu…”.


Serenada na smyczki E-dur op. 22 powstała w bardzo udanym i owocnym twórczo okresie życia Dvořáka. Zalicza się do jednych z bardziej popularnych dzieł orkiestrowych kompozytora do dziś. Mówi się, że czeski kompozytor napisał ją w ciągu zaledwie dwóch tygodni w maju 1875, a premiera odbyła się w Pradze 10 grudnia 1876.


Daniel Stabrawa urodzony i wykształcony w Krakowie. Jest absolwentem tamtejszej Akademii Muzycznej w klasie Zbigniewa Szlezera. Laureat międzynarodowych konkursów muzycznych, m.in. N. Paganiniego w Genui. Był koncertmistrzem Orkiestry Polskiego Radia i Telewizji w Krakowie. Od 1983 gra w orkiestrze Berliner Philharmoniker; od 1986 jest pierwszym koncertmistrzem oraz solistą tej orkiestry. Prowadził od pulpitu orkiestrę kameralną Filharmoników Berlińskich podczas wielu tournée w największych salach koncertowych Europy. Jest także prymariuszem kwartetu smyczkowego Philharmonia Quartet Berlin, który w zawrotnym tempie zdobył międzynarodowe uznanie i renomę, występując w najbardziej prestiżowych salach koncertowych od Japonii po Stany Zjednoczone. Daniel Stabrawa koncertuje regularnie jako solista z różnymi orkiestrami od Skandynawii po Amerykę Południową, a także z recitalami w czołowych ośrodkach muzycznych świata.. W latach 1986–2000 wykładał także w Berliner Philharmoniker's Orchestra Academy; obecnie kontynuuje nauczanie na kursach mistrzowskich, a także zasiada w jury różnych konkursów. Prowadzi też działalność dyrygencką. W latach 1995–2002 był szefem dyrygentem Orkiestry Kameralnej FP Capella Bydgostiensis, z którą koncertował m.in. w Szwajcarii oraz nagrał kilka płyt dla CD Accord i Cavalli-Records. Więcej>>


Orkiestra Kameralna Filharmonii Pomorskiej Capella Bydgostiensis Więcej>>


Magdalena Miśka-Jackowska absolwentka Szkoły Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Od 2005 do 2020 związana z RMF Classic. Autorka wielu programów, poświęconych sztuce filmowej. W ubiegłym roku otrzymała nagrodę w kategorii AkumulaTOR w studenckim plebiscycie MediaTORY „za optymistyczny przekaz” i audycję „Zagraj to jeszcze raz” w RMF Classic. Jako konferansjerka była związana m.in. z Festiwalem Muzyki Filmowej w Krakowie. Od 2018 współpracuje z Uniwersytetem Śląskim, od 2019 z w Akademią Muzyczną w Łodzi. Więcej>>


 



Źródło: Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy

Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy

ul. Andrzeja Szwalbego 6
85-080 Bydgoszcz
tel.:52 321 04 67

Powiązane wydarzenia

20
maja (piątek), godz. 19:00

Pod mistrzowską batutą

22
maja (niedziela), godz. 19:00

Kult akustik