Spotkanie autorskie z Sylwią Zientek, autorką książek „Tylko One. Polska sztuka bez mężczyzn” oraz „Polski na Montparnassie”
„Co by było, gdyby z książek poświęconych polskiej historii sztuki usunąć Matejkę, Malczewskiego, Kossaka czy Fangora? Jak wyglądałaby panorama polskiej sztuki, począwszy od XVIII wieku po wiek XX, prezentująca wyłącznie dokonania kobiet?” – pyta Sylwia Zientek w swojej najnowszej książce „Tylko One. Polska sztuka bez mężczyzn”. W tomie tym, jak i w wydanych kilka lat temu „Polkach na Montparnassie”, autorka omówiła sylwetki kilkudziesięciu artystek, bez których nie można stworzyć pełnego obrazu rodzimej sztuki. Obok postaci Olgi Boznańskiej, Zofii Stryjeńskiej, Tamary Łempickiej, Magdaleny Abakanowicz czy – włączonej do kanonu stosunkowo niedawno – Anny Bilińskiej-Bohdanowicz, na łamach swoich publikacji Sylwia Zientek opisuje twórczość także tych kobiet, które nie doczekały się jeszcze należnego im miejsca w annałach historii sztuki, tj. Aniela Pająkówna, Irena Reno czy Estera Karp. Omawia nie tylko ich działalność, ale także daje świadectwo determinacji, z jaką na przestrzeni dekad łamały konwencje i podważały skostniałe reguły, by dopiąć swego celu – stać się i pozostać artystką.
Sylwia Zientek – pisarka, autorka książek poświęconych polskim artystkom („Polki na Montparnassie”, „Tylko one. Polska sztuka bez mężczyzn) oraz licznych powieści historycznych (m.in. cykl „Hotel Varsovie”, „Lunia i Modigliani”). Teksty poświęcone sztuce i biografiom artystów publikowała w Piśmie, Restarcie, Wysokich Obcasach, Gazecie, Wysokich Obcasach Extra, Skarpie Warszawskiej, L’Officiel Polska i w wielu innych. Pomysłodawczyni i współscenarzystka serialu kostiumowego „Matylda”. Popularyzatorka sztuki, znawczyni Paryża i kultury francuskiej. Pasjonatka malarstwa i rzeźby, obecnie studiuje historię sztuki nowoczesnej w Instytucie Sztuki PAN. Podróżuje śladami artystów i nieustannie poszukuje informacji o zapomnianych malarkach i rzeźbiarkach.
Prowadzenie: Natalia Cieślak
Spotkanie na żywo w sali audiowizualnej w nowym budynku
Źródło: Centrum Sztuki Współczesnej ZNAKI CZASU