Siedem ostatnich słów Chrystusa na Krzyżu
Cena od: 30zł na: https://www.bilety24.pl/koncert/710-koncert-na-niedziele-palmowa-73770?id=386164
Wykonawcy:
Orkiestra Kameralna Capella Bydgostiensis
Robert Kabara skrzypce, dyrygent
Jerzy Trela słowo
Repertuar:
Joseph Haydn – Siedem ostatnich słów Chrystusa na Krzyżu Hob. XX/1A
Siedem wypowiedzi Jezusa umierającego na Krzyżu (nazywanych „siedmioma słowami”) stało się nie tylko tematem rozważań teologów, lecz także inspiracją dla muzycznych opracowań. Kompozytorzy tacy jak Heinrich Schütz, Giovanni Battista Pergolesi, Christoph Graupner przekazywali słowa Chrystusa poprzez dzieła wokalno-instrumentalne takie jak oratoria czy kantaty.
Joseph Haydn w 1768 roku otrzymał zlecenie napisania utworu instrumentalnego, które będzie towarzyszyło modlitewnej kontemplacji „Siedmiu Słów”. Kompozytor stworzył dzieło niekonwencjonalne, na które składa się siedem instrumentalnych sonat, poprzedzonych introdukcją i zakończonych żywą częścią finałową, ilustrującą trzęsienie ziemi, które nastąpiło po śmierci Jezusa. Dzieło odniosło ogromny sukces. Niedługo po tym Haydn przygotował wersję oratoryjną oraz opracowanie na kwartet smyczkowy, które usłyszymy w wykonaniu kameralistów orkiestry Capella Bydgostiensis.
Źródło: Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy
Wykonawcy:
Orkiestra Kameralna Capella Bydgostiensis
Robert Kabara skrzypce, dyrygent
Jerzy Trela słowo
Repertuar:
Joseph Haydn – Siedem ostatnich słów Chrystusa na Krzyżu Hob. XX/1A
Siedem wypowiedzi Jezusa umierającego na Krzyżu (nazywanych „siedmioma słowami”) stało się nie tylko tematem rozważań teologów, lecz także inspiracją dla muzycznych opracowań. Kompozytorzy tacy jak Heinrich Schütz, Giovanni Battista Pergolesi, Christoph Graupner przekazywali słowa Chrystusa poprzez dzieła wokalno-instrumentalne takie jak oratoria czy kantaty.
Joseph Haydn w 1768 roku otrzymał zlecenie napisania utworu instrumentalnego, które będzie towarzyszyło modlitewnej kontemplacji „Siedmiu Słów”. Kompozytor stworzył dzieło niekonwencjonalne, na które składa się siedem instrumentalnych sonat, poprzedzonych introdukcją i zakończonych żywą częścią finałową, ilustrującą trzęsienie ziemi, które nastąpiło po śmierci Jezusa. Dzieło odniosło ogromny sukces. Niedługo po tym Haydn przygotował wersję oratoryjną oraz opracowanie na kwartet smyczkowy, które usłyszymy w wykonaniu kameralistów orkiestry Capella Bydgostiensis.
Źródło: Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy