Orfeusz i Eurydyka
W tej operze Christoph Willibald Gluck sięgnął po znany z mitologii greckiej temat Orfeusza, który po śmierci Eurydyki dostaje szansę, by zstąpić do podziemi Hadesu i przywrócić zmarłą żonę do świata żywych. W spektaklu Opery Nova - którego reżyserem i choreografem jest Robert Bondara - wyprawa Orfeusza po Eurydykę staje się podróżą w głąb podświadomości mężczyzny nieprzygotowanego na utratę ukochanej oraz próbą odnalezienia się w przeżywaniu tęsknoty za najbliższą osobą. Mimo współczesnej interpretacji mitu, nie brak tu odniesień do antyku w nierealnych postaciach - w spektaklu świat widzimy bowiem oczami pogrążonego w rozpaczy Orfeusza, którego urojone wyobrażenia mieszają z rzeczywistością. Czy Orfeuszowi uda się odzyskać Eurydykę i znaleźć ukojenie w bólu? W wielowymiarowej inscenizacji Bondary nic nie jest jednoznaczne, dramaturgia akcji trzyma w napięciu jak w dobrze wyreżyserowanym thrillerze, by w finale widza mocno zaskoczyć.
„Orfeusz i Eurydyka” to trzydziesta opera w kompozytorskim dorobku Christopha Willibalda Glucka, która swą prapremierę miała w 1762 r. na scenie wiedeńskiego Burgtheater. W 1774 r. Gluck wystawił swe dzieło w Paryżu w nowej wersji (w głównej roli zamiast kastrata zgodnie z francuską tradycją obsadzono tenora). Natomiast za sprawą adaptacji Hectora Berlioza opera „Orfeusz i Eurydyka” doczekała się także wersji włoskojęzycznej, dającej możliwość wykonywania partii Orfeusza najlepszym altom, mezzosopranom, a nawet barytonom.
Opera „Orfeusz i Eurydyka” wystawiona była na największych scenach - od La Scali po nowojorską Metropolitan Opera. Polska prapremiera odbyła się w 1776 r. w Warszawie.
Opera Nova w Bydgoszczy po raz pierwszy w swej historii podejmuje się inscenizacji „Orfeusza i Eurydyki”, powierzając reżyserię oraz choreografię tego dzieła Robertowi Bondarze.
I chociaż wybitny choreograf ma już w swym dorobku reżyserowanie opery (nagradzana m.in. właśnie za reżyserię „Legenda Bałtyku” w Teatrze Wielkim w Poznaniu), to jednak dla bydgoskiej sceny Bondara po raz pierwszy realizuje produkcję tego gatunku. Dotąd Robert Bondara, współpracując z Operą Nova, stworzył w Bydgoszczy inscenizacje wraz z choreografiami spektakli baletowych, jak: „Zniewolony umysł” , „Stabat Mater. Harnasie” oraz „Alicja w Krainie Czarów” .
Warto podkreślić, że nad premierą „Orfeusza i Eurydyki” Robert Bondara pracuje ze sprawdzoną ekipą znakomitych realizatorów, również doskonale znanych bydgoskiej publiczności, jak m.in.:
- Diana Marszałek - scenografia (zrealizowana także w spektaklach Opery Nova jak Romeo i Julia, Zniewolony umysł, Halka, Straszny dwór czy Rigoletto),
- Martyna Kander - kostiumy (także w naszych spektaklach jak Faust, Rigoletto czy Straszny dwór)
- Maciej Igielski - reżyseria świateł (spośród wielu wcześniejszych spektakli m.in.: Così fan tutte, ossia La scuola degli amanti, Wesoła wdówka czy Niebezpieczne związki).
- Kierownictwo muzyczne sprawuje Przemysław Fiugajski - dyrygent, ale także klawesynista i dramaturg.
Premiera „Orfeusza i Eurydyki” na dużej scenie Opery Nova 16 XI 2024 r.
Źródło: Opera Nova