OPEROWY ZAWRÓT GŁOWY
Muzyczny spektakl familijny.
Kompozytor: Maciej Małecki
Autor libretta: Magdalena Małecka-Wippich
Data premiery: 14.11.2020 godz.17.00 - ONLINE, 14.02.2021 godz.17.00 - premiera z udziałem publiczności
Czas trwania: 72 min.
Wykonawcy: Kropka (sopran), Wykrzyknik (bas baryton), kwartet smyczkowy jako Orkiestra i Chór, Tancerze Opery Nova w Bydgoszczy. Realizatorzy: Teksty piosenek: Magdalena Małecka-Wippich, Małgorzata Strzałkowska Reżyseria i kierownictwo muzyczne: Magdalena Małecka-Wippich Choreografia: Jarosław Staniek Scenografia i kostiumy: Marta Kodeniec Ruch sceniczny: Katarzyna Zielonka Światła: Krzysztof Forgiel Asystent dyrygenta: Jagoda Wyrwińska Asystent reżysera: Dorota Borowicz Plakat: Adam Pękalski
Obsada: Kropka: Julia Pruszak, Magdalena Polkowska Wykrzyknik: Janusz Żak, Łukasz Jakubczak I skrzypce: Wojciech Górecki, Filip Lipski skrzypce: Przemysław Nawrocki, Justyna Cieślak Altówka: Mateusz Bocheński, Marta Lutrzykowska Wiolonczela: Adam Szurka - Koncertmistrz, Mikołaj Wojciechowski Tancerki: Olga Karpowicz, Anna Bobrowska, Agnieszka Błaszczyk, Maria Nechosa Tancerze: Krzysztof Górski, Mariusz Kowalczyk, Konrad Przybytniak, Rafał Tandek
Operowy zawrót głowy został nagrodzony w kategorii: Najlepszy spektakl dla młodego widza w XV edycji Teatralnych Nagród Muzycznych im. Jana Kiepury.
Muzyka do spektaklu powstała dzięki dofinansowaniu ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Zamówienia kompozytorskie, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca w 2017 r.
Co to jest libretto? Dlaczego w operze śpiewa się po włosku? Z jakiego powodu artyści muszą się rozśpiewać?
Operowy zawrót głowy to spektakl familijny do muzyki Macieja Małeckiego, wprowadzający dzieci w wieku od 6 do 12 lat w świat opery. Zabawy z językowymi łamańcami, pojedynki na słowa i wspólne śpiewanie - treści adresowane są zarówno do młodych, jak i dorosłych widzów. Ideą spektaklu jest zaznajomienie dzieci z formą klasycznej opery (w tym z szeroko rozumianą estetyką muzyki klasycznej), ukazanie im piękna i bogactwa naszego rodzimego języka oraz zachęta do poprawnego posługiwania się polszczyzną.
Forma zabawy pozwala odkryć piękno opery i przełamać językowe trudności. W libretto autorstwa Magdaleny Małeckiej-Wippich wpleciono także piosenki, między innymi, do wierszy Małgorzaty Strzałkowskiej - jednej z najlepszych autorek literatury dziecięcej. Tu nikt nie usłyszy:„Ciiiicho, bo jesteś w Operze”! Wcześniejsze doświadczenie operowe nie jest wymagane!
Źródło: Opera Nova