Opera "Wesele Figara"
Opera buffa w czterech aktach, KV 492
Kompozytor: Wolfgang Amadeusz Mozart (1756-1791)
Autor libretta: Lorenzo da Ponte według P.A.de Beaumarchais'ego "Figaro ou La Folle Journée" . Oryginalna wersja językowa.
Data premiery: 2017.04.29 - inauguracja XXIV Bydgoskiego Festiwalu Operowego
Czas trwania: 3 godz.,w tym dwie przerwy
Wykonawcy: Soliści, Chór, Orkiestra Opery Nova w Bydgoszczy
Realizatorzy:
Kierownictwo muzyczne: Marcin Sompoliński
Reżyseria: Wojciech Adamczyk
Scenografia: Marcelina Początek-Kunikowska
Kostiumy: Maria Balcerek
Choreografia: Zofia Rudnicka
Przygotowanie: chóru Henryk Wierzchoń
Asystent dyrygenta: Kamil Parcheta
Asystent reżysera: Dorota Borowicz
Asystent choreografa: Anna Bebenow
Asystent kostiumografa: Magdalena Kut
autor plakatu: Adam Pękalski
Obsada:
Figaro: Łukasz Goliński, Janusz Żak
Zuzanna: Krystyna Nowak, Marta Ustyniak-Babińska, Victoria Vatutina, Julia Pruszak
Hrabia Almaviva: Sławomir Kowalewski, Adam Zaremba, Dawid Roy
Hrabina Rozyna: Gabriela Kamińska, Magdalena Polkowska
Cherubin: Dorota Sobczak, Darina Gapicz, Aleksandra Gudzio, Karolina Makuła, Paulina Dybowska
Marcelina: Małgorzata Grela, Katarzyna Nowak-Stańczyk
Bartolo: Jacek Greszta, Łukasz Jakubczak
Basilio: Szymon Rona, Krzysztof Zimny
Don Curzio: Szymon Rona, Krzysztof Zimny
klawesyn: Viola Łabanow, Marianna Sybiriakowa, Viola Łabanow
Antonio: Łukasz Jakubczak, Jakub Zarębski
Barbarina: Marta Ustyniak-Babińska, Hanna Okońska, Dorota Nowak
Dyrygent: Piotr Wajrak
"Wesele Figara" (Szalony dzień czyli wesele Figara, La Folle Journée ou le Mariage de Figaro) – pięcioaktowa sztuka Pierre'a Beaumarchais'ego (1784), drugie z kolei, po "Cyruliku sewilskim", dzieło przedstawiające perypetie hrabiego Almavivy i jego służącego Figara,zainspirowało Mozarta do skomponowania opery pod tym samym tytułem. "Operowy ideał" - najlepsze możliwe libretto, mistrzowski scenariusz,wartka akcja, subtelność ludzkich portretów oddanych muzycznymi tematami:Mozart przekształcił schemat opery buffa w niedościgły wzór spektaklu operowego.
Nie ma dziś na świecie poważnego teatru operowego, który nie miałby "Wesela Figara" w swym repertuarze. Arcydzieło Mozarta powróciło po 38. latach od poprzedniej realizacji do repertuaru bydgoskiej Opery. Scena Opery Nova wygląda jak z obrazów mistrzów baroku:dekoracje zawierają „cytaty” malarstwa rodzajowego, pejzażowego, motywów kwiatowych. A kostiumy? Każdy hrabia marzyłby o posiadaniu takiego surduta, czy stroju myśliwskiego, każda wieśniaczka zaś chciałaby ozdobić głowę sielskim ukwieconym kapeluszem z szarfami. Śpiewacy prezentują się wspaniale; wszyscy mają olbrzymią radość ze śpiewania Mozarta. Taka też idea przyświeca realizatorom: poprzez piękno muzyki i obrazu przekazać radość widzom.
Jak przechytrzyć możnych tego świata? Jak im "utrzeć nosa" unikając przy tym zemsty? Trzeba uciec się do inteligentnej intrygi: zranić dumę i jednocześnie wytrącić im z ręki broń, którą chcieliby nas dosięgnąć. Oto spotykamy naszych dobrych znajomych z "Cyrulika sewilskiego" : Rozynę (obecnie zaniedbywaną przez męża Hrabinę), Hrabiego Almavivę (dziś nadskakuje on wielu dziewczętom), Figara - dawnego cyrulika z Sewilli (obecnie w służbie Hrabiego),zastajemy w przededniu jego ślubu,Doktor Bartolo czeka na okazję zemsty (nie zapomniał, że "sprzątnięto" mu Rozynę sprzed nosa), jest i Don Basilio - nauczyciel muzyki. To oni,wraz z narzeczoną Figara Zuzanną, kochliwym Cherubinem, spragnioną miłości Marceliną i innymi przeżywać będą perypetie zanim dojdzie do wesela Figara.
Źródło: Opera Nova
Kompozytor: Wolfgang Amadeusz Mozart (1756-1791)
Autor libretta: Lorenzo da Ponte według P.A.de Beaumarchais'ego "Figaro ou La Folle Journée" . Oryginalna wersja językowa.
Data premiery: 2017.04.29 - inauguracja XXIV Bydgoskiego Festiwalu Operowego
Czas trwania: 3 godz.,w tym dwie przerwy
Wykonawcy: Soliści, Chór, Orkiestra Opery Nova w Bydgoszczy
Realizatorzy:
Kierownictwo muzyczne: Marcin Sompoliński
Reżyseria: Wojciech Adamczyk
Scenografia: Marcelina Początek-Kunikowska
Kostiumy: Maria Balcerek
Choreografia: Zofia Rudnicka
Przygotowanie: chóru Henryk Wierzchoń
Asystent dyrygenta: Kamil Parcheta
Asystent reżysera: Dorota Borowicz
Asystent choreografa: Anna Bebenow
Asystent kostiumografa: Magdalena Kut
autor plakatu: Adam Pękalski
Obsada:
Figaro: Łukasz Goliński, Janusz Żak
Zuzanna: Krystyna Nowak, Marta Ustyniak-Babińska, Victoria Vatutina, Julia Pruszak
Hrabia Almaviva: Sławomir Kowalewski, Adam Zaremba, Dawid Roy
Hrabina Rozyna: Gabriela Kamińska, Magdalena Polkowska
Cherubin: Dorota Sobczak, Darina Gapicz, Aleksandra Gudzio, Karolina Makuła, Paulina Dybowska
Marcelina: Małgorzata Grela, Katarzyna Nowak-Stańczyk
Bartolo: Jacek Greszta, Łukasz Jakubczak
Basilio: Szymon Rona, Krzysztof Zimny
Don Curzio: Szymon Rona, Krzysztof Zimny
klawesyn: Viola Łabanow, Marianna Sybiriakowa, Viola Łabanow
Antonio: Łukasz Jakubczak, Jakub Zarębski
Barbarina: Marta Ustyniak-Babińska, Hanna Okońska, Dorota Nowak
Dyrygent: Piotr Wajrak
"Wesele Figara" (Szalony dzień czyli wesele Figara, La Folle Journée ou le Mariage de Figaro) – pięcioaktowa sztuka Pierre'a Beaumarchais'ego (1784), drugie z kolei, po "Cyruliku sewilskim", dzieło przedstawiające perypetie hrabiego Almavivy i jego służącego Figara,zainspirowało Mozarta do skomponowania opery pod tym samym tytułem. "Operowy ideał" - najlepsze możliwe libretto, mistrzowski scenariusz,wartka akcja, subtelność ludzkich portretów oddanych muzycznymi tematami:Mozart przekształcił schemat opery buffa w niedościgły wzór spektaklu operowego.
Nie ma dziś na świecie poważnego teatru operowego, który nie miałby "Wesela Figara" w swym repertuarze. Arcydzieło Mozarta powróciło po 38. latach od poprzedniej realizacji do repertuaru bydgoskiej Opery. Scena Opery Nova wygląda jak z obrazów mistrzów baroku:dekoracje zawierają „cytaty” malarstwa rodzajowego, pejzażowego, motywów kwiatowych. A kostiumy? Każdy hrabia marzyłby o posiadaniu takiego surduta, czy stroju myśliwskiego, każda wieśniaczka zaś chciałaby ozdobić głowę sielskim ukwieconym kapeluszem z szarfami. Śpiewacy prezentują się wspaniale; wszyscy mają olbrzymią radość ze śpiewania Mozarta. Taka też idea przyświeca realizatorom: poprzez piękno muzyki i obrazu przekazać radość widzom.
Jak przechytrzyć możnych tego świata? Jak im "utrzeć nosa" unikając przy tym zemsty? Trzeba uciec się do inteligentnej intrygi: zranić dumę i jednocześnie wytrącić im z ręki broń, którą chcieliby nas dosięgnąć. Oto spotykamy naszych dobrych znajomych z "Cyrulika sewilskiego" : Rozynę (obecnie zaniedbywaną przez męża Hrabinę), Hrabiego Almavivę (dziś nadskakuje on wielu dziewczętom), Figara - dawnego cyrulika z Sewilli (obecnie w służbie Hrabiego),zastajemy w przededniu jego ślubu,Doktor Bartolo czeka na okazję zemsty (nie zapomniał, że "sprzątnięto" mu Rozynę sprzed nosa), jest i Don Basilio - nauczyciel muzyki. To oni,wraz z narzeczoną Figara Zuzanną, kochliwym Cherubinem, spragnioną miłości Marceliną i innymi przeżywać będą perypetie zanim dojdzie do wesela Figara.
Źródło: Opera Nova