Musical "BULWAR ZACHODZĄCEGO SŁOŃCA"
Muzyka i taniec  /  Teatr / Kabaret

Musical "BULWAR ZACHODZĄCEGO SŁOŃCA"

  • Wydarzenie archiwalne
Ikona Miejsce
Opera NovaBydgoszcz, ul. Marszałka Focha 5
Kompozytor: Andrew Lloyd Webber
Autor libretta: Don Black & Christopher Hampton. Na podstawie filmu „Sunset Boulevard” Billy’ego Wildera. Orkiestracja: David Cullen & Andrew lloyd Webber. Oryginalna produkcja:The Really Useful Group Ltd.
Data premiery: 18.09.2021 r., Opera Nova w Bydgoszczy
Czas trwania: ok.180 min.
Wykonawcy: Soliści. Chór,Balet, Orkiestra Opery Nova.

Realizatorzy:
Reżyseria i tłumaczenie libretta: Jacek Mikołajczyk
Kierownictwo muzyczne: Krzysztof Herdzin
II reżyser: Tomasz Steciuk
Choreografia: Jarosław Staniek, Katarzyna Zielonka
Scenografia: Mariusz Napierała
Kostiumy: Ilona Binarsch
Reżyseria świateł: Maciej Igielski
Przygotowanie wokalne: Anna Domżalska
Przygotowanie chóru: Henryk Wierzchoń
Projekcje multimedialne: Adam Keller
Asystent dyrygenta: Jagoda Brajewska
Asystent reżysera: Dorota Borowicz
Asystent scenografa: Monika Ostrowska
Asystent choreografa: Anna Bebenow
Orkiestracja: David Cullen & Andrew Lloyd Webber
Oryginalna produkcja: The Really Useful Group Ltd.

Obsada:
Norma Desmond: Jolanta Litwin-Sarzyńska,Katarzyna Nowak-Stańczyk,Anita Steciuk
Joe Gillis: Karol Drozd,Marcin Januszkiewicz,Tomasz Bacajewski
Betty Schaefer: Katarzyna Domalewska, Agnieszka Tylutki
Max von Mayerling: Damian Aleksander, Tomasz Steciuk
Cecil B.DeMille: Jacek Greszta, Ryszard Smęda
Artie Green: Tomasz Bacajewski, Łukasz Seremet
Dyrygent: Krzysztof Herdzin

Opis:

Produkcja na mocy porozumienia z The Really Useful Group Ltd.

W 2020 r. minęło 70 lat od premiery filmu noir Billy'ego Wildera "Bulwar Zachodzącego Słońca" zawierającego elementy dramatu, horroru i komedii. Film ten, jeden z najlepszych w historii kina, wywarł ogromny wpływ na inne dziedziny sztuki, przyczyniając się do powstania wielu utworów scenicznych. Premiera musicalu Andrew LLoyda Webbera pod tym samym tytułem odbyła się 12 lipca 1993 r. w Adelphi Theatre, w którym przez kolejne lata Webber wystawiał swoje najgłośniejsze musicale.

Sunset Boulevard: reprezentacyjna ulica Hollywood. Rozciąga się od Figueroa Street w śródmieściu Los Angeles do Pacific Coast Highway przy Oceanie Spokojnym w dzielnicy Pacific Palisades. Jest ikoną kultury Hollywood. Reprezentacyjna ulica Hollywood, przy której znajdują się liczne rezydencje gwiazd.

Zarys libretta:

Bankrutujący scenarzysta Joe ukrywa się przed wierzycielem. Trafia do posiadłości Normy Desmond, wielkiej niegdyś gwiazdy kina niemego. Aktorce wydaje się, że powróci jeszcze na ekrany przy okazji występu w filmie według jej własnego scenariusza. Spotkanie z Joe Norma traktuje jako szczęśliwy zbieg okoliczności i prosi go o pomoc przy pisaniu tekstu. Wkrótce starsza kobieta zakochuje się w scenarzyście, niestety – bez wzajemności. Ich skomplikowana relacja, pełna namiętności i zmienności prowadzi do nieprzewidzianego i tragicznego zakończenia.

Główne postacie musicalu:

Norma Desmond: 45-60 lat. Piękna, ekscentryczna dawna gwiazda kina niemego. Niegdyś największe nazwisko w Hollywood, dziś zapomniana, mieszka w podupadłej rezydencji przy Bulwarze Zachodzącego Słońca. Kobieta o wielkiej dumie, pozornie silna i władcza, w rzeczywistości głęboko nieszczęśliwa i wrażliwa na ciosy. Z jednej strony ma w sobie coś z królowej, z drugiej – zagubionej dziewczynki. Marzy o wielkim powrocie do Hollywood. Sopran.

Joe Gillis: 32-40 lat. Scenarzysta filmowy, któremu obecnie nie najlepiej wiedzie się w Hollywood. Przystojny, pewny siebie, o manierach playboya. Kiedyś ten styl otwierał przed nim wszystkie drzwi, dzisiaj coś się zacięło i stare metody przestały działać. Wprowadza się do Normy Desmond jako jej ghost writer, a później kochanek. Zakochany w Betty. Pozornie uroczy, szarmancki w typie gwiazdora filmowego, ma w sobie jednak pewną mroczność. Wysoki baryton.

Betty Schaefer: 21-27 lat. Piękna, młodziutka aspirująca scenarzystka, asystentka w studiu filmowym. Pełna energii i młodzieńczej świeżości, pewna siebie i trochę bezczelna. Ubóstwia Hollywood i głęboko wierzy, że uda jej się odnaleźć w tym niełatwym świecie. Narzeczona Artiego, zakochuje się w Joem. Sopran.

Max von Mayerling: 45-60 lat. Kamerdyner i wierny sługa Normy, mroczny i wszechobecny „władca” rezydencji przy Bulwarze Zachodzącego Słońca. Stara się chronić Normę przed światem zewnętrznym. Kiedyś był jej reżyserem i mężem. Postać głęboko tragiczna. Baryton.

Cecil B. DeMille: 60-70 lat. Reżyser filmowy, ikona Hollywood, mistrz olbrzymich kinowych spektakli. Odkrył dla kina Biblię, realizując filmowe opowieści Dziesięcioro przykazań, Mojżesz, Samson i Dalila. Jego filmy wyróżniały się precyzją i dobrym smakiem. To on odkrył Normę Desmond i uczynił z niej gwiazdę. Poważny, mimo wieku pełen energii. Współczuje Normie, ale nie robi nic, żeby jej pomóc. Baryton.

Artie Green: 25-30 lat. Narzeczony Betty, najlepszy przyjaciel Joego. Dobroduszny chłopak, sympatyczny, trochę naiwny. Taki, który zna i lubi wszystkich i którego wszyscy znają i lubią. W Hollywood wiedzie mu się trochę lepiej niż Joemu. Tenor.

Sheldrake: 40-60 lat. Producent filmowy. Tyran, typ hollywoodzkiego rekina. Baryton.

Musical "Sunset Boulevard" jest bezpośrednią adaptacją legendarnego filmu o tym samym tytule, wyreżyserowanego przez BIlly'ego Wildera w 1950 r. Musical miał prapremierę 12 lipca 1993 r., w nowo wówczas wyremontowanym Adelphi Theatre w Londynie. Oryginalna produkcja The Really Useful Group Ltd.

Realizatorzy:

Krzysztof Herdzin . Pianista, kompozytor, aranżer, dyrygent, profesor, doktor sztuk muzycznych. Ukończył bydgoską Akademię Muzyczną w klasie fortepianu prof. Katarzyny Popowej-Zydroń. Jako jeden z nielicznych twórców łączy działalność na polu muzyki klasycznej, jazzowej i filmowej. W dorobku kompozytorskim posiada szereg utworów współczesnych i ponad 3000 aranżacji. Do jego dokonań pianistycznych wliczają się wykonania koncertów fortepianowych z orkiestrą oraz koncerty muzyki kameralnej z takimi artystami jak: Woytek Mrozek, Vadim Brodski, Mariusz Patyra, Jadwiga Kotnowska, Paweł Gusnar. Na polu muzyki popularnej pracował z największymi gwiazdami polskiej piosenki: przez sześć lat był pianistą kwartetu Zbigniewa Namysłowskiego, w latach dziewięćdziesiątych grał w kwartecie Jana Ptaszyna Wróblewskiego, w latach 2002-2012 występował w duecie z Edytą Geppert, przez dziewięć lat jako pianista i aranżer ściśle współpracował z Anną Marią Jopek. Jest producentem ponad 20 płyt polskich wokalistów, m.in: Maryli Rodowicz, Edyty Geppert, Olgi Bończyk, Anny Serafińskiej, Wojciecha Gąssowskiego, Mieczysława Szcześniaka. Swoje zainteresowania muzyką filmową i musicalową realizuje poprzez współpracę z wieloma artystami i teatrami. Zorkiestrował muzykę Jana A. P. Kaczmarka do filmu Finding Neverland, nagrodzoną Oscarem w 2005 roku. Orkiestrował również muzykę filmową Stanisława Syrewicza, Henriego Seroki i Tomasza Gąssowskiego, muzykę Janusza Stokłosy do musicalu Piotruś Pan oraz Jakuba i Dawida Lubowiczów do musicalu Piloci. Obejmował kierownictwo muzyczne musicali: Na Końcu Tęczy, Błękitne Krewetki w Teatrze Stu w Krakowie, Pięciu Braci Moe, Deszczowa Piosenka w Teatrze Roma w Warszawie, własnego musicalu Cyrano w Teatrze Muzycznym w Łodzi oraz Żołnierza Królowej Madagaskaru w Teatrze Polskim w Warszawie. Dyrygował ponad 40 orkiestrami, wśród nich: Academy of St. Martin in the Fields, Narodową Orkiestrą Belgii, Zhejiang Symphony Orchestra, Orkiestrą „Wirtuozi Lwowa”, NOSPR, Sinfonią Varsovią, Sinfonią Iuventus, Polską Orkiestrą Radiową, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej. Jako pierwszy polski kompozytor nagrał monograficzną płytę w londyńskim Abbey Road Studio wraz z orkiestrą Academy of St. Martin in The Fields. Ma na swoim koncie ponad 200 płyt CD, w tym 22 autorskie, jest zdobywcą 19 Złotych i 4 Platynowych Płyt dla Aranżera. Jego albumy były wielokrotnie nominowane do nagrody Fryderyk w kategorii Muzyka Współczesna. W 2012 roku otrzymał tę nagrodę jako Jazzowy kompozytor/aranżer roku.

Jacek Mikołajczyk. Reżyser, tłumacz, teatrolog, dyrektor artystyczny Teatru Syrena. Debiutował na profesjonalnej scenie w 2015 roku w Gliwickim Teatrze Muzycznym musicalem Rodzina Addamsów Andrew Lippy we własnym tłumaczeniu, za który otrzymał prestiżową nagrodę teatralną Złota Maska w kategorii Najlepszy Reżyser. Przedstawienie zostało też uznane za najlepszy spektakl roku przez kapitułę Teatralnej Nagrody Muzycznej im. Jana Kiepury. W Teatrze Syrena wyreżyserował spektakle Czarownice z Eastwick, Rodzina Addamsów, Next to normal i Rock of Ages, wszystkie we własnym tłumaczeniu, oraz autorski musical Bitwa o tron. Jako reżyser współpracował również z Teatrem Muzycznym w Poznaniu (Zakonnica w przebraniu i Nine) oraz Teatrem Zagłębia w Sosnowcu (Przodownicy miłości. Rewia związkowo-robotnicza). Przełożył m.in. musicale Kobiety na skraju załamania nerwowego, Hair, Tarzan, Ragtime, Przebudzenie wiosny, 42 ulica i High School Musical. W latach 2002-2014 był kierownikiem literackim Gliwickiego Teatru Muzycznego. Absolwent kulturoznawstwa na Uniwersytecie Śląskim oraz reżyserii teatru muzycznego w krakowskiej Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej i Akademii Muzycznej. Jest doktorem nauk humanistycznych i aktywnie działa również na polu naukowym. Pracował jako adiunkt w Instytucie Nauk o Kulturze i Studiów Interdyscyplinarnych Uniwersytetu Śląskiego (2010-2017), wykładał na University of Washington w Seattle (2012-2013) oraz na Wydziale Artes Liberales Uniwersytetu Warszawskiego (2014-2015). Stypendysta Fulbrighta. W 2010 roku opublikował książkę Musical nad Wisłą, pierwszą i dotąd jedyną monografię polskiego musicalu. Autor kilkudziesięciu artykułów na temat musicalu w książkach i czasopismach w Polsce i za granicą. Obecnie prowadzi zajęcia na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.

Źródło: Opera Nova

Opera Nova

ul. Marszałka Focha 5
85-070 Bydgoszcz
tel.:52 325 15 02

Powiązane wydarzenia

dzisiaj
godz. 19:00

Opera "MADAMA BUTTERFLY"

21
maja (sobota), godz. 19:00

Opera "MADAMA BUTTERFLY"

22
maja (niedziela), godz. 18:00

Opera "MADAMA BUTTERFLY"

02
czerwca (czwartek), godz. 19:00

Drums Fusion 2022: Pat Metheny „Side-Eye"

04
czerwca (sobota), godz. 19:00

Balet "Alicja w Krainie Czarów"