Koncert z okazji 20-lecia Diecezji Bydgoskiej
Msza C-dur “Koronacyjna” powstała w 1779 roku na uroczystości koronacji cudownego obrazu Matki Boskiej w Maria-Plain w pobliżu Salzburga. Obok Requiem, Ave Verum i motetu Exultate jest to najczęściej wykonywana kompozycja kościelna Mozarta. Reprezentuje w sposób typowy swój gatunek – jest zwarta formalnie, nie za długa, świetnie brzmiąca i interesująca w technicznych szczegółach.
Motet Exsultate, jubilate został skomponowany w 1773 roku przez 17-letniego Wolfganga Amadeusa Mozarta dla wybitnego kastrata Venanzio Rauzziniego. Premiera utworu odbyła się 17 stycznia w kościele św. Antoniego w Mediolanie. Ostatnia część kompozycji, to słynne, wirtuozowskie Alleluja, które bywa śpiewane i nagrywane jako samodzielna pieśń.
Ave Maria jest kompozycją ponadczasową, którą wykonywało i wykonuje bardzo szerokie grono artystów. Za autorów dzieła uważa się Johanna Sebastiana Bacha oraz Charlesa Gounoda, lecz w praktyce nie mogli oni stworzyć kompozycji razem, bowiem Gounod urodził się sześćdziesiąt osiem lat po śmierci Bacha. Jak więc to możliwe, że oboje pracowali nad dziełem? W 1722 roku Johann Sebastian Bach napisał swoje słynne Preludium w C-Dur, do którego 137 lat później melodię napisał Charles Gounod z myślą o głosie solowym.
Wykonawcy:
Orkiestra Kameralna Capella BydgostiensisChór Akademicki Politechniki Bydgoskiej
Chór Akademicki Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
Jan Miłosz Zarzycki dyrygent
Małgorzata Krajewska sopran
Katarzyna Wardak sopran
Iwona Wall alt
Zbigniew Malak tenor
Szymon Kobyliński bas
Agnieszka Sowa przygotowanie chóru PB
Benedykt Odya przygotowanie chóru UKW
Repertuar:
Wolfgang Amadeus Mozart - Msza C-dur Koronacyjna KV 317Wolfgang Amadeus Mozart - Motet „Exultate Jubilate" na sopran i orkiestrę KV 165/158
Johann Sebastian Bach/Charles Gounod – Ave Maria
Źródło: Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy