Logo partnera
Muzyka i taniec

Koncert Niedzielny: „Pieśni Polskie i Ukraińskie”

  • Wydarzenie archiwalne: 19.03.2023
Miejsce:
TeatrGrudziądz, Teatralna 1
Bilety: 20 zł (przedsprzedaż), 25 zł (w dniu koncertu)

Wykonawcy:
Marta Boberska  – sopran
Natalia Rewakowicz  – fortepian

MARTA BOBERSKA – sopran

W 1995 roku ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Podczas studiów była stypendystką Ministra Kultury i Sztuki oraz Prezydenta Miasta St. Warszawy. Wzięła udział w konkursach wokalnych w Hamamatsu (Japonia) i Treviso (Włochy).
Od 1994 roku jest solistką Warszawskiej Opery Kameralnej.W repertuarze tego teatru posiada ponad 30 partii operowych przede wszystkim w operach W. A. Mozarta, G. Rossiniego, G. F. Haendla, C. Monteverdiego, H. Purcella oraz wiele partii oratoryjnych.

Poza działalnością w macierzystym teatrze współpracowała również m in. z Operą Narodową („Widma” St. Moniuszki), Narodową Operą Łotewską w Rydze („Czarodziejski Flet” W. A. Mozarta), Operą Nova w Bydgoszczy („Mesjasz” G. F. Haendel), Operą Krakowską („Cosi fan tutte” W. A. Mozarta). W sezonie 1998/99 brała udział w produkcji „Czarodziejskiego fletu” W. A. Mozarta (Królowa Nocy) pod dyrekcją J. Cl. Malgoira, wykonując tę partię m.in. w teatrze Champs Elysee w Paryżu. W Teatrze Powszechnym w Warszawie partnerowała K. Jandzie w sztuce „Maria Callas – lekcja śpiewu”.
Wykonuje również muzykę współczesną (m. in. prawykonanie cyklu pieśni Marijn Simons w Finlandii w 2003 roku). Prowadzi aktywną działalność koncertową w kraju i za granicą wykonując m. in. utwory kameralne i oratoryjno – kantatowe. Współpracuje z wieloma zespołami i wykonawcami muzyki dawnej (m.in. W. Kłosiewiczem, A. Sapiechą, M. Toporowskim ).

Koncertuje w czołowych filharmoniach kraju zarówno z koncertami jak i recitalami solowymi. Została zaproszona do udziału w koncertach sylwestrowych w Filharmonii Narodowej oraz Filharmonii Poznańskiej. Współpracuje również z Polskim Radio (m.in. solowy recital w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie w 2003 roku). Jest zapraszana do udziału w wielu festiwalach zarówno w kraju jak i za granicą.

Nagrała wiele płyt kompaktowych (J. A. Hasse „Zenobia”, G. F. Haendel „Imeneo”, K. Forster „Vanitas vanitatum”, J. Peri „Euridice”, M. Mielczewski „Opera omnia”, G. G. Gorczycki „Opera omnia”, D. Scarlatti „Tetide in Sciro”, J. Strauss ” Zemsta nietoperza” i inne). Posiada liczne nagrania radiowe i telewizyjne. Dokonała wielu nagrań muzyki filmowej, m.in. do obrazów A. Wajdy i A. Holland.

Śpiewała pod batutą takich dyrygentów jak J. Maksymiuk, J. Krenz, A. Wit, K. Kord, W. Michniewski, J. Kaspszyk, F. Bruggen, J. C. Malgoire, H. Rilling, M. Zilm, J. M. Florencio, T. Bugaj, T. Wojciechowski i in. W swoim dorobku posiada również nominacje do nagród muzycznych (m.in. Paszport Polityki – lata 2000, 2001 i 2002. Fryderyki 1999, 2000, 2001, 2002 i 2005).

NATALIA REWAKOWICZ
ukończyła Lwowskie Konserwatorium Muzyczne w klasie fortepianu Olgi Kaczewej i organów Samuela Dajcza. Swoje pianistyczne umiejętności doskonaliła pod kierunkiem Vladimira Viardo. Już podczas studiów zajmowała się kameralistyką, występując z wybitną ukraińską skrzypaczką Lidią Szutko (uczennicą Dawida Ojstracha, laureatem międzynarodowych konkursów muzycznych im. Czajkowskiego, Bacha i Sibeliusa). W 1990 roku przyjechała do Polski na stałe. Występuje jako solistka i kameralistka. Ma za sobą występy z orkiestrami symfonicznymi na Ukrainie i w Polsce. W latach 90-tych współpracowała z Triem Fortepianowym „Con Fuoco”, z którym zrealizowała m.in. poetycko-muzyczny program „Paryski Salon Fryderyka” z udziałem Krzysztofa Kolbergera, utrwalony na płycie CD. Koncertowała m.in. z Olgą Pasiecznik, Martą Boberską, Adamem Klockiem i Jakubem Jakowiczem. W 2013 roku uzyskała tytuł doktora sztuki w Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławie na podstawie pracy o muzyce ukraińskiej. Jest animatorką działalności Lwowskiego Tria Fortepianowego, z którym nagrała płytę z muzyką Wasyla Barwińskiego i Antonina Dvoraka.

Program:

Józef Elsner (1769-1854) → Pasterka sł. Kazimierz Brodziński

Jan Kleczyński (1837-95) → Młoda dziewczyna sł.Gabryelli

Ignacy Krzyżanowski (1826-1905) → Szumi w gaju brzezina sł. Adam Asnyk

Ignacy Marceli Komorowski (1824-1857) → Kalina sł. Teofil Lenartowicz

Ignacy Jan Paderewski (1860 – 1941) → Menuet G – dur, op.14 Nr.1

Fryderyk Chopin (1810-49) →  Piosnka litewska sł. Ludwik Osiński wg tekstu litewskiej piosenki ludowej, Gdzie lubi… sł. Stefan Witwicki

Stanisław Moniuszko (1819-72) → Nawrócona sł. Johan W. Goethe, Dumka sł. Jan Czeczot

Wasyl Barwiński (1888 – 1963) → Preludium Fis – dur op.1 Nr 2

Lew Rewucki (1889 – 1977) → Preludium Es – moll op.4 Nr 1

Mykoła Łysenko (1842–1912) → Sadok wysznewyj koło chaty, sł. Taras Szewczenko

Jakiw Stepowyj (1883 – 1921) → Ne hraj ,ne hraj sł. Maksym Rylski

Denys Siczyński (1865- 1909) → Babyne lito polskie sł. Marian Gawalewicz, tł. ukr. Stepan Czarnecki

Stanisław Ludkewycz (1879 – 1979) → Tajna sł. Ołeksandr Ołeś

Łesia Dyczko (1939) → Ja – choczesz -zaczaruju lis sł. Mykoła Rudenko

Wiktor Kosenko (1896 – 1936) → Courante z cyklu „ 11 etiud w formie tańców barokowych”

Mykoła Łysenko (1842–1912) → Jakby meni czerewyky sł. Taras Szewczenko

Ludowa, ar. Mykoła Łysenko → Oj ne świty misiaczeńku

Ludowa, ar. Mykoła Łysenko → Doszczyk

 

 

 

Źródło: Centrum Kultury Teatr w Grudziądzu

Powiązane wydarzenia

04
czerwca (wtorek), godz. 09:00

III konferencja C-city – uroczyste otwarcie

04
czerwca (wtorek), godz. 19:00

III konferencja C-city – wieczór koncertowy

14
czerwca (piątek), godz. 18:00

Jarmark Spichrzowy

15
czerwca (sobota), godz. 17:00

Jarmark Spichrzowy