Komunikacja asertywna, czyli sztuka budowania mostów i stawiania granic
Czy pamiętasz rozmowę, w trakcie której nie zabrałeś_aś głosu, mimo że bardzo chciałeś_aś coś powiedzieć? Był w Tobie strach przed konfrontacją? Albo obawa przed wyrażeniem własnej opinii (bo ktoś się może obrazić, źle Cię zrozumieć albo coś o Tobie pomyśleć). A może trudno było Ci powiedzieć, w czym rzecz, bo odczuwane emocje były dla Ciebie zbyt silne? Może pamiętasz też rozmowy, w trakcie których ktoś dał Ci do zrozumienia, że sam_a przekraczasz jego granice podnosząc głos albo przerywając?
Asertywność jest czymś znacznie więcej niż sztuką mówienia NIE. Poznając podstawy komunikacji asertywnej, zdobędziesz konkretne narzędzia i rozwiniesz umiejętności interpersonalne, dzięki którym będzie Ci znacznie łatwiej stawiać granice wtedy, gdy ktoś je przekracza. Poprzez wzmocnienie swoich kompetencji komunikacyjnych nauczysz się, jak budować mosty do lepszych relacji, wzajemnego zrozumienia i szacunku. Asertywność nigdy bowiem nie jest skierowana przeciwko komuś. Osoby uczestniczące w warsztatach w sposób praktyczny:- dokonają analizy wybranych praktyk i strategii komunikacji,
- poznają różne sposoby słuchania i określą najczęściej przez siebie używany model,
- poznają podstawy komunikacji asertywnej,
- dowiedzą się, jakie są prawa asertywności,
- poznają i przećwiczą stopnie odmowy asertywnej,
- przyswoją i rozwiną używanie kilku narzędzi (m.in. parafrazę, klaryfikację i odzwierciedlanie uczuć) wzmacniających komunikację asertywną.
Źródło: WOAK Wojewódzki Ośrodek Animacji Kultury w Toruniu