KAREN EDWARDS & ELJAZZ TRIO
Wstęp wolny  /  Muzyka i taniec

KAREN EDWARDS & ELJAZZ TRIO

  • Wydarzenie archiwalne: 17.08.2024
Miejsce:
Centrum Artystyczne ELJAZZBydgoszcz, Kręta 3

Stowarzyszenie Artystyczne Eljazz zaprasza na koncert realizowany w ramach Europejskiej Akademii Jazzu Kujawy+Pomorze, który odbędzie się na scenie letniej Centrum Artystycznego Eljazz w Bydgoszczy 17 sierpnia 2024 o godzinie 20.00. Scena letnia Centrum Artystycznego Eljazz, w czasie opadów deszczu lub niesprzyjających warunków atmosferycznych koncerty przenoszone są do sali koncertowej Eljazz. Wstęp wolny.

Przed bydgoską publicznością wystąpi KAREN EDWARDS I ELJAZZ TRIO:

• Karen Edwards - vocal
• Adam Wendt - saxophone
• Zbigniew Wrombel - double bass
• Józef Eliasz - drums

Karen Edwards – śpiew, piano. Karen Edwards to jedna z najciekawszych amerykańskich, swingujących, jazz-soulowych pianistek i wokalistek. Zdobywczyni Grammy Award for Jazz Performance. Współpracowała z wieloma światowej sławy artystami, m.in.: z Princem, Stevie Wonderem i Tonny Bennettem. Urodzona w Greenville, w Południowej Karolinie pierwszą edukację muzyczną odebrała u swojego ojca, który był dyrektorem muzycznym lokalnego kościoła baptystów. Muzyka soul i gospel towarzyszyły jej już od dzieciństwa. Studia ukończyła na uniwersytecie North Texas w klasie fortepianu. Występowała w teatrach muzycznych i klubach Nowego Jorku i Los Angeles. Jako główna gwiazda prowadziła przez kilka lat cotygodniowy 'show' w Atlancie. Swą sztukę prezentowała na całym świecie. Po udanych koncertach w Niemczech otrzymała propozycję nauczania jazzowego śpiewu i improwizacji w Monachijskim Konserwatorium Muzycznym im. Richarda Straussa. Zagrała także w kilku amerykańskich filmach muzycznych. Koncerty Karen Edwards to nie tylko wspaniałe przeżycie muzyczne, ale także znakomity 'show'.

Adam Wendt (ur. 15 maja 1962 w Gdańsku) – polski saksofonista, kompozytor, aranżer oraz pedagog. Naukę muzyki rozpoczął w 1968 roku w Państwowej Szkole Muzycznej I st. w Tczewie początkowo w klasie skrzypiec, a potem w klasie saksofonu. W tym czasie na krótko związał się z Harcerską Orkiestrą Dętą w Tczewie prowadzoną przez Jerzego Kubickiego. W 1980 podjął naukę w Państwowej Szkoły Muzycznej II st. im. Fryderyka Chopina w Gdańsku-Wrzeszczu, którą ukończył w 1984 roku z wyróżnieniem w klasie saksofonu Władysława Chwina. Jest absolwentem Wydziału Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej w Katowicach (studia magisterskie, dyplom z wyróżnieniem w klasie saksofonu Jerzego Jarosika, 1989). Jego pierwszy kontakt z muzyką jazzową przypada na połowę lat 70., kiedy będąc jeszcze uczniem podstawowej szkoły muzycznej nawiązał stałą współpracę z tczewskim zespołem „Blues Band” w składzie: Krzysztof Okupski – skrzypce, Grzegorz Ciechowski – flet, Jacek Kliński – perkusja, Adam Przybyłowski – gitara basowa, Adam Wendt – saksofon. Z zespołem tym wystąpił w klubie studenckim Politechniki Gdańskiej „Artema”, co uznaje się za początek jego zawodowej kariery muzycznej. W latach 80., jeszcze w okresie studiów, występował m.in. z Young Power, Alex Band i Big Bandem Wiesława Pieregorólki. Od początku istnienia grupy Walk Away, (1985) był współtwórcą jej sukcesów i repertuaru. Z zespołem tym koncertował w ponad 15 krajach świata oraz wielokrotnie zdobywał nagrody i wyróżnienia. W 1990 roku Walk Away z Urszulą Dudziak otwierali europejskie koncerty Milesa Davisa.

Zbigniew Wrombel – muzyk – instrumentalista, kompozytor i aranżer. Gra na kontrabasie i gitarach basowych. Jest absolwentem Akademii Muzycznej w Poznaniu w klasie kontrabasu profesora Piotra Czerwińskiego. Obecnie jest adiunktem Katedry Jazzu tejże uczelni. Posiada stopień naukowy doktora habilitowanego. Od wielu lat zalicza się do czołówki muzyków jazzowych w Polsce. Grał w takich zespołach jak String Connection, Grupa Warsztat (laureat festiwali Jazz nad Odrą), Walk Away, Air Condition Zbigniewa Namysłowskiego, Vintage Band Spirituals and Gospel Singers, Classic Jazz Quartet i wielu innych. Współpracuje też między innymi z takimi muzykami jak Jan Ptaszyn Wróblewski, Krzesimir Dębski, Henryk Miśkiewicz, Jarek Śmietana, Tomasz Szukalski, Jan Jarczyk, Artur Dutkiewicz, Adam Wendt, Piotr Baron, Grzegorz Nagórski, Maciej Sikała, Wiesław Prządka, Wojtek Mrozek, Janusz Strobel, Józef Eliasz, Maciej Strzelczyk oraz wokalistkami i wokalistami: Hanną Banaszak, Haliną Zimmermann, Justyną Szafran i Januszem Szromem. Brał też udział w wielu festiwalach jazzowych, a także w międzynarodowych projektach jazzowych z udziałem takich artystów jak Karen Edwards, Keith Dunn, Eb Davies, Jean-Paul Bourelly. Melanie Goerlitz. Współpraca na innych „frontach muzycznych” obejmuje różne formacje artystyczne takie jak na przykład orkiestry Zbigniewa Górnego, Wiesława Pieregorólki, Alex Band, Kukla Band. Grał też w legendarnym zespole „Marek & Vacek”.

Zbigniew Wrombel jest basistą uniwersalnym. Jego wszechstronne zainteresowania muzyczne sprawiają, że porusza się swobodnie i chętnie po różnych obszarach stylistycznych. Preferuje nowoczesny jazz akustyczny i elektryczny zabarwiony odcieniami rhythm’n’bluesa, funku i muzyki latynoskiej. Często grywa także tango nuevo w stylu Astora Piazzolli oraz uczestniczy w projektach muzyki pop. Prowadzi swoje własne zespoły jazzowe, najczęściej tria i kwartety. Lubi też pracę w studiach nagraniowych, gdzie jest chętnie zapraszany, nie tylko przez muzyków jazzowych.

Józef Eliasz ( ur. 1954 ) - producent muzyczny, dyrygent, perkusista. Absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej. Doktor Sztuki Muzycznej - specjalizacja dyrygentura - Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Absolwent Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. W 1974 r. rozpoczął współpracę ze studenckim klubem Beanus. Założył grupę jazzową „Bean Jazz”, z którą na festiwalu „Jazz nad Odrą” we Wrocławiu zdobył nagrodę indywidualną jako perkusista. W latach 1978–1980 grał w czołowych formacjach jazzowych Gdańska („Antiquintet”) i Szczecina („Breakwater”). W 1979 r. współpracował z orkiestrą Polskiego Radia i Telewizji w Poznaniu pod dyr. Zbigniewa Górnego. Począwszy od 1981 r. został bandleaderem kierującym dwoma zespołami, a dalsze doskonalenie warsztatu muzycznego uzyskał w Stanach Zjednoczonych. W ciągu kilku lat pracy ugruntował swoją wysoką pozycję muzyka i bandleadera. W roku 1994 Józef Eliasz był założycielem bydgoskiego klubu muzycznego „Eljazz” i ustalił jazzowy profil muzyczny. W kolejnych latach klub przekształcony został w Centrum Artystyczne Eljazz, które skupia wokół siebie różne formacje artystyczne m.in. Józef Eliasz Orchestra i Eljazz Big Band, sztuki wizualne oraz Stowarzyszenie Artystyczne Eljazz, które od ponad dwóch dekad jest organizatorem Międzynarodowego Festiwalu Jazzowego: Bydgoszcz Jazz Festival i Europejskiej Akademii Jazzu. Big Band założony w roku 1999 pod dyrekcją Józefa Eliasza otrzymał wiele nagród na krajowych i międzynarodowych festiwalach jazzowych, m.in. zwyciężył na Ogólnopolskim Konkursie Big Bandów w Nowym Tomyślu, na ogólnopolskiej Famie, a w Międzynarodowym Festiwalu Jazzu Tradycyjnego zdobył „Złotą Tarkę”. W prowadzonym przez niego zespole grali tacy muzycy, jak: Krzysztof Herdzin, Grzegorz Nagórski, Zbigniew Wrombel, Adam Wendt, Bogdan Ciesielski, Henryk Miśkiewicz, Maciej Sikała, Jacek Namysłowski. Józef Eliasz w Centrum Artystycznym Eljazz był inspiratorem wielu koncertów muzycznych oraz festiwali jazzowych takich jak: Bydgoszcz Jazz na Brdzie, Europejskie Spotkania Jazzowe, Jazz na Świecie, Zaduszki Jazzowe. Józef Eliasz nagrywał i koncertował ze znanymi i cenionymi artystami takimi jak: Mike Stern, Karen Edwards, Mike Russel, Bogdan Hołownia, Janusz Szrom , Anna Serafińska, Lora Szafran, Ewa Bem, Marcin Gawdzis i wieloma innymi. Przy realizacji publikacji płytowych współpracował m.in. z: Jackiem Namysłowskim, Bogdanem Ciesielskim, Janem Walczyńskim, Andrzejem Jagodzińskim, Leszkiem Kułakowskim, Michałem Tomaszczykiem, Piotrem Mania, Łukaszem Rakalskim, Aleksandrą Tomaszewską, Krzysztofem Herdzinem, Piotrem Wromblem, Wojciechem Gogolewskim, Adamem Lemańczykiem, Pawłem Tomaszewskim, Peterem Dahlgner’em.
W latach 2002 – 2022 był producentem artystycznym siedmiu płyt Eljazz Big – Bandu, które powstały pod dyrekcją Józefa Eliasza. Większość publikacji Józefa Eliasza znajduje inspirację w kompozycjach polskich twórców m.in. takich jak: Fryderyk Chopin, Krzysztof Komeda, Krzesimir Dębski, Jarosław Abramow, Zygmunt Konieczny, Henryk Wars. W roku 2002 nagrał pierwszą płytę z Eljazz Big-Bandem i Lorą Szafran pt.: Wspomnienia. W roku 2011 nagrał płytę pt.: IN THE RHYTHM OF CHOPIN z udziałem Eljazz Big – Bandu i Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Pomorskiej, album ten w roku 2012 uzyskał status Platynowej Płyty w kategorii Jazz. Kolejny album to „Kolędy i Pastorałki” z udziałem Eljazz Big – Bandu , Anny Serafińskiej i Janusza Szroma z roku 2016.
W roku 2017 pod dyrekcją Józefa Eliasza powstał album „After The Catastrophe” z udziałem Eljazz Big – Bandu i Orkiestry Kameralnej Filharmonii Narodowej w Warszawie z kompozycjami Krzysztofa komedy. W roku 2020 nagrał płytę pt.: „Polish Songs” z najpiękniejszymi pilskimi utworami we współczesnych aranżacjach z udziałem Eljazz Big – Bandu i Orkiestry Kameralnej oraz amerykańskich wokalistów: Karen Edwards i Stanley Breckenridge. W roku 2019 nagrał płytę pt.: Duke Ellington’s Sacred Concert z udziałem Eljazz Big – Bandu, Karen Edwards i Chóru Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego. W roku 2022 nagrał ostatnią płytę pt.: „Impresions on Bach” z udziałem Eljazz Big – Bandu i Orkiestry Kameralnej pod dyrekcją Józefa Eliasza w jazzowym wydaniu. W latach 1994 do 2023 wraz z Bogdanem Hołownią i Andrzejem Glulczyńskim tworzył zespół L.A. Trio z którymi nagrał cztery płyty z programem inspirowanym twórczością polskich kompozytorów okresu międzywojennego: 2004 – Lon Angeles Trio – Live, 2010 – Carissima, 2013 – Nikt tylko Ty, 2022 0 Wspomnij mnie. Od 2001 roku jest Prezesem Stowarzyszenia Artystycznego Eljazz. Od roku 2002 jest dyrektorem artystycznym i producentem międzynarodowego festiwalu Bydgoszcz Jazz Festival, a od roku 2013 Europejskiej Akademii Jazzu.
W roku 2012 zdobył "Platynową Płytę" w kategorii jazz za album "In the rhythm of Chopin". Otrzymał najwyższą ocenę krytyków ( pięć gwiazdek ) w magazynie Jazz Journal za album After the Catastrophe. Nagrody i wyróżnienia:
1976 – Indywidualna nagroda na festiwalu Jazz nad Odrą,
1978 – I miejsce na Festiwalu Jazz nad Odrą dla zespołu Breack Water,
1990 – Wyróżnienie indywidualne w 15 Konkursie Młodych i Debiutujących Zespołów Jazzowych Jazz Juniors 1990,
1993 – I miejsce (Trójząb Neptuna) dla Eljazz Big Bandu – Fama, Świnoujście,
1999 – I miejsce dla Eljazz Big Bandu na IV Big – Band Festiwalu, Nowy Tomyśl,
2001 – Złota Tarka w kategorii Big – Bandów dla Eljazz Big Bandu w konkursie jazzu Tradycyjnego na XXXI Old Jazz Meeting,
2001 – Artysta Roku w plebiscycie czytelników
2003 – Artysta Roku w plebiscycie czytelników
2004 – Artysta Roku w plebiscycie czytelników
2012 - Platynowa płyta dla Józefa Eliasza i Eljazz Big Bandu za płytę pt.: „IN THE RHYTHM OF CHOPIN"
2014 – Nagroda Marszałka Województwa Kujawsko – Pomorskiego z okazji Międzynarodowego Dnia Muzyki.



Źródło: Centrum Artystyczne ELJAZZ

Powiązane wydarzenia

24
października (czwartek), godz. 20:30–22:30

RETRO JAZZ - warsztaty jazzowe - jam session

25
października (piątek), godz. 20:00

22 edycja Bydgoszcz Jazz Festival 2024

28
października (poniedziałek), godz. 20:30–22:30

YOUNG JAZZ - warsztaty jazzowe - jam session

29
października (wtorek), godz. 20:30–22:30

MAINSTREAM JAZZ - warsztaty jazzowe - jam session