INAUGURACJA FESTIWALU
59. BYDGOSKI FESTIWAL MUZYCZNY PAMIĘĆ I PRZYSZŁOŚĆ
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej
Jacek Kaspszyk dyrygent
Magdalena Molendowska sopran
Magdalena Miśka-Jackowska, Marcin Kydryński prowadzenie
Mieczysław Weinberg (1919-1996)– XXI Symfonia „Kadish”
lub
Mieczysław Weinberg (1919-1996) – IV Symfonia a-moll op. 61, Franz Schubert (1797-1828) – III Symfonia D-dur
(w przypadku zwiększonych ograniczeń pandemicznych)
Bilety do nabycia na www.bilety24.pl
oraz w kasie biletowej FP
Uprzejmie informujemy, że zakup biletu na koncert w Filharmonii Pomorskiej jest jednoznaczny z przyjęciem do wiadomości i stosowania regulaminu pod nazwą: „Warunki uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych organizowanych przez Filharmonię Pomorską im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy podczas trwania epidemii SARS-CoV-2 COVID-19”. Niezastosowanie się do jego zapisów, szczególnie tych mówiących o konieczności zakrywania ust i nosa, skutkować może przerwaniem koncertu, wezwaniem służb porządkowych i wyproszeniem osób łamiących te zapisy oraz obciążeniem ich wszelkimi kosztami interwencji.
OBOWIĄZKOWA KARTA UCZESTNIKA KONCERTU>>
Przed każdym koncertem od Melomanów będziemy pobierać dane osobowe w postaci imienia, nazwiska oraz nr tel. kontaktowego w celu zapobiegania, przeciwdziałania i zwalczania COVID-19. Dane udostępnione będą jedynie instytucjom uprawnionym ustawowo, w tym właściwemu państwowemu inspektorowi sanitarnemu.
Mieczysław Wajnberg, kompozytor i pianista pochodzenia żydowskiego (urodzony w Warszawie, zmarł w Moskwie) od niedawna przywoływany z niepamięci. Jego dzieła są coraz częściej wykonywane i utrwalane. W wieku 20 lat uciekł we wrześniu 1939 na Białoruś, gdzie nadano mu radzieckie obywatelstwo i pozwolono kontynuować studia, w 1943 przeniósł się do Moskwy. Kompozytor był jednym z nielicznych polskich emigrantów, którym na obczyźnie udało się wzbudzić zainteresowanie swoją twórczością. Filharmonia Narodowa z Jackiem Kaspszykiem nagrała ostatnio parę płyt z muzyką Weinberga.
Jacek Kaspszyk jest jednym z najwybitniejszych dyrygentów naszych czasów; pełnił funkcje dyrektora artystycznego Filharmonii Narodowej w Warszawie oraz NFM Filharmonii Wrocławskiej, dyrektora muzycznego Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach i Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie, a także głównego dyrygenta i doradcy muzycznego Noord Nederlands Orkest. Obecnie jest pierwszym dyrygentem Orkiestry Akademii Beethovenowskiej w Krakowie. Ma w dorobku liczne nagrania płytowe, m.in. dla EMI i Collins Classics. Jego nagranie „Concerto Lugubre” Tadeusza Bairda z WOSPR-em wyróżniono nagrodą Edisona, a nagranie „Król Roger” z Teatrem Wielkim Operą Narodową zyskało entuzjastyczną recenzję w prestiżowym magazynie „Gramophone” oraz nominację do Nagrania Roku Magazynu Muzycznego BBC. Płyty z jego udziałem były pięciokrotnie nagrodzone Fryderykiem (w edycjach: 2002, 2004, 2008, 2011 i 2018).
Więcej>>
Sopranistka Magdalena Molendowska ukończyła Akademię Muzyczną w Gdańsku oraz prestiżową Guildhall School of Music and Drama w Londynie, gdzie została wyróżniona Złotym Medalem przyznawanym wybitnie uzdolnionym studentom. Swoje umiejętności doskonaliła także w Opera Studio – Accademia Nazionale di Santa Cecilia w Rzymie, gdzie kształciła się m.in. u Renaty Scotto. Na scenie zadebiutowała w 2006 partią Atalanty w Kserksesie Händla, spektaklu zrealizowanym przez Gdańską Operę Kameralną, który zaprezentowany został również na festiwalu Bergedorfer Musiktage. Oprócz partii operowych artystka ma w swoim repertuarze pieśni, dzieła oratoryjne oraz kantaty. W Barbican Centre w Londynie zaprezentowała pieśni Szymanowskiego i Dvořáka. Zaproszona przez Malcolma Martineau nagrała Huit chansons polonaises na płycie The Complete Songs of Poulenc, Vol.4. Sezon 2021/2022 solistka rozpocznie partią Leonory w „Fidelio” w Operze Bałtyckiej w Gdańsku.
Więcej>>
Źródło: Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy