Edward Dwurnik. Polska / Retrospektywa
Sztuki wizualne

Edward Dwurnik. Polska / Retrospektywa

  • Wydarzenie archiwalne
Miejsce:
CSWToruń, Wały gen. Sikorskiego 13


Kiedy: 9.07–19.09.2021
Otwarcie wystawy: 9.07.2021 (piątek), godz. 18.00

Kurator: Krzysztof Stanisławski
Koordynatorka: Renata Sargalska
Aranżacja: Krzysztof Stanisławski
Realizacja wystawy: Wojciech Ruminski

Partner wystawy: Fundacja Edwarda Dwurnika

 

Najobszerniejsza w historii retrospektywa jednego z najważniejszych i najpopularniejszych polskich malarzy współczesnych, pierwsza od jego śmierci w 2018. Będzie zawierała ponad 350 prac z szesnastu kolekcji muzealnych i sześciu prywatnych. Wystawie będą towarzyszyły pokazy dwóch filmów animowanych w reżyserii Andrzeja Barańskiego, które „namalował” Edward Dwurnik. W trakcie trwania wystawy odbędzie się również przegląd filmów o sztuce Dwurnika oraz wybranych wywiadów telewizyjnych z artystą.

Dorobek artystyczny Edwarda Dwurnika jest niezwykle bogaty – zarówno, jeśli chodzi o ilość – artysta stworzył ponad 5 tysięcy obrazów (niektóre źródła podają nawet 7 tysięcy, wliczając serie) oraz ok. 20 tysięcy rysunków i grafik, jak i o jakość artystyczną najwyższej próby. W swoim malarstwie nawiązywał do twórczości m.in. Jana Matejki, Nikifora Krynickiego czy Jacksona Pollocka, a także do neoekspresjonizmu niemieckiego lat 80. XX w. Swoje prace grupował w cykle tematyczne. Prymitywizm Nikifora był jego pierwszą, silną inspiracją, która pozostała z nim pod postacią sprzeciwu wobec przyjętych wartości estetycznych. Kolejne cykle miały wyraźne rysy charakterystyczne: „Podróże autostopem” były pełne najdrobniejszych detali i motywów, symbolicznie odzwierciedlających polską rzeczywistość; „Robotnicy” czy „Sportowcy” przewrotnie pokazywali realia PRL-u, a „Warszawa” wyrażała niepokoje społeczne lat 80. Cykle „Droga na Wschód” i „Od Grudnia do Czerwca” poruszały trudny temat ofiar totalitarnego reżimu.

W latach 90. przyszedł „błękitny” etap twórczości artysty, w tym seria kilkudziesięciu, na wpół abstrakcyjnych obrazów morza, a wkrótce po nim fascynacja malarstwem już czysto abstrakcyjnym i pracami Jacksona Pollocka. Uzupełnieniem różnorodności dzieła Dwurnika stał się jeszcze etap kobiecych aktów, po którym z kolei przyszedł czas na interpretację „Bitwy pod Grunwaldem”.

Artystyczna płodność, wielotorowość zainteresowań i wielkie formaty prac – to znaki rozpoznawcze tego niezwykle osobliwego twórcy. Edward Dwurnik słynął także z podejmowania wielkich tematów, a podtytuł retrospektywy – „Polska” – wybrzmiewa równie doniośle.

Wykorzystując imponującą przestrzeń Centrum Sztuki Współczesnej, chcemy, aby twórczość Dwurnika – przewrotna, radykalna i wciąż żywa – miała okazję zaprezentować się w pełnej okazałości. Tym bardziej, że to artysta wyjątkowy dla toruńskiego CSW: to właśnie jego obraz pt. „Kopernik” zainaugurował zbiory sztuki współczesnej CSW „Znaki Czasu”.

Wystawie będzie towarzyszył monograficzny katalog.

 

Edward Dwurnik – urodził się 19 kwietnia 1943 w Radzyminie pod Warszawą. W latach 1963–70 studiował malarstwo, grafikę i rzeźbę na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie obronił dyplom w pracowni malarstwa profesora Eugeniusza Eibischa. Tworzył rozbudowane cykle malarskie. Został nagrodzony m.in.: Nagrodą Kulturalną „Solidarności” (1983), Nouvelle Biennale de Paris (1985), nagrodą Olimpiady Sztuki w Seulu (1988) i Nagrodą Fundacji Sztuki Współczesnej (1992). Jako jedyny Polak został zaproszony do udziału w prestiżowej ekspozycji Documenta 7 w Kassel. Zmarł 28 października 2018 w Warszawie.

Artykuł Edward Dwurnik. Polska / Retrospektywa pochodzi z serwisu Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu.

Źródło: Centrum Sztuki Współczesnej ZNAKI CZASU

Centrum Sztuki Współczesnej ZNAKI CZASU

ul. Wały gen. Sikorskiego 13
87-100 Toruń
tel: 56 610 97 18

Powiązane wydarzenia

dzisiaj
⟶ DO 26.12

GABINET / DAS KABINETT