Das Wohltemperierte Klavier
Muzyka i taniec

Das Wohltemperierte Klavier

  • Wydarzenie archiwalne: 23.09.2020
Miejsce:
Filharmonia PomorskaBydgoszcz, Andrzeja Szwalbego 6

BYDGOSKI FESTIWAL MUZYCZNY W KORONIE

Ewa Pobłocka fortepian
laureatka 10. Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. F. Chopina w Warszawie

Cezary Nelkowski prowadzenie

 

Johann Sebastian Bach – 24 Preludia i Fugi z I tomu Das Wohltemperierte Klavier

 

Koncert transmitowany na żywo na kanale YouTube FP

Informujemy, że przed każdym koncertem od Melomanów będziemy pobierać dane osobowe w postaci imienia, nazwiska oraz nr tel. kontaktowego w celu zapobiegania, przeciwdziałania i zwalczania COVID-19. Dane udostępnione będą jedynie instytucjom uprawnionym ustawowo, w tym właściwemu państwowemu inspektorowi sanitarnemu.

 

OBOWIĄZKOWE OŚWIADCZENIE COVID-19>>

KLAUZULA COVID-19>>

REGULAMIN DLA MELOMANÓW>>

 

Bilety do nabycia na www.bilety24.pl
oraz w kasie biletowej FP

Das Wohltemperierte Klavier (dokładne tłumaczenie – Właściwie temperowany instrument klawiszowy) – to dwutomowy zbiór dwóch cykli po 24 preludia i fugi  (BWV 846–893) na instrument klawiszowy. Pierwszy tom powstał w 1722 podczas pobytu Bacha w Köthen (Anhalt), drugi zaś 20 lat później w Lipsku. Oba wydano drukiem w 1801.

Pierwszy tom Das Wohltemperierte Klavier Bach stworzył dla celów dydaktycznych, jak sam napisał, „na użytek młodzieży muzycznej chcącej się uczyć, a szczególnie dla tych, którzy już są zaawansowani w nauce". Cykl ma charakter kanoniczny i kluczowe znaczenie w historii muzyki. Poczynając od pierwszej połowy XIX w., wchodzi w repertuar wielu pianistów. Muzyka ta wywarła też istotny wpływ na kompozytorów od Mozarta, Beethovena poczynając, po Brahmsa, Szostakowicza i wielu innych; zainspirowały nawet Chopina podczas komponowania etiud.

Das Wohltemperierte Klavier w kreacji prof. Ewy Pobłockiej, wielkiej pianistki, wybitnej chopinistki to gwarancja niezapomnianych przeżyć. „Bachowskie preludia i fugi olśniewają bowiem rozmaitością stylów: wirtuozowskiego, tanecznego czy też głęboko kontemplacyjnego”, zaś sama mistrzyni fortepianu oznajmiła: „A do Bacha mam specjalny stosunek, ale też ta muzyka wymaga specjalnego nastawienia. Bacha nie można grać 'z marszu', ani mieszać go z inną muzyką. Podobnie jest z Schubertem”.

(Źródło: „Studio” 1994, nr 5)

Ewa Pobłocka laureatka 10. Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie (1980), uhonorowana również nagrodą Polskiego Radia za najlepsze wykonanie mazurków. Studiowała w Gdańskiej Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej pod kierunkiem Zbigniewa Śliwińskiego i Jerzego Sulikowskiego oraz podyplomowo w Hamburgu u Conrada Hansena. Korzystała również z konsultacji artystycznych Jadwigi Sukiennickiej, Rudolfa Kerera, Tatiany Nikołajewej i Marthy Argerich. Występy rozpoczęła w 1970 w duecie z matką, wybitną śpiewaczką Zofią Janukowicz-Pobłocką. W 1977 zwyciężyła w Międzynarodowym Konkursie im. G. Viottiego w Vercelli, dwa lata później otrzymała Złoty Medal na Międzynarodowym Festiwalu Młodych Laureatów w Bordeaux. Artystka koncertowała niemal we wszystkich krajach Europy, a także w obu Amerykach, w Chinach, Indonezji, Wietnamie, Republice Południowej Afryki, Singapurze, Korei, Japonii oraz w Australii. Nagrała ponad 50 płyt z repertuarem od baroku do współczesności. Wiele z nich nagrodzono, także dwoma Fryderykami. Pianistka jest bardzo cenionym pedagogiem bydgoskiej Akademii Muzycznej oraz gościnnie – Uniwersytetu Sztuk Pięknych i Muzyki Geidai w Tokio i Nagoi. Była jurorem krajowych i zagranicznych konkursów pianistycznych, w tym pierwszego Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych w Warszawie (2018). Więcej>>

 

 



Źródło: Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy

Powiązane wydarzenia

29
listopada (piątek), godz. 19:00

Muzyka filmowa

30
listopada (sobota), godz. 10:30

154. Od brzuszka do uszka maluszka

30
listopada (sobota), godz. 11:00

Akademia WioliMisia

30
listopada (sobota), godz. 19:00

Andrzejki

01
grudnia (niedziela), godz. 15:00

Kabaret Hrabi Dzieciom – Bez wąsów (impresaryjne)