Bilety do nabycia na www.bilety24.pl
oraz w kasie biletowej FP
Das Wohltemperierte Klavier
BYDGOSKI FESTIWAL MUZYCZNY W KORONIE
Ewa Pobłocka fortepian
laureatka 10. Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. F. Chopina w Warszawie
Cezary Nelkowski prowadzenie
Johann Sebastian Bach – 24 Preludia i Fugi z I tomu Das Wohltemperierte Klavier
Koncert transmitowany na żywo na kanale YouTube FP
Informujemy, że przed każdym koncertem od Melomanów będziemy pobierać dane osobowe w postaci imienia, nazwiska oraz nr tel. kontaktowego w celu zapobiegania, przeciwdziałania i zwalczania COVID-19. Dane udostępnione będą jedynie instytucjom uprawnionym ustawowo, w tym właściwemu państwowemu inspektorowi sanitarnemu.
OBOWIĄZKOWE OŚWIADCZENIE COVID-19>>
Das Wohltemperierte Klavier (dokładne tłumaczenie – Właściwie temperowany instrument klawiszowy) – to dwutomowy zbiór dwóch cykli po 24 preludia i fugi (BWV 846–893) na instrument klawiszowy. Pierwszy tom powstał w 1722 podczas pobytu Bacha w Köthen (Anhalt), drugi zaś 20 lat później w Lipsku. Oba wydano drukiem w 1801.
Pierwszy tom Das Wohltemperierte Klavier Bach stworzył dla celów dydaktycznych, jak sam napisał, „na użytek młodzieży muzycznej chcącej się uczyć, a szczególnie dla tych, którzy już są zaawansowani w nauce". Cykl ma charakter kanoniczny i kluczowe znaczenie w historii muzyki. Poczynając od pierwszej połowy XIX w., wchodzi w repertuar wielu pianistów. Muzyka ta wywarła też istotny wpływ na kompozytorów od Mozarta, Beethovena poczynając, po Brahmsa, Szostakowicza i wielu innych; zainspirowały nawet Chopina podczas komponowania etiud.
Das Wohltemperierte Klavier w kreacji prof. Ewy Pobłockiej, wielkiej pianistki, wybitnej chopinistki to gwarancja niezapomnianych przeżyć. „Bachowskie preludia i fugi olśniewają bowiem rozmaitością stylów: wirtuozowskiego, tanecznego czy też głęboko kontemplacyjnego”, zaś sama mistrzyni fortepianu oznajmiła: „A do Bacha mam specjalny stosunek, ale też ta muzyka wymaga specjalnego nastawienia. Bacha nie można grać 'z marszu', ani mieszać go z inną muzyką. Podobnie jest z Schubertem”.
(Źródło: „Studio” 1994, nr 5)
Ewa Pobłocka laureatka 10. Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie (1980), uhonorowana również nagrodą Polskiego Radia za najlepsze wykonanie mazurków. Studiowała w Gdańskiej Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej pod kierunkiem Zbigniewa Śliwińskiego i Jerzego Sulikowskiego oraz podyplomowo w Hamburgu u Conrada Hansena. Korzystała również z konsultacji artystycznych Jadwigi Sukiennickiej, Rudolfa Kerera, Tatiany Nikołajewej i Marthy Argerich. Występy rozpoczęła w 1970 w duecie z matką, wybitną śpiewaczką Zofią Janukowicz-Pobłocką. W 1977 zwyciężyła w Międzynarodowym Konkursie im. G. Viottiego w Vercelli, dwa lata później otrzymała Złoty Medal na Międzynarodowym Festiwalu Młodych Laureatów w Bordeaux. Artystka koncertowała niemal we wszystkich krajach Europy, a także w obu Amerykach, w Chinach, Indonezji, Wietnamie, Republice Południowej Afryki, Singapurze, Korei, Japonii oraz w Australii. Nagrała ponad 50 płyt z repertuarem od baroku do współczesności. Wiele z nich nagrodzono, także dwoma Fryderykami. Pianistka jest bardzo cenionym pedagogiem bydgoskiej Akademii Muzycznej oraz gościnnie – Uniwersytetu Sztuk Pięknych i Muzyki Geidai w Tokio i Nagoi. Była jurorem krajowych i zagranicznych konkursów pianistycznych, w tym pierwszego Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych w Warszawie (2018). Więcej>>
Źródło: Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy