Czym uwodzi design: koLekcja plakatu
Kolekcjonowanie plakatów z tzw. epoki „Polskiej Szkoły Plakatu” staje się modne i jest pewnym, bezpiecznym rodzajem inwestycji. O tym, na ile można to traktować poważnie, mówią ceny, za które „chodzą” poszczególne egzemplarze. Ale co warto zbierać?
W tamtych czasach wszechmocny mecenat państwa wydawał gigantyczne ilości plakatów – także tych o byle jakiej wartości. Czy fakt, że plakat ma 50 lat, wystarczy? Nie zawsze tak jest.
Warto znać historię pejzażu ówczesnych realiów, biografie twórców oraz relacje, jakie ich łączyły, żeby w pełni zrozumieć proweniencję plakatu i cenę, jaką można zapłacić.
I na koniec – warto też umieć rozpoznać perłę. Żaden twórca nie jest i nie był w stanie tworzyć nieograniczonej liczby arcydzieł, a mimo to nawet wśród dorobków bardzo uznanych grafików znajdujemy prace tak niezwykłe, że plakaty te były zrywane ze słupów zaraz po wyklejeniu.
Są plakaty polskich twórców, które znajdują się w MoMA, Victoria & Albert Museum czy nawet w Stedelijk Museum – i każdy z nas może mieć takie okazy. Warto jednak wiedzieć, jak je rozpoznać i czym kierować swoje wybory.
PROWADZĄCY:
Michał Dyakowski – absolwent Wydziału Grafiki Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu.
Specjalizuje się w plakacie, projektowaniu wydawniczym, ilustracji, projektowaniu okładek oraz identyfikacji wizualnej. Jest pasjonatem kolekcjonowania plakatów. Laureat nagród na międzynarodowych przeglądach plakatu. Jego projekty brały udział w kilkudziesięciu wystawach w Polsce i za granicą.
Współpracuje z Tygodnikiem Powszechnym, rysując portrety i grafiki wydawnicze.
Wybrane nagrody:
- Nagroda Specjalna na Poster Quadriennal Bardejov,
- Srebrny Medal w konkursie Szkic ma moc,
- Złoty Medal na 6th Emirates International Poster Festival,
- wyróżnienie za plakat dla Polskich Linii Lotniczych LOT,
- Złoty i Srebrny Medal na Poster Stellars – Intercontinental Poster Awards Competition (United States).
Wybrane wystawy zbiorowe:
• International Poster Biennale in Warsaw
• Ecuador Poster Biennial in Quito, Ecuador
• International Triennial of Ecological Poster EKOPLAGÁT (Slovakia)
• Peru Design Biennial, Lima
• Luga Poster Biennale in Porto, Portugal
• Poster Quadrennial Bardejov, Slovakia
• International Exhibition Jazz in the Ruins Festival, Gliwice
• Polish Poster Biennale in Katowice
• PosterFest Budapest Poster Exhibition, Hungary
• PLASTER International Festival of Graphic Design
• TYPE TEXT ŁDZ – International Exhibition of Typographic Posters in Łódź
• Roar Power Poster International Exhibition (as part of Graphic Days Bucharest, Romania)
• Uruguay Cartel Festival 2025, Cultural Center Bastión del Carmen
• Lahti International Poster Triennial
• International Poster Triennial in Toyama
• Intercontinental Bienal, Brazil
• The International Triennial of Stage Poster – Sofia
• China International Poster Biennial
• United States International Poster Biennial
• Anfachen Award, Germany
Źródło: Centrum Sztuki Współczesnej ZNAKI CZASU