61. Bydgoski Festiwal muzyczny KONTRASTY, Shakespeare, Baird, Herdzin. Sonety Miłosne
Muzyka i taniec

61. Bydgoski Festiwal muzyczny KONTRASTY, Shakespeare, Baird, Herdzin. Sonety Miłosne

  • Wydarzenie archiwalne: 24.09.2023
Miejsce:
Filharmonia PomorskaBydgoszcz, Andrzeja Szwalbego 6

Minęło 95 lat od chwili urodzin ważnego dla polskiej kultury twórcy – Tadeusza Bairda. Kreator, jeden z inicjatorów Warszawskiej Jesieni i kompozytor, który w swej twórczości odważył się stosować dodekafonię… choć nie ona będzie bohaterem tego koncertu a krótkie utwory, w których Baird nawiązywał do epok minionych, do renesansu i baroku. Pierwszy z nich to suita powstała jako muzyczna ilustracja do słuchowiska radiowego na motywach powieści Romaina Rollanda Colas Breugnon. Druga to cykl Czterech sonetów miłosnych Szekspira. Jest to ujmująca galanterią i głębią wyrazu muzyka, którą postanowiłem nie tylko przypomnieć festiwalowej publiczności, ale na nowo ją odczytać wrażliwością współczesnych artystów. Na początek Capella Bydgostiensis zagra wspominane utwory w oryginalnej, bairdowskiej wersji. Pragnę tu zwrócić Państwa uwagę na barytona Radosława Rzepeckiego, którego usłyszymy w Sonetach. Jego interpretacja tych pieśni urzeka wyjątkową wrażliwością, która w mym odczuciu przywołuje wykonania genialnego Andrzeja Hiolskiego. Inną stylistykę Sonetów zaproponuje zapewne Andrzej Lampert, znany nie tylko wielbicielom opery jako znakomity tenor, ale i publiczności ceniącej ambitną muzykę rozrywkową. Zaprosiłem go do tego projektu bardzo świadomie bowiem Artysta ten potrafi, co jest dziś rzadkością, w urzekający sposób unieść wokalnie poetyckie strofy i dodać im siły przekazu. Koncert przygotowuje Krzysztof Herdzin, znany i ceniony ze swej wszechstronności artystycznej i niebywałej wręcz wrażliwości. Przygotowane przezeń rekompozycje muzycznych klejnotów Tadeusza Bairda to coś znacznie wykraczającego poza ramy opracowania czy aranżacji, to zupełnie nowe utwory, dla których te pierwotne są inspiracją. Jest to zabieg często i z ogromnym sukcesem stosowany przez Herdzina, by wspomnieć takie jego projekty płytowe, jak: Fantazje na temat IV Kwartetu smyczkowego Grażyny Bacewicz czy Impressions on Paderewski. W Sonetach miłosnych spodziewać możemy się transpozycji do skali tenorowej, co w efekcie da nową, jaśniejszą barwę brzmienia. Na nowo odczytana suita Colas Breugnon, obok smyczków Capelli Bydgostiensis, rozbrzmiewać będzie… harmonijką ustną na której zagra wirtuoz tego instrumentu Kacper Smoliński.

Maciej Puto

Wykonawcy:

Orkiestra Kameralna Capella Bydgostiensis
Krzysztof Herdzin dyrygent
Radosław Rzepecki baryton
Andrzej Lampert tenor
Kacper Smoliński harmonijka ustna
Jerzy Kisielewski prowadzenie

Repertuar:

Tadeusz Baird - Colas Breugnon suita w dawnym stylu na orkiestrę smyczkową z fletem
Tadeusz Baird - Cztery sonety miłosne
Tadeusz Baird/Krzysztof Herdzin - Cztery sonety miłosne
Tadeusz Baird/Krzysztof Herdzin - Colas Breugnon suita w dawnym stylu na orkiestrę smyczkową i harmonijkę ustną


Źródło: Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy

Powiązane wydarzenia

29
listopada (piątek), godz. 19:00

Muzyka filmowa

30
listopada (sobota), godz. 10:30

154. Od brzuszka do uszka maluszka

30
listopada (sobota), godz. 11:00

Akademia WioliMisia