61. Bydgoski Festiwal muzyczny KONTRASTY Inauguracja
Credo Krzysztofa Pendereckiego to monumentalne i poruszające dzieło napisane na chór mieszany, chór chłopięcy, orkiestrę symfoniczną i pięcioro solistów. Sięga inspiracją do wielkich dzieł oratoryjnych Bacha oraz Missy Solemnis Beethovena. Pierwotnie miało być mszą, którą zamówiono u kompozytora, aby uświetniła dwa prestiżowe festiwale: Internationale Bachakademie Stuttgart oraz Oregon Bach Festival. Jednak w trakcie komponowania pierwszej z jej części – credo (łac. ‘wyznanie wiary’, dosłownie: ‘wierzę’) – zaczęła się ona tak rozrastać, że w końcu stała się samoistnym dziełem. Utwór składa się z dziewięciu części skomponowanych wokół tekstów łacińskich, polskich i niemieckich.
Te Deum Antonina Dvořáka powstało na zamówienie Konserwatorium Nowojorskiego Jeanette Thurber, w momencie objęcia przez kompozytora stanowiska kierownika tej instytucji. Kompozycja miała być uroczystą kantatą skomponowaną w 1892 roku z okazji 400. rocznicy odkrycia Ameryki przez Krzysztofa Kolumba. Cechuje ją medytacyjna głębia wypowiedzi osiągnięta przy pomocy prostych środków wyrazu.
Wykonawcy:
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii PomorskiejChór Opery Narodowej Ukrainy im. Tarasa Szewczenki w Kijowie
Chór Rubinki z PZSM w Bydgoszczy
Mykoła Diadiura dyrygent
Iwona Hossa sopran
Karolina Sikora mezzosopran
Ewa Marciniec alt
Piotr Maciejowski tenor
Jerzy Butryn bas
Bogdan Plish przygotowanie chóru ONU
Agnieszka Sowa przygotowanie chóru Rubinki
Maciej Puto, Cezary Nelkowski prowadzenie
Repertuar:
Krzysztof Penderecki - CredoAntonin Dvořák - Te Deum op. 103
Źródło: Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy