60. Bydgoski Festiwal Muzyczny: MAESTRO KASPSZYK NA MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ MUZYKI
Twórczość brytyjskiego kompozytora, Edwarda Elgara zainauguruje kolejny koncert odbywający się w ramach 60. BFM. Usłyszymy dwa poruszające dzieła: Chanson de Matin i Koncert wiolonczelowy e-moll, najsłynniejszy przykład kompozycji na wiolonczelę z towarzyszeniem orkiestry. Koncert powstał w ostatnich miesiącach I wojny światowej i doskonale oddaje nastrój tego niespokojnego dla Europy czasu. W roli solisty zaprezentuje się Isang Enders.
Poemat symfoniczny Śmierć i Wyzwolenie. została napisany w 1890 roku, kiedy Richard Strauss miał zaledwie 25 lat. Jest to pierwszy poemat Straussa nieinspirowany literaturą – umieszczony bowiem w partyturze wiersz Aleksandra Rittera powstał już po ukończeniu utworu. O programowym założeniu tej kompozycji pisał sam Strauss w jednym z listów: „Przed sześciu laty przyszło mi na myśl, by w poemacie symfonicznym przedstawić godzinę śmierci człowieka, który dążył do osiągnięcia najwyższych ideałów, a więc chyba artysty”. Publiczność dzieło pokochała, krytycy pozostali nieprzekonani – zdaje się, że sama próba zmierzenia się przez Straussa z tematyką spraw ostatecznych wzbudzała ich niepokój. Utwór kończy “motyw wyzwolenia”, pełen siły i majestatu, przynoszący nadzieję na wyjątkowy wymiar tej nieznanej, pośmiertnej rzeczywistości.
Wykonawcy:
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej
Jacek Kaspszyk dyrygent
Isang Enders wiolonczela
Cezary Nelkowski prowadzenie
Repertuar:
Edward Elgar – Chanson de Matin op. 15 nr 2
Edward Elgar – Koncert wiolonczelowy e-moll op. 85
Richard Strauss – Śmierć i wyzwolenie op. 24
Cena od: 30 zł: kup bilet
Źródło: Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy
Poemat symfoniczny Śmierć i Wyzwolenie. została napisany w 1890 roku, kiedy Richard Strauss miał zaledwie 25 lat. Jest to pierwszy poemat Straussa nieinspirowany literaturą – umieszczony bowiem w partyturze wiersz Aleksandra Rittera powstał już po ukończeniu utworu. O programowym założeniu tej kompozycji pisał sam Strauss w jednym z listów: „Przed sześciu laty przyszło mi na myśl, by w poemacie symfonicznym przedstawić godzinę śmierci człowieka, który dążył do osiągnięcia najwyższych ideałów, a więc chyba artysty”. Publiczność dzieło pokochała, krytycy pozostali nieprzekonani – zdaje się, że sama próba zmierzenia się przez Straussa z tematyką spraw ostatecznych wzbudzała ich niepokój. Utwór kończy “motyw wyzwolenia”, pełen siły i majestatu, przynoszący nadzieję na wyjątkowy wymiar tej nieznanej, pośmiertnej rzeczywistości.
Wykonawcy:
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej
Jacek Kaspszyk dyrygent
Isang Enders wiolonczela
Cezary Nelkowski prowadzenie
Repertuar:
Edward Elgar – Chanson de Matin op. 15 nr 2
Edward Elgar – Koncert wiolonczelowy e-moll op. 85
Richard Strauss – Śmierć i wyzwolenie op. 24
Cena od: 30 zł: kup bilet
Źródło: Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy