60. Bydgoski Festiwal Muzyczny: KILAR
60. BFM zwieńczony zostanie twórczością wybitnego polskiego kompozytora – Wojciecha Kilara, twórcy muzyki filmowej i poważnej. Napisał ścieżkę dźwiękową do ponad 160 filmów. Współpracował z wieloma reżyserami, m.in. z Andrzejem Wajdą, Kazimierzem Kutzem, Krzysztofem Zanussim, Krzysztofem Kieślowskim i Romanem Polańskim. Podczas koncertu usłyszymy muzykę napisaną do filmu Król ostatnich dni: Gloria, Miserere, Engele, Sanctus, Die Belagerung, Agnus Dei, Engels Traum, Hinrichtung.
Oprócz muzyki filmowej, artyści pod dyrekcją Maestro Marka Pijarowskiego wykonają również dwa dzieła muzyki poważnej Wojciecha Kilara: Exodus i Angelus.
Poemat Exodus powstał w 1981 roku. W swej idei formalnej nawiązuje do Bolera M. Ravela. Kompozytor potwierdził w swych wypowiedziach, iż nawiązanie owo jest w pełni zamierzone. Exodus stanowiłby trzecią – po Ravelu i Szostakowiczu (VII Symfonia) – wersję fascynującego crescendowania formy, opartej na jednym obsesyjnie powtarzanym temacie czy pomyśle.
Angelus tytułem nawiązuje do Pozdrowienia Anielskiego, jednej z modlitw katolickich. Powstał w 1984 roku dla kaplicy Matki Boskiej Częstochowskiej na Jasnej Górze. “To jest chyba pierwszy mój utwór religijny” – mówił przed laty Wojciech Kilar. “Zaraz wszakże ogarniają mnie wątpliwości, jakoś nie mam śmiałości przyznać się do muzyki czysto religijnej. Jest to przecież Angelus, utwór w którym sacrum i profanum jak zwykle w mojej twórczości wzajemnie się przenikają i łączą (…).
Wykonawcy:
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej
Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej
Marek Pijarowski dyrygent
Aleksandra Kubas-Kruk sopran
Violetta Bielecka przygotowanie chóru
Magdalena Miśka-Jackowska prowadzenie
Marcin Żebrowski prowadzenie
Repertuar:
Wojciech Kilar:
muzyka z filmu Król ostatnich dni
Angelus
Exodus
Cena od: 30 zł: kup bilet
Źródło: Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy
Oprócz muzyki filmowej, artyści pod dyrekcją Maestro Marka Pijarowskiego wykonają również dwa dzieła muzyki poważnej Wojciecha Kilara: Exodus i Angelus.
Poemat Exodus powstał w 1981 roku. W swej idei formalnej nawiązuje do Bolera M. Ravela. Kompozytor potwierdził w swych wypowiedziach, iż nawiązanie owo jest w pełni zamierzone. Exodus stanowiłby trzecią – po Ravelu i Szostakowiczu (VII Symfonia) – wersję fascynującego crescendowania formy, opartej na jednym obsesyjnie powtarzanym temacie czy pomyśle.
Angelus tytułem nawiązuje do Pozdrowienia Anielskiego, jednej z modlitw katolickich. Powstał w 1984 roku dla kaplicy Matki Boskiej Częstochowskiej na Jasnej Górze. “To jest chyba pierwszy mój utwór religijny” – mówił przed laty Wojciech Kilar. “Zaraz wszakże ogarniają mnie wątpliwości, jakoś nie mam śmiałości przyznać się do muzyki czysto religijnej. Jest to przecież Angelus, utwór w którym sacrum i profanum jak zwykle w mojej twórczości wzajemnie się przenikają i łączą (…).
Wykonawcy:
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej
Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej
Marek Pijarowski dyrygent
Aleksandra Kubas-Kruk sopran
Violetta Bielecka przygotowanie chóru
Magdalena Miśka-Jackowska prowadzenie
Marcin Żebrowski prowadzenie
Repertuar:
Wojciech Kilar:
muzyka z filmu Król ostatnich dni
Angelus
Exodus
Cena od: 30 zł: kup bilet
Źródło: Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy