27. MIĘDZYNARODOWY FESTIWAL NOVA MUZYKA I ARCHITEKTURA: Tango Polaco – wieczór polsko-argentyński
WYSTAPIĄ:
Magdalena Lechowska – śpiew
Mikołaj Kostka – skrzypce
Wiesław Ochwat – akordeon
PROGRAM:
Chryzantemy Złociste, Upić się warto, To ostatnia niedziela, La Cumparsita
Letni koncert Tango Polaco to doskonały moment do refleksji nad nierozerwalnymi związkami pomiędzy tradycją a innowacją, pomiędzy muzycznymi korzeniami a aranżacjami. Zespół Tango Polaco umiejętnie łączy w swojej twórczości hołd złożony fascynującej historii polskiego tanga przedwojennego z ambitną próbą powrotu do korzeni tego gatunku, który narodził się w Argentynie i Urugwaju, w cieszących się wątpliwą sławą lokalach w Monte Video i Buenos Aires. Grupa muzyczna tego wieczoru przypomni publiczności o wielkich przebojach polskiego tanga, aranżując je w stylistyce południowoamerykańskiej: wszystkie utwory zostaną wykonane w rodzimym języku gatunku, po hiszpańsku, a twórcze wykorzystanie elementów jazzu, muzyki elektronicznej i bardziej tradycyjnego brzmienia umożliwi melomanom odświeżony odbiór dzieł. Wokalistka zespołu, Magdalena Lechowska, będąca główną inicjatorką powstania zespołu, w muzyce pozwala dojść do głosu swojej podwójnej tożsamości: urodzona w Polsce, lecz wychowana w Ameryce Południowej artystka spróbuje zbliżyć do siebie dwie ojczyzny, co umożliwi uczestnikom wydarzenia dotarcie do samej istoty brzmienia tanga.
Historia polskiego tanga przedwojennego to fascynująca opowieść o dynamizmie przenikania się kultur, który zmienia pozornie prostą, doskonale zorganizowaną rzeczywistość w wielobarwny, muzyczny kolaż. To również świadectwo wielkiego południowoamerykańskiego potencjału kulturowego zdolnego wywierać wpływ na cały świat. Rosnąca popularność przedwojennego tanga argentyńskiego w Polsce wzbudzała żywe zainteresowanie ówczesnych mediów. „Szalejący, rozbawiony, a uciekający przed widmem nudy świat tym razem do pampasów amerykańskich sięgnął po natchnienie, znad brzegów La Platy zapożyczył takt nowego tańca i w jego upajającym wirze pogrążył chciwe nieznanych dreszczów tłumy” – relacjonował w 1914 roku Tygodnik Ilustrowany. Ogromną rolę we wkroczeniu tanga na polski rynek muzyczny odegrał rozwój płyt gramofonowych, artykułów prasowych i filmu. Wielkie znaczenie miała również działalność entuzjastów gatunku, do których z pewnością należy zaliczyć taką postać jak Edward Józef Kuryłło. To właśnie on wprowadził tango na deski warszawskiego Teatru Nowości, co umożliwiło zapoznanie się z nim polskiej publice. Prawdziwym przełomem w historii rozwoju tanga w Polsce okazała się kompozycja Zygmunta Wiehlera „Nie dziś to jutro” stworzona dla artystki kabaretu Qui pro Quo – Hanki Ordonówny. Po wielkim sukcesie utworu szybko powstało wiele innych ciekawych dzieł m.in. „Wanda” ze słowami Andrzeja Własta i muzyką Jerzego Petersburskiego w wykonaniu Stanisławy Nowickiej – prawdziwej polskiej „Królowej Tanga”. Na lata 30. XX wieku przypadł największy rozkwit tego gatunku w Polsce, którego więzy z krajem pochodzenia uległy stopniowemu rozluźnieniu. Erę tę zapoczątkował utwór Jerzego Petersburskiego „Tango Milonga”, który zyskał wielką międzynarodową popularność. W gronie ważnych wykonawców polskiego tanga należy również umieścić Stefana Witasa, Mieczysława Fogga, Alberta Harrisa czy Janusza Popławskiego.
* bezpłatne wejściówki do odbioru w kasie CKK Jordanki od 29 czerwca 2023 r.
Źródło: Centrum Kulturalno-Kongresowe Jordanki
Magdalena Lechowska – śpiew
Mikołaj Kostka – skrzypce
Wiesław Ochwat – akordeon
PROGRAM:
Chryzantemy Złociste, Upić się warto, To ostatnia niedziela, La Cumparsita
Letni koncert Tango Polaco to doskonały moment do refleksji nad nierozerwalnymi związkami pomiędzy tradycją a innowacją, pomiędzy muzycznymi korzeniami a aranżacjami. Zespół Tango Polaco umiejętnie łączy w swojej twórczości hołd złożony fascynującej historii polskiego tanga przedwojennego z ambitną próbą powrotu do korzeni tego gatunku, który narodził się w Argentynie i Urugwaju, w cieszących się wątpliwą sławą lokalach w Monte Video i Buenos Aires. Grupa muzyczna tego wieczoru przypomni publiczności o wielkich przebojach polskiego tanga, aranżując je w stylistyce południowoamerykańskiej: wszystkie utwory zostaną wykonane w rodzimym języku gatunku, po hiszpańsku, a twórcze wykorzystanie elementów jazzu, muzyki elektronicznej i bardziej tradycyjnego brzmienia umożliwi melomanom odświeżony odbiór dzieł. Wokalistka zespołu, Magdalena Lechowska, będąca główną inicjatorką powstania zespołu, w muzyce pozwala dojść do głosu swojej podwójnej tożsamości: urodzona w Polsce, lecz wychowana w Ameryce Południowej artystka spróbuje zbliżyć do siebie dwie ojczyzny, co umożliwi uczestnikom wydarzenia dotarcie do samej istoty brzmienia tanga.
Historia polskiego tanga przedwojennego to fascynująca opowieść o dynamizmie przenikania się kultur, który zmienia pozornie prostą, doskonale zorganizowaną rzeczywistość w wielobarwny, muzyczny kolaż. To również świadectwo wielkiego południowoamerykańskiego potencjału kulturowego zdolnego wywierać wpływ na cały świat. Rosnąca popularność przedwojennego tanga argentyńskiego w Polsce wzbudzała żywe zainteresowanie ówczesnych mediów. „Szalejący, rozbawiony, a uciekający przed widmem nudy świat tym razem do pampasów amerykańskich sięgnął po natchnienie, znad brzegów La Platy zapożyczył takt nowego tańca i w jego upajającym wirze pogrążył chciwe nieznanych dreszczów tłumy” – relacjonował w 1914 roku Tygodnik Ilustrowany. Ogromną rolę we wkroczeniu tanga na polski rynek muzyczny odegrał rozwój płyt gramofonowych, artykułów prasowych i filmu. Wielkie znaczenie miała również działalność entuzjastów gatunku, do których z pewnością należy zaliczyć taką postać jak Edward Józef Kuryłło. To właśnie on wprowadził tango na deski warszawskiego Teatru Nowości, co umożliwiło zapoznanie się z nim polskiej publice. Prawdziwym przełomem w historii rozwoju tanga w Polsce okazała się kompozycja Zygmunta Wiehlera „Nie dziś to jutro” stworzona dla artystki kabaretu Qui pro Quo – Hanki Ordonówny. Po wielkim sukcesie utworu szybko powstało wiele innych ciekawych dzieł m.in. „Wanda” ze słowami Andrzeja Własta i muzyką Jerzego Petersburskiego w wykonaniu Stanisławy Nowickiej – prawdziwej polskiej „Królowej Tanga”. Na lata 30. XX wieku przypadł największy rozkwit tego gatunku w Polsce, którego więzy z krajem pochodzenia uległy stopniowemu rozluźnieniu. Erę tę zapoczątkował utwór Jerzego Petersburskiego „Tango Milonga”, który zyskał wielką międzynarodową popularność. W gronie ważnych wykonawców polskiego tanga należy również umieścić Stefana Witasa, Mieczysława Fogga, Alberta Harrisa czy Janusza Popławskiego.
* bezpłatne wejściówki do odbioru w kasie CKK Jordanki od 29 czerwca 2023 r.
Źródło: Centrum Kulturalno-Kongresowe Jordanki