Logo partnera
Muzyka i taniec

12. CoCArt Music Festival

  • Wydarzenie archiwalne: 06.11.2021
Miejsce:
CSWToruń, Wały gen. Sikorskiego 13

Kiedy: 6.11.2021

W tym roku wyjątkowo edycja jednodniowa, w dodatku jesienna. Pierwszy raz w historii festiwalu wystąpią wyłącznie artyści z Polski. Ze względu na trwającą pandemię i jej kilka eskalacji, wydarzenie nie mogło się odbyć wiosną 2020 i 2021 r.
CoCArt Music Festival to prawdziwa uczta dla fanów szeroko rozumianej nowej muzyki i sztuki audiowizualnej. Począwszy od 2008 r. na festiwalu w toruńskim CSW pojawiają się znakomici muzycy, performerzy, artyści dźwięku i obrazu z całego świata. Serdecznie zapraszamy na dwunastą edycję festiwalu!

Koncerty – godz. 19.00, CSW
MIRT / TER
MAZZOLL / PRZEŹDZIECKI
PODPORA / KOHYT

After party – godz. 23.00, PERS

Bilety: 30 zł
Do kupienia w recepcji CSW lub online (link do zakupu: klik!)

Kuratorzy festiwalu: Rafał Iwański, Rafał Kołacki
Koordynatorka (CSW): Matylda Hinc
Oprawa graficzna: Krzysztof Białowicz

Informacje o festiwalu na stronie CSW Toruń: https://csw.torun.pl/cocart
Strona na Facebooku: www.facebook.com/cocart.festival

BIOGRAMY ARTYSTÓW:

MIRT / TER
Projekt powstał w 2013 roku z myślą o występach na żywo, jako dopełnienie solowej działalności dwójki artystów – Magdy Ter i Tomka Mirta. W naturalny sposób jest wypadkową tego co można znaleźć na ich płytach. Wspólnymi mianownikami są wykorzystywane medium – systemy modularne, improwizacja oraz unikanie wirtualnych środowisk do tworzenia muzyki. Jest to jednak tylko trwała cecha, a nie kategoryczna deklaracja artystyczna. To co istotne, to amalgamat inspiracji, które rozciągają się pomiędzy najbardziej pierwotnymi odmianami muzyki, latynoską i afrykańską rytmiką, gamelanem i przestrzenią kulturową gongów w Wietnamie, ambientem i environmental music czerpiącymi z doświadczeń muzyki czwartego świata, field recordingiem, a nieoczywistymi rejonami muzyki tanecznej, tym co transowe i repetytywne. Mirt+Ter debiutowali w 2014 roku zarejestrowanym podczas festiwalu Unsound, a wydanym przez BDTA albumem „Sultans of S#&*$”. Trzy lata później powrócili z doskonale przyjętym studyjnym „Bacchus Where Are You?” wydanym nakładem MonotypeRec. Działają wspólnie również na polu nagrań terenowych, czego efektem jest między innymi album „Studies On The Production Of Underwater Sounds” wydany przez Saamleng. Sporadycznie wykraczają poza sferę audio, stając się projektem audiowizualnym, korzystającym z systemów modularnych, do generowania dźwięku i obrazu. Najświeższych tropów muzyki duetu należy szukać na ostatnich solowych płytach – „Remains” Ter i „Burial Rituals of Ilé-Ifẹ̀” Mirt.
https://mirt.bandcamp.com/
https://t-e-r.bandcamp.com/

MELODNIE: MAZZOLL / PRZEŹDZIECKI
MELODNIE – spotkanie tych dwóch postaci zaowocowało niezwykłym spięciem twórczym. Na styku analogowej elektroniki i brzmienia akustycznego powstało niesubordynowane studium abstrakcyjnego kontrapunktu. Tu nie ma miejsca na sprawdzone patenty i bezpieczną zachowawczość. Połączone siły Mazzolla i Przeździeckiego przełamują muzyczne stereotypy, oferując muzykę żywą, nieobliczalną i niepowtarzalną.

Jerzy Mazzoll to jedna z najbardziej charyzmatycznych postaci polskiej sceny alternatywnej. Wirtuoz klarnetu basowego, sięgający głęboko do tradycji polskich improwizatorów i twórców muzyki współczesnej połowy XX w. Twórca albumów, które zmieniły oblicze polskiej muzyki improwizowanej. Był jednym z inicjatorów tzw. rewolucji yassowej, jednak odciął się od tego nurtu, tworząc ideę Arhythmic Perfection i zajął się europejskim aspektem improwizacji w sztuce. Na początku lat 90. spotkał Dereka Baileya i na jego osobiste zaproszenie wyjechał do Londynu na legendarny już festiwal „company week”. Wydał serię płyt „Diffusion Ensamble”, improwizując na scenie z artystami różnych dziedzin sztuki. W czasie tej praktyki spotkał Petera Kowalda oraz Olgę Szwajgier i poprowadził z nimi warsztaty, które miały wpływ na całe pokolenie muzyków. Tworzył festiwal Art Depot, zajmujący się naturą improwizacji w różnych kulturach.
Jerzy Przeździecki to jeden z najciekawszych nadwiślańskich twórców szeroko pojętego techno, doceniony także przez świat zachodni. Jako 10-latek zaczął grać na fortepianie, zafascynowany Chopinem, Bachem i Beethovenem. Muzyką elektroniczną zainteresował się podczas studiów na Akademii Sztuk Pięknych. Odkrycie takich zespołów jak Coil, Throbbing Gristle i Psychic TV zainspirowało go do samodzielnego komponowania. Od tamtej pory nieustannie poszukuje własnej definicji muzyki, przekracza gatunkowe granice, łączy rozmaite stylistyki i wychodzi daleko poza klubowe ramy. Ze swoimi energetycznymi setami didżejskimi dotarł już do Portugalii, USA, Afryki Południowej, a nawet do Japonii i Australii. Jest miłośnikiem syntezy modularnej, zawsze twórczo niespokojny i kierowany potrzebą dalszego rozwoju. Studiuje kompozycję, grę na fortepianie i teorię muzyki współczesnej.
https://bocian.bandcamp.com/album/melodnie

PODPORA/KOHYT
Max Kohyt – muzykolog, instrumentalista, kompozytor muzyki teatralnej, zafascynowany muzyką współczesną, eksperymentalną, elektroakustyczną, zagadnieniami kompozycji. Katarzyna Podpora – dr sztuki w dziedzinie rzeźby i intermediów, artystka niezależna, tłumaczka, skupia się na funkcjonowaniu dźwięku i języka / słów w przestrzeni, biografiach rzeczy i miejsc oraz fenomenie zapisu.

Tak piszą o sobie: „Nasza muzyka dotyka kwestii różnych postaw wobec kompozycji, improwizacji i zagadnienia dialogu. Zawsze pierwsze miejsce ma słuchanie – siebie nawzajem, jeśli gramy w studio, bądź zamknięty koncert; w innym wypadku słuchamy pozornej ciszy, czyli krajobrazu dźwiękowego zastanego w przestrzeni, często eksperymentując z intencją postawienia siebie w innej roli niż ‘wiodących głosów’ pomiędzy resztą aktorów dźwiękowych. Pracujemy, improwizując w czasie rzeczywistym, aby muzyka, powstająca wokół przyjętego konceptu, pozostawiała miejsce dla każdego możliwego dźwięku, który buduje atmosferę miejsca [Chapel Music 2017]. W naszych nagraniach / podczas koncertów da się usłyszeć wiele instrumentów-przedmiotów, a każdy z nich znaczy, jako że za każdym kryje się historia (każdy ma biografię), wiele z nich ma pochodzenie naturalne; gramy również na instrumentach, lecz na różne sposoby – często preparując; używamy instrumentów uznanych za zepsute – ucząc się ‘zepsutego’ instrumentu, jego nowych dźwięków, i grając na nim z poszanowaniem jego nowego charakteru, darujemy mu dalsze życie, a otrzymujemy szansę, by grać unikalne dźwięki [musica di strada 2019]. Nie unikamy też elektroniki, analogowych syntezatorów, taśm z nagraniami – manipulowanych zarówno na szpulowym magnetofonie jak i odtwarzanych z prostych kaset na analogowych urządzeniach. Głos ludzki, często przetworzony, bywa obecny jako delikatna, powietrzna substancja wydobywająca się z wnętrza człowieka, podnosząc kwestie ludzkiej kondycji w świecie. W 2019 nagraliśmy album studyjny [„Nights are Numbered” wydany w 2020 r.] dla wytwórni Bocian Records”.
https://podporakohyt.bandcamp.com/

Artykuł 12. CoCArt Music Festival pochodzi z serwisu Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu.



Źródło: Centrum Sztuki Współczesnej ZNAKI CZASU