Fado project

Fado project

01.02.2022

Fado project
Piotr Lemański – gitara portugalska
Wiesława Lemańska – instrumenty klawiszowe
05.02.2022

     5 lutego (sobota), o godzinie 17:00 szafarska sala koncertowa wypełniła się dźwiękami gitary portugalskiej, na której zagrał Piotr Lemański. Akompaniowała mu Wiesława Lemańska. W ich wykonaniu zabrzmiały utwory prezentujące muzykę fado, która wciąż zyskuje nowych wielbicieli w Polsce.
     Muzyka fado jest dla Portugalii tym, czym dla Belgii są czekoladowe praliny – symbolem kultury sięgającej do korzeni, wieloletniej tradycji. Magiczne, niezwykle charakterystyczne brzmienia muzyki fado przypominające nieco muzykę bluesową czarują swoją prostotą, melancholią i głębią.
     Piotr Lemański, który zaprezentował gitarę portugalską jest jazzowym gitarzystą związanym z muzyczną sceną od połowy lat 80-tych. Oprócz prowadzenia własnych zespołów ma na swoim koncie współpracę z większością muzyków stanowiących czołówkę polskiej sceny jazzowej, m.in. z Ewą Bem, Janem Ptaszynem Wróblewskim, Henrykiem Majewskim, Maćkiem Strzelczykiem, Kazimierzem Jonkiszem czy Lorą Szafran. Od 1994 roku prowadzi klasę gitary na Wydziale Jazzu w warszawskiej Szkole Muzycznej im Fryderyka Chopina. Tajniki jazzowej gry studiował u legendy polskiej gitary – Marka Blizińskiego. Zafascynowany muzyką fado, wykorzystując swoje kilkudziesięcioletnie muzyczne doświadczenie rozpoczął kilka lat temu intensywną naukę gry na gitarze portugalskiej i obecnie jest jednym z nielicznych koncertujących gitarzystów fado mieszkających w północnej części Europy.
     Wiesława Lemańska jest absolwentką Wychowania Muzycznego na UKW w Bydgoszczy. Muzyczny pedagog i pianistka, miłośniczka muzyki klasycznej, jazzowej oraz folkowej. Większą część swojego życia poświęciła popularyzacji muzyki wśród młodzieży. Obecnie od kilku lat towarzyszy mężowi w penetracji portugalskich klimatów, dokonując transkrypcji utworów fado na gitarę i instrumenty klawiszowe.
     W programie koncertu znalazły się utwory pisane bezpośrednio na gitarę portugalską przez największych wirtuozów tego instrumentu: Carlosa Paredesa, Jose Nunesa , Casimiro Ramosa jak i opracowania tradycyjnych pieśni fado, stanowiących korzenie tego gatunku muzyki.
   



Źródło: Ośrodek Chopinowski w Szafarni