
Za nami 19. edycja Ogólnopolskiego Festiwalu Brodnicka Uczta Teatralna
Do udziału zgłoszono 83 spektakli amatorskich z całej Polski, a w finałowych prezentacjach wzięło udział dziewięć zespołów teatralnych.
Brodnicka Uczta Teatralna. Brodnica na trzy dni staje się stolicą teatru
19 września w Brodnicy rozpoczęła się Brodnicka Uczta Teatralna – festiwal organizowany przez Stowarzyszenie Kultury i Sztuki „Bractwo” w partnerstwie z Brodnickim Domem Kultury. To wydarzenie, które na trzy dni zmienia Brodnicę w centrum teatralnych emocji i spotkań artystów z całej Polski.
Uroczyste otwarcie i mistrzowski początek
Podczas uroczystego otwarcia wręczono statuetki dla mecenasów festiwalu – osób i instytucji wspierających jego organizację. Statuetka trafiła również do Jana Peszka – legendy polskiego teatru, który w ramach “spektaklu mistrzowskiego” zaprezentował spektakl „Scenariusz dla nieistniejącego, lecz możliwego aktora instrumentalnego” autorstwa Bogusława Schaeffera. To niezwykle wymagający monodram, w którym artysta sam staje się „orkiestrą” – aktorem, muzykiem i performerem w jednym. Występ Peszka spotkał się z owacją na stojąco.
Różnorodność form i gorące reakcje
W sobotę 20 września zaprezentowano sześć spektakli, reprezentujących różne estetyki i formy teatralne – od klasycznych interpretacji, przez nowatorskie eksperymenty, aż po propozycje angażujące widzów w nietypowy sposób. Każde przedstawienie spotkało się z gorącymi reakcjami publiczności, a dyskusje kuluarowe toczyły się jeszcze długo po zakończeniu spektakli.
Kulminacja festiwalu i praca jury
Niedziela 21 września przyniosła kolejne trzy przedstawienia konkursowe, które stanowiły punkt kulminacyjny wydarzenia. To właśnie one – wraz z pokazami z dnia poprzedniego – zostały poddane ocenie profesjonalnego jury w składzie: Ewa Skibińska – aktorka, Katarzyna Tokarska-Stangret – krytyczka teatralna, Tomasz Mycan – aktor
W ciągu dwóch dni jury obejrzało i oceniło łącznie dziewięć spektakli. Zadanie nie należało do łatwych – poziom prezentowanych spektakli był wyjątkowo wysoki, a różnorodność form sprawiła, że każdy z zespołów wnosił coś zupełnie innego do festiwalowej mozaiki.
Ostatecznie GRAND PRIX Ogólnopolskiego Festiwalu „Brodnicka Uczta Teatralna” 2025 i 1800 zł zdobył Teatr Able, Dynamic, Happy Dancers z Brzegu za spektakl „Co dalej?”
w kategorii teatrów młodzieżowych :
I miejsce i 1300 zł – Teatr Rozkwity z Chojnowa
II miejsce i 1100 zł – NOTOCO Spektrum Akacja z Lublina za spektakl „Otwórz drzwi”
w kategorii teatrów studenckich i „teatrów po pracy”:
I miejsce i 1300 zł – Teatr Wary Mary z Warszawy za spektakl „Tu leży pies pogrzebany”
II miejsce i 1100 zł – Teatr Fieter z Ozimka za spektakl Camus ”She, Bye”
III miejsce i 900 zł – Kompania Teatralna Mamro z Warszawy za spektakl „Przedział”
Jury postanowiło przyznać Nagrodę za reżyserię i 1000 zł Karolinie Rosockiej z Teatru Rozkwity z Chojnowa
oraz Nagrodę Aktorską dla Wojciecha Kałużnego i 1000 zł z Teatru Wary Mary z Warszawy
Decyzją widzów NAGRODĘ PUBLICZNOŚCI i 1000 zł Teatr Rozkwity z Chojnowa
Organizatorem imprezy było Stowarzyszenie Przyjaciół Kultury i Sztuki „Bractwo”. Wydarzenie współfinansowały: samorząd województwa kujawsko-pomorskiego oraz miasto Brodnica. Partnerem i gospodarzem festiwalu był Brodnicki Dom Kultury. Zobaczcie zdjęcia!
Festiwal jako przestrzeń dialogu
Organizatorzy podkreślają, że ideą „Brodnickiej Uczty Teatralnej” jest nie tylko prezentacja twórczości teatralnej z różnych zakątków Polski, ale także budowanie przestrzeni dialogu – zarówno między artystami a publicznością, jak i pomiędzy samymi twórcami.
Wydarzenie o rosnącym znaczeniu
Festiwal już teraz nazywany jest jednym z najważniejszych wydarzeń kulturalnych w regionie, a jego kolejna, jubileuszowa edycja z pewnością przyciągnie jeszcze szersze grono miłośników sceny.
Święto teatru dla mieszkańców
„Brodnicka Uczta Teatralna” to nie tylko konkurs, ale także okazja do spotkań różnych środowisk twórczych oraz do poznania różnorodnych form teatru. Dzięki otwartym wydarzeniom festiwal staje się prawdziwą ucztą teatralną dla całej społeczności.