Tratwy i tartaki w krajobrazie bydgoskiego obszaru wodnego na przełomie XIX i XX wieku
Tratwy, tartaki i wpływ rzeki Brdy oraz Kanału Bydgoskiego na rozwój przemysłu drzewnego na drodze wodnej Wisła – Odra na przełomie XIX i XX wieku.
Bydgoszcz przez setki lat spełniała bardzo ważną rolę portu śródlądowego. Szczególne miejsce w tej tematyce zajmuje czas po wybudowaniu Kanału Bydgoskiego w 1774 roku, kiedy Bydgoszcz stała się miejscem tranzytowym dla wielu produktów płynących w kierunku zachodnim. Istotny segment w transporcie towarów na zachód stanowi drewno spławiane z Wisły i Brdy.
Poza tranzytem drewna w XIX wieku nastąpił wyraźny rozwój bydgoskiego przemysłu drzewnego. Wyrażał się on budową obszernego Portu Drzewnego, licznie powstającymi tartakami i innymi firmami obróbki drewna. Znakomitą rolę w przemysłowej historii miasta odegrała również założona z inicjatywy Carla Blumwego Fabryka Obrabiarek do Drewna, która produkowała traki do drewna. Bydgoskie produkty znajdowały odbiorców nie tylko w mieście nad Brdą, ale również w wielu miejscach na całym świecie. Dziś spadkobiercą industrialnej historii miasta jest funkcjonujący z ponad wiekową tradycją zakład Sklejka-Multi S.A., przy którym nadal można zobaczyć tratwy. Na wystawie oprócz dziedzictwa przemysłowego związanego z obróbką drewna przedstawiony zostanie nieodłączny składnik historii spławu tratew, którym jest życie flisaków na wodzie.
Zadanie współfinansowane ze środków Miasta Bydgoszczy
Źródło: Muzeum Kanału Bydgoskiego
Bydgoszcz przez setki lat spełniała bardzo ważną rolę portu śródlądowego. Szczególne miejsce w tej tematyce zajmuje czas po wybudowaniu Kanału Bydgoskiego w 1774 roku, kiedy Bydgoszcz stała się miejscem tranzytowym dla wielu produktów płynących w kierunku zachodnim. Istotny segment w transporcie towarów na zachód stanowi drewno spławiane z Wisły i Brdy.
Poza tranzytem drewna w XIX wieku nastąpił wyraźny rozwój bydgoskiego przemysłu drzewnego. Wyrażał się on budową obszernego Portu Drzewnego, licznie powstającymi tartakami i innymi firmami obróbki drewna. Znakomitą rolę w przemysłowej historii miasta odegrała również założona z inicjatywy Carla Blumwego Fabryka Obrabiarek do Drewna, która produkowała traki do drewna. Bydgoskie produkty znajdowały odbiorców nie tylko w mieście nad Brdą, ale również w wielu miejscach na całym świecie. Dziś spadkobiercą industrialnej historii miasta jest funkcjonujący z ponad wiekową tradycją zakład Sklejka-Multi S.A., przy którym nadal można zobaczyć tratwy. Na wystawie oprócz dziedzictwa przemysłowego związanego z obróbką drewna przedstawiony zostanie nieodłączny składnik historii spławu tratew, którym jest życie flisaków na wodzie.
Zadanie współfinansowane ze środków Miasta Bydgoszczy
Źródło: Muzeum Kanału Bydgoskiego