Sublimacje. Od bell hooks do „Archiwum Serc” Christiana Boltanskiego - wykład
Wstęp wolny  /  Edukacja

Sublimacje. Od bell hooks do „Archiwum Serc” Christiana Boltanskiego - wykład

  • Wydarzenie archiwalne: 08.11.2023
Miejsce:
Bydgoskie Centrum SztukiBydgoszcz, ul. Jagiellońska 47

KĄTEM OKA – cykl wykładów o sztuce współczesnej:
Sublimacje. Od bell hooks do „Archiwum Serc” Christiana Boltanskiego, dr Dorota Grubba-Thiede
wstęp wolny, czas trwania: 90 minut

Wykład przypomni wybór ujmujących lekkością działań efemerycznych, tworzonych z perspektywy afirmatywnej, z intencją wzmocnienia indywidualnych odbiorców. Narracja jest dedykowana pamięci wybitnych, pacyfistycznych i feminizujących badaczek, które przedwcześnie odeszły: bell hooks (autorki wpływowych książek) oraz Irinie Gavrash (badaczki m.in. sytuacjonizmu i sztuki interwencyjnej, jako źródła dysonansów społecznych). Jednym z punktów wyjścia będzie swoiście nomadyczny projekt Christiana Boltanskiego, który ten wybitny francuski artysta rozpoczął w 2006 roku. Powstał sublimacyjny, wędrujący po centrach sztuki współczesnej cykl, oparty o dobrą wolę odbiorców, którzy przyjęli jego zaproszenie i pozwolili nagrać bicie własnego serca, w trzech kopiach. W ciągu kilku lat stopniowo powstało „Archiwum Serc” na Morzu Japońskim, na wyspie Teshima. Boltanski, jakby równolegle do poetyki tytułu książki „Splatając na nowo to, co społeczne” Bruno Latoura, przeciwstawił się nierównym geografiom świata. Fascynował się on m.in. fotografią amatorską, nasłuchiwał „słabych”, niebadanych, czy nienobilitowanych zjawisk, historii, by je unieść i wskazać ich wartość. Bezinteresownie poddawał refleksji losy ludzi w Polsce, inspirował się sztuką Tadeusza Kantora, ale i losami dzieci. Poruszające foto-instalacje dedykował także społeczności mieszkańców z czasów Powstania Warszawskiego (2001). Był zafascynowany prywatnością Marcela Prousta. Boltanski podkreślał, iż stara się odnajdywać w sztuce kierowanej do ludzi wspólnym podłożem, wspólną wrażliwością, „która, zapomniana i ukryta, drzemie w każdym z nas i dzięki artyście właśnie wypływa na powierzchnię. (…) sztuka przypomina psychoanalizę: wiemy o czymś, ale ani nie potrafimy o tym mówić, ani w pełni tego odczuć”.

DOROTA GRUBBA-THIEDE | Wykładowczyni Zakładu Historii i Teorii Sztuki Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, historyczka sztuki, krytyczka sztuki, kuratorka wystaw, rzeźbiarka. Absolwentka Wydziału Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu: doktor nauk humanistycznych w zakresie nauk o sztuce (2009), magister sztuki (na Kierunku Rzeźba, 2005), magister Ochrony Dóbr Kultury – Konserwatorstwo (2000). Zorganizowała liczne ekspozycje sztuki nowoczesnej i współczesnej w PGS w Sopocie [od 2002] i m.in. Muzeum Narodowym w Warszawie, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, ostatnio współkuratorka wystawy Adolfa Ryszki „Przestrzeń niesie cień” w Zachęcie (do 29.10.2023).
kuratorka cyklu: Natalia Pichłacz



Źródło: Bydgoskie Centrum Sztuki im. Stanisława Horno-Popławskiego w Bydgoszczy