Sieci popołudnia / Pies Andaluzyjski
Cykl „Nieme kadry. Żywe dźwięki.” zakończymy w niedzielny wieczór dwoma kultowymi surrealistycznymi krótkimi metrażami, którym towarzyszyć będzie eksperymentalna muzyka elektroniczna.
Pierwszy z nich – „Sieci popołudnia” – wyreżyserowany przez Mayę Deren i Alexandra Hammida, jest uważany za jedno z najważniejszych dzieł amerykańskiego kina awangardowego. Film opowiada o kobiecie, która po powrocie do domu, zasypia i zapada w sen pełen powtarzających się obrazów i symbolicznych obiektów, takich jak klucz i nóż. W miarę rozwoju filmu, granica między rzeczywistością a snem coraz bardziej się zaciera, tworząc hipnotyczną narrację, która wciąga widza w wewnętrzny świat bohaterki.
Muzykę do tego filmu zagra na żywo Łukasz Hurric – z zawodu programista, któremu tworzenie muzyki towarzyszyło od wczesnej młodości. Jego pierwsze doświadczenia z tradycyjnymi instrumentami, takimi jak gitara i pianino, obecnie uzupełnione są o możliwości, jakie daje elektronika. Tworzy kompozycje na bazie syntezatorów, samplerów i innych urządzeń. Fascynują go efemeryczne mikro gatunki muzyczne, które pojawiają się sezonowo oraz próby zmiany kontekstu treści obyczajowych w kontekście muzycznym. Muzyka Łukasza Hurrica to także eksperymentowanie z szumem, jako przestrzenią do kształtowania nowych relacji w muzyce. Występuje na mikro scenie toruńskiej, współpracując z Jerzym Mazzollem, noise squadem Samovolca oraz solo.
Drugim prezentowanym filmem będzie „Pies andaluzyjski” – film, który na zawsze zmienił oblicze kina. Powstały na podstawie snów Buñuela i Dalíego, film ten nie posiada tradycyjnej narracji, zamiast tego wykorzystuje logikę snów do tworzenia serii niepokojących i intrygujących obrazów. Jego premiera w 1929 roku wywołała wielkie poruszenie i kontrowersje (film zaczyna się od ikonicznej sceny, w której oko kobiety jest przecięte brzytwą), ale także otworzyła Buñuelowi drzwi do świata surrealizmu i stała się kamieniem milowym w historii awangardowego kina.
Oprawą muzyczną tego seansu zajmie się Samovolca – projekt nowoczesnej muzyki elektronicznej skupiający muzyków z Torunia i okolic. Grupa ta kładzie duży nacisk na użycie niekonwencjonalnych dźwięków i technik, które tworzą bogate, wielowarstwowe pejzaże dźwiękowe, obejmujące zarówno dźwięki akustyczne, jak i elektroniczne, przy wykorzystaniu analogowych syntezatorów, samplerów i efektów dźwiękowych. Wykorzystując połączenie delikatnych, ambientowych dźwięków z surowym, intensywnym brzmieniem noise, ich twórczość wykracza poza tradycyjne granice muzyczne.
CYKL „NIEME KADRY. ŻYWE DŹWIĘKI.”
Wyjątkowa okazja, aby zobaczyć nieme filmy w atmosferze, którą potrafi stworzyć tylko muzyka grana na żywo! Do projektu zaprosiliśmy utalentowanych muzyków z Torunia i Berlina, którzy będą kreować nowe ścieżki dźwiękowe bezpośrednio na Waszych oczach. Zapraszamy zarówno entuzjastów kina niemego, którzy pragną zobaczyć klasyczne i awangardowe filmy w unikalnej, interaktywnej formie, jak i pasjonatów muzyki na żywo, którzy poszukują świeżych i niecodziennych wrażeń muzycznych. Przyjdźcie i poczujcie, jak dźwięk ożywia kadry, jak tworzy nowe historie, jak staje się integralną częścią filmowego świata.
Źródło: Europejskie Centrum Filmowe CAMERIMAGE