Scena Barokowa w Inowrocławiu - Teatro strumentale Johanna Adolpha Hassego
Stowarzyszenie Akademia Muzyki Dawnej i Inowrocławskie Towarzystwo Muzyczne PRO ARTE zapraszają na koncert w ramach cyklu SCENA BAROKOWA W INOWROCŁAWIU:
Teatro strumentale Johanna Adolpha Hassego
sobota, 14 września 2024, 19.00 (po Mszy Świętej)
Bazylika Mniejsza Imienia NMP w Inowrocławiu
Wykonawcy:
Dorota Nowak - sopran
Sławomir Drózd - flet traverso
Ewa Witczak - wiolonczela barokowa
Klaudyna Żołnierek - teorba
Dorota Zimna – klawesyn
W programie przepełnione zarówno brawurową wirtuozeria, jak i subtelną kantyleną Kantaty na sopran z koncertującą partią fletu oraz Sonaty fletowe J.A. Hassego, wykonywane na instrumentach historycznych.
WSTĘP WOLNY
O programie:
Johann Adolph Hasse (1699-1783) był bez wątpienia jedną z ważniejszych postaci w XVIII-wiecznej Europie. Przez kilka dekad był uważany za najwybitniejszego kompozytora oper. Niestety, żyjący w czasie wielkich przemian stylistycznych i geopolitycznych, po śmierci niemal natychmiast odszedł w zapomnienie. W czasie wojny siedmioletniej Drezno, będące głównym (poza Wenecją) ośrodkiem działalności kompozytora spłonęło, niszcząc dorobek Hassego. Jego dzieła wokalno-instrumentalne wykonywano w najbardziej liczących się teatrach ówczesnej Europy, m.in. w Neapolu, Wenecji, Rzymie, Dreźnie, a także w Warszawie.
Hasse był mocno związany z Polską. Już w 1730 roku został nominowany kapelmistrzem na drezdeńskim dworze króla polski i elektora saskiego Augusta II Mocnego, a funkcję tę pełnił aż do śmierci następcy Augusta II Mocnego – Augusta III. Pozostawał w służbie dwóch królów polskich przez 33 lata. Kilkukrotnie odwiedził Warszawę, a jego najdłuższy (dwuletni) pobyt zwieńczyło wystawienie opery Zenobia z okazji urodzin króla Augusta III. Opera charakteryzowała się typowymi dla polskiej kultury rytmami i brzmieniami, a warszawskiej publiczności szczególnie przypadła do gustu aria w stylu polskim.
Muzyka fletowa Hassego powstawała w związku z otoczeniem, w którym przebywał. Nawiązanie znajomości z Johannem Joachimem Quantzem, a także względy u króla Prus, Fryderyka II, wielkiego miłośnika fletu, z pewnością miały wpływ na powstanie utworów przeznaczonych na ten instrument. Skomponował dwa zbiory sonat na flet i basso continuo (18 sonat), 2 zbiory koncertów na flet solo (18 koncertów), dwa zbiory sonat triowych na dwa flety (12 sonat triowych). Do dzisiaj Hasse pozostaje znany głównie ze swojej twórczości wokalno-instrumentalnej, a utwory czysto instrumentalne są wykonywane bardzo rzadko, choć ta tendencja powoli się zmienia.
Samych oper napisał Hasse ponad 120, nie licząc oratoriów, kantat i innych dzieł wokalno-instrumentalnych. Z pewnością właśnie dlatego jego utwory czysto instrumentalne charakteryzują się swoistą „teatralnością” i „operowością”. Charakterystyczne rytmy nawiązujące do polskiego poloneza, pastoralne Cantabile i wirtuozerskie partie przywołujące na myśl koloratury – wszystko to sprawia, że zwykła sonata fletowa brzmi jak opowieść, historia przedstawiona za pomocą muzyki. Z kolei mnogość figur retorycznych i zastosowanie charakterystycznych dla głosu ludzkiego Arioso, a nawet recytatywów w partii fletu, przenosi słuchacza wprost do XVIII-wiecznego teatru operowego.
O wykonawcach:
Dorota Nowak – sopran
Doktorantka AMFN w Bydgoszczy w ramach Szkoły Doktorskiej. Z wyróżnieniem ukończyła studia magisterskie na Wydziale Wokalno–Aktorskim AMFN w Bydgoszczy w klasie śpiewu solowego prof. Katarzyny Nowak–Stańczyk. Nieprzerwanie od 9 lat współpracuje z pianistą Tomaszem Gumielą. Gościnna solistka Opery Nova w Bydgoszczy. Od 2020 r. pracuje jako konsultant ds. emisji głosu w Chórze Kameralnym oraz prowadzi zajęcia z indywidualnej emisji głosu dla studentów Wydziału Dyrygentury, Jazzu i Edukacji Muzycznej AMFN w Bydgoszczy.
Debiutowała w 2017 r. partią I Damy w Czarodziejskim Flecie W.A. Mozarta na deskach Opery Nova (reż. M. Remus). W 2018 r. wykonała partie dwóch różnych Rozyn - w Cyruliku Sewilskim G. Rossiniego, wystawionym w ramach 11. Operowego Forum Młodych (reż. J. Stokalska) oraz w Noclegu w Apeninach S. Moniuszki (reż. M. Warsicka). Występuje na scenie Opery Nova w rolach operowych i operetkowych: Adiny w Napoju Miłosnym G. Donizettiego (reż. K. Nazar), Arseny w Baronie cygańskim J. Straussa (reż. J. Niesobska), Idy oraz Adeli w Zemście nietoperza J. Straussa (reż. G. Boniecki), Barbariny w Weselu Figara W.A. Mozarta (reż. W. Adamczyk), Despiny w Cosi fan tutte W.A. Mozarta (reż. P. Szkotak), Nastki w Księżniczce Czardasza E. Kálmá na (reż. W. Adamczyk) oraz Hanny w Strasznym Dworze S. Moniuszki (reż. N. Babińska). Wykonała również partię Frasquity w koncertowej wersji Carmen G. Bizeta w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy. Wykonuje również utwory muzyki barokowej i nowej. W 2020 r. rozpoczęła współpracę z Rafałem Gorzyckim, nagrywając Śmierć Pana S* na sopran, altówkę, fortepian i elektronikę na monograficzną płytę kompozytora Utwory Pierwsze. Jest członkinią zespołu Ludzie z Vełny, wykonującego utwory twórców muzyki nowej. Od 2021 r. współpracuje ze Sławomirem Drózdem (flet traverso), z którym wykonuje i nagrywa kompozycje J. Hassego.
Od ponad 10 lat jako chórzystka i solistka związana jest z Chórem Mieszanym Katedry Wawelskiej prowadzonym przez maestro Andrzeja Korzeniowskiego. Współpracowała z wieloma wybitnymi
dyrygentami, takimi jak Sir Collin Metters, Krzysztof Penderecki, Rafał Jacek Delekta, Maciej Tworek, Maciej Figas, Piotr Wajrak, Wojciech Michniewski, Michał Dworzyński, Kai Bumann, Dawid Runtz oraz Bernard Chmielarz.
Sławomir Drózd – flet traverso
Absolwent AMFN w Bydgoszczy w klasie fletu traverso Michaela Schmidt-Casdorffa (dyplom z wyróżnieniem). Obecnie jest doktorantem i wykładowcą w rodzimej uczelni. Od roku 2020 r. jest członkiem Stowarzyszenia Akademia Muzyki Dawnej, a od 2024 wiceprezesem tego stowarzyszenia. Jako solista, kameralista i muzyk orkiestrowy współpracuje z polskimi i zagranicznymi zespołami(m. in. Orkiestra XVIII wieku, Mousikê Technê, Intemperata, Kore i Green Kore), koncertując w całej Europie. Oprócz tego jest zapraszany do uczestnictwa w niezależnych składach podczas różnych festiwali, zarówno ogólnopolskich jak i międzynarodowych. Są to m. in.: Festiwal Telemannowski, Muzyka w Raju, Przedsionek Raju, Fide et Amore, Bydgoska Scena Barokowa, Festiwal Cichej Muzyki, Muzyka na Zamku i wiele innych. Współpracował z czołowymi muzykami z całej Europy, m.in.: Davide Monti (Włochy), Lucille Boulanger (Francja), Jesenka Balic Zunic (Dania), Sara Johnson Huidobro (Hiszpania), Guillaume Beaulieu (Francja), Matthias Bergmann (Niemcy), Paulina van de Pavert (Holandia). W kwietniu 2022 r. wziął udział w trasie koncertowej legendarnej Orkiestry XVIII Wieku (Holandia), koncertując we Francji, Holandii i Niemczech. Podczas festiwalu Przedsionek Raju (2022) wykonał 8 koncertów z muzyką solową i kameralną Händla, a rok wcześniej wykonał koncerty fletowe Vivaldiego i suitę orkiestrową Bacha (10 koncertów) z orkiestrą Green Kore na tym samym festiwalu. Podczas Muzyki w Raju (2022) zaprezentował 5 koncertów na flet i orkiestrę z kompozycjami Telemanna. Jego dorobek artystyczny obejmuje wiele innych wydarzeń, m.in. prawykonanie utworu „Arietta” Marcina Gumieli.
Oprócz działań artystycznych czynnie angażuje się w organizację wydarzeń kulturalnych na terenie województwa Kujawsko-Pomorskiego. Są to m. in. Bydgoska Scena Barokowa, Scena Barokowa w Inowrocławiu, Festiwal Cichej Muzyki, Europejski Dzień Muzyki Dawnej. Uczestniczy w akademickim życiu kulturalnym, koncertując i współorganizując wydarzenia – Wtorki z Muzyką Dawną, Dni Muzyki Dawnej oraz koncerty studenckie Katedry Klawesynu, Organów i Muzyki Dawnej. Jest również członkiem biura organizacyjnego Letnich Kursów Metodycznych Muzyki Dawnej w Warszawie, w tym dwukrotnie realizując „Staż w sektorze kultury”.
Ewa Witczak – wiolonczela barokowa
Doktor sztuk muzycznych (2019). Absolwentka AMFN w Bydgoszczy w klasie wiolonczeli barokowej Markusa Möllenbecka, wiolonczeli współczesnej w klasie prof. dr hab. Renaty Marzec oraz w klasie violi da gamba Christiana Zincke. W latach 2017-2020 była Stypendystką Prezydenta Miasta Bydgoszczy dla osób zajmujących się twórczością artystyczną i upowszechnianiem kultury. Laureatka Nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Marszałka Województwa Łódzkiego. Jest laureatką licznych konkursów: I Nagrody na V International Master Competition for Music Teachers w Warszawie; z pianistką Justyną Jakubowską I miejsca podczas International Music Competition – Belgrad-Serbia; laureatką 22nd Young Musician International Competition „Citta di Barletta” we Włoszech oraz II Ogólnopolskiego Turnieju Wiolonczel i Kontrabasów w Warszawie. Wraz z zespołem Laboratoire de la Musique zdobyła I miejsce na Międzynarodowym Konkursie Zespołów Muzyki Dawnej w Świdnicy, II miejsce i Nagrodę Publiczności XI Międzynarodowego Konkursu Zespołów Muzyki Dawnej im. Biaggio Mariniego w Neuburgu nad Dunajem i III Nagrody na V Internazionale Concorso di Musica Antica \"Maurizio Pratola\" w L\'Aquila we Włoszech. Jako solistka i kameralistka występowała na koncertach w całej Polsce. Odbyła też kilka zagranicznych tournee po Niemczech, Korei i Hiszpanii. Na stałe współpracuje z wieloma orkiestrami, m. in Gdyńską Orkiestrą Barokową Sinfonietta Nordica, Toruńską Orkiestrą Kameralną Copernicus, Bydgoską Orkiestrą Kameralną, Płocką Orkiestrą Symfoniczną, Filharmonią Pomorską w Bydgoszczy oraz międzynarodową Orkiestrą Muzyki Dawnej Musica Humana 430 i Mozart Chamber Orchestra. Przez 6 lat była wykładowcą klasy wiolonczeli barokowej oraz violi da gamba w AMFN w Bydgoszczy. W latach 2018-2024 była wiceprezesem stowarzyszenia Akademia Muzyki Dawnej, które jest organizatorem festiwalu Bydgoska Scena Barokowa. Jest również dyrektorem i pomysłodawcą festiwalu Musica Antiqua Collegium Bydgostiensis w hołdzie A. Szwalbemu. Wielokrotnie nagrywała dla Polskiego Radia i Telewizji.
Klaudyna Żołnierek – teorba
Absolwentka AMFN w Bydgoszczy w klasie gitary Krzysztofa Pełecha oraz w klasie lutni Antona Biruli. Ukończyła z wyróżnieniem naukę w Staatliche Hochschule für Musik w Trossingen, gdzie studiowała Kameralistykę na instrumentach historycznych w klasie prof. Rolfa Lislevanda. Jako lutnistka koncertuje solo, w duecie AbsoLutes z Marią Wilgos, w La Sensible z sopranistką Heleną Bregar oraz z wieloma innymi zespołami kameralnymi i orkiestrami. Współpracowała m. in. z Intemperatą, Musicae Antiquae Collegium Varsoviense, Royal Baroque Ensemble, Cappellą dell’Ospedale della Pieta, Polską Operą Królewską oraz Capellą 1547. Od wielu lat prowadzi działalność pedagogiczną jako gitarzystka i lutnistka. W 2023 roku wydała solową płytę Dialogue z kompozycjami na lutnię barokową i teorbę, m.in. Roberta de Visée, Jacquesa Gallota i Charlesa Moutona.
Dorota Zimna – klawesyn
Doktor habilitowany, absolwentka AMFN w Bydgoszczy w klasie klawesynu prof. dr hab. Urszuli Bartkiewicz (dyplom z wyróżnieniem). Od 2005 jest wykładowcą w Katedrze Klawesynu, Organów i Muzyki Dawnej Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Występuje jako solistka i kameralistka. Brała udział w koncertach w całej Polsce i wielu krajach Europy. Miała okazję współpracować z wieloma zespołami i orkiestrami, m.in. Orkiestrą XVIII wieku, Akademie für Alte Musik Berlin, z zespołem Intemperata, orkiestrą kameralną Capella Bydgostiensis oraz Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Pomorskiej.. Uczestniczyła w pracach nad kilkoma publikacjami nutowymi. W 2016 r. ukazała się jej książka Wariantywność Obsady w twórczości instrumentalnej François Couperina wraz z płytą François Couperin – Compositeur Royal. Z zespołem Intemperta nagrała utwory A. Jarzębskiego, M. Mielczewskiego, S.S. Szarzyńskiego (album Gościniec, 2018), z akordeonistą Stanisławem Miłkiem album Time Dilation z polską muzyką współczesną (Sagittaria, 2022), była także współwykonawcą albumu Alchemie, nominowanego do nagrody Fryderyk’22 w kategorii Album roku – muzyka dawna. Najnowszy album, nagrany z wiolonczelistą i gambistą Matthiasem Bergmannem to Georg Philipp Telemann – Complete Works for Viola da Gamba or Violoncello and Basso (Sagittaria 2024). Jest wykładowcą oraz członkiem biura organizacyjnego (od pierwszej edycji) Letnich Kursów Metodycznych Muzyki Dawnej w Warszawie, od 2018 r. prezesem stowarzyszenia Akademia Muzyki Dawnej – organizatora festiwali Bydgoska Scena Barokowa oraz Scena Barokowa w Inowrocławiu. W 2022 r. za swoja działalność artystyczną otrzymała Wyróżnienie Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego przyznane w kategorii "Kultura".
Źródło
Teatro strumentale Johanna Adolpha Hassego
sobota, 14 września 2024, 19.00 (po Mszy Świętej)
Bazylika Mniejsza Imienia NMP w Inowrocławiu
Wykonawcy:
Dorota Nowak - sopran
Sławomir Drózd - flet traverso
Ewa Witczak - wiolonczela barokowa
Klaudyna Żołnierek - teorba
Dorota Zimna – klawesyn
W programie przepełnione zarówno brawurową wirtuozeria, jak i subtelną kantyleną Kantaty na sopran z koncertującą partią fletu oraz Sonaty fletowe J.A. Hassego, wykonywane na instrumentach historycznych.
WSTĘP WOLNY
O programie:
Johann Adolph Hasse (1699-1783) był bez wątpienia jedną z ważniejszych postaci w XVIII-wiecznej Europie. Przez kilka dekad był uważany za najwybitniejszego kompozytora oper. Niestety, żyjący w czasie wielkich przemian stylistycznych i geopolitycznych, po śmierci niemal natychmiast odszedł w zapomnienie. W czasie wojny siedmioletniej Drezno, będące głównym (poza Wenecją) ośrodkiem działalności kompozytora spłonęło, niszcząc dorobek Hassego. Jego dzieła wokalno-instrumentalne wykonywano w najbardziej liczących się teatrach ówczesnej Europy, m.in. w Neapolu, Wenecji, Rzymie, Dreźnie, a także w Warszawie.
Hasse był mocno związany z Polską. Już w 1730 roku został nominowany kapelmistrzem na drezdeńskim dworze króla polski i elektora saskiego Augusta II Mocnego, a funkcję tę pełnił aż do śmierci następcy Augusta II Mocnego – Augusta III. Pozostawał w służbie dwóch królów polskich przez 33 lata. Kilkukrotnie odwiedził Warszawę, a jego najdłuższy (dwuletni) pobyt zwieńczyło wystawienie opery Zenobia z okazji urodzin króla Augusta III. Opera charakteryzowała się typowymi dla polskiej kultury rytmami i brzmieniami, a warszawskiej publiczności szczególnie przypadła do gustu aria w stylu polskim.
Muzyka fletowa Hassego powstawała w związku z otoczeniem, w którym przebywał. Nawiązanie znajomości z Johannem Joachimem Quantzem, a także względy u króla Prus, Fryderyka II, wielkiego miłośnika fletu, z pewnością miały wpływ na powstanie utworów przeznaczonych na ten instrument. Skomponował dwa zbiory sonat na flet i basso continuo (18 sonat), 2 zbiory koncertów na flet solo (18 koncertów), dwa zbiory sonat triowych na dwa flety (12 sonat triowych). Do dzisiaj Hasse pozostaje znany głównie ze swojej twórczości wokalno-instrumentalnej, a utwory czysto instrumentalne są wykonywane bardzo rzadko, choć ta tendencja powoli się zmienia.
Samych oper napisał Hasse ponad 120, nie licząc oratoriów, kantat i innych dzieł wokalno-instrumentalnych. Z pewnością właśnie dlatego jego utwory czysto instrumentalne charakteryzują się swoistą „teatralnością” i „operowością”. Charakterystyczne rytmy nawiązujące do polskiego poloneza, pastoralne Cantabile i wirtuozerskie partie przywołujące na myśl koloratury – wszystko to sprawia, że zwykła sonata fletowa brzmi jak opowieść, historia przedstawiona za pomocą muzyki. Z kolei mnogość figur retorycznych i zastosowanie charakterystycznych dla głosu ludzkiego Arioso, a nawet recytatywów w partii fletu, przenosi słuchacza wprost do XVIII-wiecznego teatru operowego.
O wykonawcach:
Dorota Nowak – sopran
Doktorantka AMFN w Bydgoszczy w ramach Szkoły Doktorskiej. Z wyróżnieniem ukończyła studia magisterskie na Wydziale Wokalno–Aktorskim AMFN w Bydgoszczy w klasie śpiewu solowego prof. Katarzyny Nowak–Stańczyk. Nieprzerwanie od 9 lat współpracuje z pianistą Tomaszem Gumielą. Gościnna solistka Opery Nova w Bydgoszczy. Od 2020 r. pracuje jako konsultant ds. emisji głosu w Chórze Kameralnym oraz prowadzi zajęcia z indywidualnej emisji głosu dla studentów Wydziału Dyrygentury, Jazzu i Edukacji Muzycznej AMFN w Bydgoszczy.
Debiutowała w 2017 r. partią I Damy w Czarodziejskim Flecie W.A. Mozarta na deskach Opery Nova (reż. M. Remus). W 2018 r. wykonała partie dwóch różnych Rozyn - w Cyruliku Sewilskim G. Rossiniego, wystawionym w ramach 11. Operowego Forum Młodych (reż. J. Stokalska) oraz w Noclegu w Apeninach S. Moniuszki (reż. M. Warsicka). Występuje na scenie Opery Nova w rolach operowych i operetkowych: Adiny w Napoju Miłosnym G. Donizettiego (reż. K. Nazar), Arseny w Baronie cygańskim J. Straussa (reż. J. Niesobska), Idy oraz Adeli w Zemście nietoperza J. Straussa (reż. G. Boniecki), Barbariny w Weselu Figara W.A. Mozarta (reż. W. Adamczyk), Despiny w Cosi fan tutte W.A. Mozarta (reż. P. Szkotak), Nastki w Księżniczce Czardasza E. Kálmá na (reż. W. Adamczyk) oraz Hanny w Strasznym Dworze S. Moniuszki (reż. N. Babińska). Wykonała również partię Frasquity w koncertowej wersji Carmen G. Bizeta w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy. Wykonuje również utwory muzyki barokowej i nowej. W 2020 r. rozpoczęła współpracę z Rafałem Gorzyckim, nagrywając Śmierć Pana S* na sopran, altówkę, fortepian i elektronikę na monograficzną płytę kompozytora Utwory Pierwsze. Jest członkinią zespołu Ludzie z Vełny, wykonującego utwory twórców muzyki nowej. Od 2021 r. współpracuje ze Sławomirem Drózdem (flet traverso), z którym wykonuje i nagrywa kompozycje J. Hassego.
Od ponad 10 lat jako chórzystka i solistka związana jest z Chórem Mieszanym Katedry Wawelskiej prowadzonym przez maestro Andrzeja Korzeniowskiego. Współpracowała z wieloma wybitnymi
dyrygentami, takimi jak Sir Collin Metters, Krzysztof Penderecki, Rafał Jacek Delekta, Maciej Tworek, Maciej Figas, Piotr Wajrak, Wojciech Michniewski, Michał Dworzyński, Kai Bumann, Dawid Runtz oraz Bernard Chmielarz.
Sławomir Drózd – flet traverso
Absolwent AMFN w Bydgoszczy w klasie fletu traverso Michaela Schmidt-Casdorffa (dyplom z wyróżnieniem). Obecnie jest doktorantem i wykładowcą w rodzimej uczelni. Od roku 2020 r. jest członkiem Stowarzyszenia Akademia Muzyki Dawnej, a od 2024 wiceprezesem tego stowarzyszenia. Jako solista, kameralista i muzyk orkiestrowy współpracuje z polskimi i zagranicznymi zespołami(m. in. Orkiestra XVIII wieku, Mousikê Technê, Intemperata, Kore i Green Kore), koncertując w całej Europie. Oprócz tego jest zapraszany do uczestnictwa w niezależnych składach podczas różnych festiwali, zarówno ogólnopolskich jak i międzynarodowych. Są to m. in.: Festiwal Telemannowski, Muzyka w Raju, Przedsionek Raju, Fide et Amore, Bydgoska Scena Barokowa, Festiwal Cichej Muzyki, Muzyka na Zamku i wiele innych. Współpracował z czołowymi muzykami z całej Europy, m.in.: Davide Monti (Włochy), Lucille Boulanger (Francja), Jesenka Balic Zunic (Dania), Sara Johnson Huidobro (Hiszpania), Guillaume Beaulieu (Francja), Matthias Bergmann (Niemcy), Paulina van de Pavert (Holandia). W kwietniu 2022 r. wziął udział w trasie koncertowej legendarnej Orkiestry XVIII Wieku (Holandia), koncertując we Francji, Holandii i Niemczech. Podczas festiwalu Przedsionek Raju (2022) wykonał 8 koncertów z muzyką solową i kameralną Händla, a rok wcześniej wykonał koncerty fletowe Vivaldiego i suitę orkiestrową Bacha (10 koncertów) z orkiestrą Green Kore na tym samym festiwalu. Podczas Muzyki w Raju (2022) zaprezentował 5 koncertów na flet i orkiestrę z kompozycjami Telemanna. Jego dorobek artystyczny obejmuje wiele innych wydarzeń, m.in. prawykonanie utworu „Arietta” Marcina Gumieli.
Oprócz działań artystycznych czynnie angażuje się w organizację wydarzeń kulturalnych na terenie województwa Kujawsko-Pomorskiego. Są to m. in. Bydgoska Scena Barokowa, Scena Barokowa w Inowrocławiu, Festiwal Cichej Muzyki, Europejski Dzień Muzyki Dawnej. Uczestniczy w akademickim życiu kulturalnym, koncertując i współorganizując wydarzenia – Wtorki z Muzyką Dawną, Dni Muzyki Dawnej oraz koncerty studenckie Katedry Klawesynu, Organów i Muzyki Dawnej. Jest również członkiem biura organizacyjnego Letnich Kursów Metodycznych Muzyki Dawnej w Warszawie, w tym dwukrotnie realizując „Staż w sektorze kultury”.
Ewa Witczak – wiolonczela barokowa
Doktor sztuk muzycznych (2019). Absolwentka AMFN w Bydgoszczy w klasie wiolonczeli barokowej Markusa Möllenbecka, wiolonczeli współczesnej w klasie prof. dr hab. Renaty Marzec oraz w klasie violi da gamba Christiana Zincke. W latach 2017-2020 była Stypendystką Prezydenta Miasta Bydgoszczy dla osób zajmujących się twórczością artystyczną i upowszechnianiem kultury. Laureatka Nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Marszałka Województwa Łódzkiego. Jest laureatką licznych konkursów: I Nagrody na V International Master Competition for Music Teachers w Warszawie; z pianistką Justyną Jakubowską I miejsca podczas International Music Competition – Belgrad-Serbia; laureatką 22nd Young Musician International Competition „Citta di Barletta” we Włoszech oraz II Ogólnopolskiego Turnieju Wiolonczel i Kontrabasów w Warszawie. Wraz z zespołem Laboratoire de la Musique zdobyła I miejsce na Międzynarodowym Konkursie Zespołów Muzyki Dawnej w Świdnicy, II miejsce i Nagrodę Publiczności XI Międzynarodowego Konkursu Zespołów Muzyki Dawnej im. Biaggio Mariniego w Neuburgu nad Dunajem i III Nagrody na V Internazionale Concorso di Musica Antica \"Maurizio Pratola\" w L\'Aquila we Włoszech. Jako solistka i kameralistka występowała na koncertach w całej Polsce. Odbyła też kilka zagranicznych tournee po Niemczech, Korei i Hiszpanii. Na stałe współpracuje z wieloma orkiestrami, m. in Gdyńską Orkiestrą Barokową Sinfonietta Nordica, Toruńską Orkiestrą Kameralną Copernicus, Bydgoską Orkiestrą Kameralną, Płocką Orkiestrą Symfoniczną, Filharmonią Pomorską w Bydgoszczy oraz międzynarodową Orkiestrą Muzyki Dawnej Musica Humana 430 i Mozart Chamber Orchestra. Przez 6 lat była wykładowcą klasy wiolonczeli barokowej oraz violi da gamba w AMFN w Bydgoszczy. W latach 2018-2024 była wiceprezesem stowarzyszenia Akademia Muzyki Dawnej, które jest organizatorem festiwalu Bydgoska Scena Barokowa. Jest również dyrektorem i pomysłodawcą festiwalu Musica Antiqua Collegium Bydgostiensis w hołdzie A. Szwalbemu. Wielokrotnie nagrywała dla Polskiego Radia i Telewizji.
Klaudyna Żołnierek – teorba
Absolwentka AMFN w Bydgoszczy w klasie gitary Krzysztofa Pełecha oraz w klasie lutni Antona Biruli. Ukończyła z wyróżnieniem naukę w Staatliche Hochschule für Musik w Trossingen, gdzie studiowała Kameralistykę na instrumentach historycznych w klasie prof. Rolfa Lislevanda. Jako lutnistka koncertuje solo, w duecie AbsoLutes z Marią Wilgos, w La Sensible z sopranistką Heleną Bregar oraz z wieloma innymi zespołami kameralnymi i orkiestrami. Współpracowała m. in. z Intemperatą, Musicae Antiquae Collegium Varsoviense, Royal Baroque Ensemble, Cappellą dell’Ospedale della Pieta, Polską Operą Królewską oraz Capellą 1547. Od wielu lat prowadzi działalność pedagogiczną jako gitarzystka i lutnistka. W 2023 roku wydała solową płytę Dialogue z kompozycjami na lutnię barokową i teorbę, m.in. Roberta de Visée, Jacquesa Gallota i Charlesa Moutona.
Dorota Zimna – klawesyn
Doktor habilitowany, absolwentka AMFN w Bydgoszczy w klasie klawesynu prof. dr hab. Urszuli Bartkiewicz (dyplom z wyróżnieniem). Od 2005 jest wykładowcą w Katedrze Klawesynu, Organów i Muzyki Dawnej Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Występuje jako solistka i kameralistka. Brała udział w koncertach w całej Polsce i wielu krajach Europy. Miała okazję współpracować z wieloma zespołami i orkiestrami, m.in. Orkiestrą XVIII wieku, Akademie für Alte Musik Berlin, z zespołem Intemperata, orkiestrą kameralną Capella Bydgostiensis oraz Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Pomorskiej.. Uczestniczyła w pracach nad kilkoma publikacjami nutowymi. W 2016 r. ukazała się jej książka Wariantywność Obsady w twórczości instrumentalnej François Couperina wraz z płytą François Couperin – Compositeur Royal. Z zespołem Intemperta nagrała utwory A. Jarzębskiego, M. Mielczewskiego, S.S. Szarzyńskiego (album Gościniec, 2018), z akordeonistą Stanisławem Miłkiem album Time Dilation z polską muzyką współczesną (Sagittaria, 2022), była także współwykonawcą albumu Alchemie, nominowanego do nagrody Fryderyk’22 w kategorii Album roku – muzyka dawna. Najnowszy album, nagrany z wiolonczelistą i gambistą Matthiasem Bergmannem to Georg Philipp Telemann – Complete Works for Viola da Gamba or Violoncello and Basso (Sagittaria 2024). Jest wykładowcą oraz członkiem biura organizacyjnego (od pierwszej edycji) Letnich Kursów Metodycznych Muzyki Dawnej w Warszawie, od 2018 r. prezesem stowarzyszenia Akademia Muzyki Dawnej – organizatora festiwali Bydgoska Scena Barokowa oraz Scena Barokowa w Inowrocławiu. W 2022 r. za swoja działalność artystyczną otrzymała Wyróżnienie Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego przyznane w kategorii "Kultura".
Źródło