
Scana Barokowa w Inowrocławiu - Affetti contrastanti
WSTĘP WOLNY
Koncert Affetti contrastanti
Wykonawcy:
Sławomir Drózd - flet traverso
Dorota Zimna - klawesyn
W programie:
J.S. Bach, J.A. Hasse, M. de la Barre, G.B. Platti, G.Ph. Telemann
Koncert zabiera słuchacza w muzyczną podróż przez barokową Europę – od Niemiec, przez Francję, po Włochy. W programie znalazły się utwory takich mistrzów epoki jak Johann Sebastian Bach, Georg Philipp Telemann i Michel de la Barre, a także mniej znanych, lecz niezwykle interesujących kompozytorów: Johanna Adolfa Hassego i Giovanniego Benedetta Plattiego. Zestawienie tych dzieł pozwala uchwycić zróżnicowanie stylów narodowych oraz przemiany estetyki baroku – od jego dojrzałej formy po tendencje galantowe i proto-klasyczne.
Prezentowane sonaty różnią się charakterem – od głęboko retorycznych i refleksyjnych, przez subtelne, ornamentalne frazy w stylu francuskim, aż po pełne wirtuozerii i tanecznej lekkości utwory o włoskiej proweniencji. Obok kontrastów formalnych i wyrazowych, program ukazuje szeroki wachlarz możliwości brzmieniowych fletu traverso – instrumentu, który w pierwszej połowie XVIII wieku przeżywał swój rozkwit. W partiach solowych pojawiają się zarówno śpiewne, liryczne linie melodyczne, jak i fragmenty o wyraźnie tanecznym, żywiołowym i wirtuozowskim charakterze.
Szczególną rolę w każdym z utworów odgrywa dialog między fletem a basso continuo, stanowiący istotę barokowej praktyki wykonawczej, a zarazem źródło harmonijnego i ekspresyjnego współbrzmienia. Zróżnicowanie stylistyczne oraz bogactwo barw tworzą wielowymiarową narrację, w której muzyka staje się nośnikiem emocji, nastrojów i retorycznych gestów epoki.
Źródło
Wykonawcy:
Sławomir Drózd - flet traverso
Dorota Zimna - klawesyn
W programie:
J.S. Bach, J.A. Hasse, M. de la Barre, G.B. Platti, G.Ph. Telemann
Koncert zabiera słuchacza w muzyczną podróż przez barokową Europę – od Niemiec, przez Francję, po Włochy. W programie znalazły się utwory takich mistrzów epoki jak Johann Sebastian Bach, Georg Philipp Telemann i Michel de la Barre, a także mniej znanych, lecz niezwykle interesujących kompozytorów: Johanna Adolfa Hassego i Giovanniego Benedetta Plattiego. Zestawienie tych dzieł pozwala uchwycić zróżnicowanie stylów narodowych oraz przemiany estetyki baroku – od jego dojrzałej formy po tendencje galantowe i proto-klasyczne.
Prezentowane sonaty różnią się charakterem – od głęboko retorycznych i refleksyjnych, przez subtelne, ornamentalne frazy w stylu francuskim, aż po pełne wirtuozerii i tanecznej lekkości utwory o włoskiej proweniencji. Obok kontrastów formalnych i wyrazowych, program ukazuje szeroki wachlarz możliwości brzmieniowych fletu traverso – instrumentu, który w pierwszej połowie XVIII wieku przeżywał swój rozkwit. W partiach solowych pojawiają się zarówno śpiewne, liryczne linie melodyczne, jak i fragmenty o wyraźnie tanecznym, żywiołowym i wirtuozowskim charakterze.
Szczególną rolę w każdym z utworów odgrywa dialog między fletem a basso continuo, stanowiący istotę barokowej praktyki wykonawczej, a zarazem źródło harmonijnego i ekspresyjnego współbrzmienia. Zróżnicowanie stylistyczne oraz bogactwo barw tworzą wielowymiarową narrację, w której muzyka staje się nośnikiem emocji, nastrojów i retorycznych gestów epoki.
Źródło