Przeźrocza: „Halucynacje równoległe. Manewry i symulacje miejskie” – wystawa Kobasa Laksy
Sztuki wizualne

Przeźrocza: „Halucynacje równoległe. Manewry i symulacje miejskie” – wystawa Kobasa Laksy

  • dzisiaj
    ⟶ DO 18.09
Podany czas trwania wystawy nie uwzględnia dni wolnych oraz rzeczywistych godzin otwarcia. Przed wizytą w danym obiekcie prosimy o kontakt z organizatorem celem potwierdzenia dostępności ekspozycji.
Miejsce:
Centrum Nauki i Kultury Młyny RotheraBydgoszcz, ul. Mennica 10

Zachęcamy do zapoznania się z harmonogramem wydarzeń odbywających się podczas festiwalu w Młynach Rothera!

Organizator: Stowarzyszenie KolorOFFon
Partner festiwalu: Młyny Rothera

Informacje od Organizatora:

Przeźrocza Festiwal Filmowy rokrocznie od 2015 roku przedstawia nowe filmowe nurty, jednocześnie silnie odwołując się do filmowych tradycji. Tworzymy interdyscyplinarne, dynamiczne wydarzenie nastawione na aktywny odbiór widzów pod hasłem „inne spojrzenie na kino” łącząc projekcje filmowe z innymi dziedzinami sztuki. Festiwal w nowoczesnej formie wraca do filmowej przeszłości, a także poszukuje alternatywnych środków wyrazu wśród nowych twórców. Przeźrocza zapraszają mistrzów polskiego i zagranicznego kina, a jednocześnie przedstawiają najnowsze, odważne, nowonurtowe obrazy przełamujące kolejne granice sztuki filmowej.

Więcej informacji o festiwalu oraz program dostępne są TUTAJ!

Informacje od Organizatora:

Wystawa Kobasa Laksy “Halucynacje równoległe. Manewry i symulacje miejskie”. 

Kobas Laksa – artysta sztuk wizualnych, reżyser, twórca teledysków i animacji, pasjonat rozwoju sztucznej inteligencji w dziedzinie generatywnych obrazów, współautor wystawy Hotel Polonia „Budynków życie po zyciu”, za który pawilon polski otrzymał Złotego Lwa w Wenecji.

Przekrojowa wystawa prac Kobasa Laksy z okresu 2004-2024, w których eksploruje architektoniczny zgiełk miejski. Manewry to cykl klasycznie zrealizowanych fotografii, które artysta zamienił na wielkoformatowe hiperealistyczne fotomontaże. W oparciu o dokumentalne obserwacje współczesnych metropolii fotografie połączone ze sobą cyfrowymi technikami wydają się być przeniesione z jakiejś równoległej, ale prawdopodobnej istniejącej tuż obok nas rzeczywistości. Dbałość o detale sprawia, że nawet po latach prace te zaskakują precyzją dopasowania poszczególnych elementów i spójności opowiadanych w obrazie historii.
Wykonanie takich fotomontaży to długotrwały proces przygotowań. Tysiące kilometrów z aparatem w ręku to okres zbierania materiałów, potem czasochłonne wycinanie i manipulowanie poszczególnymi fragmentami zdjęć żeby je połączyć w całość trwa od kilku dni do nawet kilku tygodni. Przygotowanie nagrodzonej Złotym Lwem wystawy w Wenecji z 2008 roku zabrało autorowi 6 miesięcy. Powstało 6 wielkoformatowych fotomontaży, na których widać jak funkcje budynków zmieniają ich formę, jak zmienia się otoczenie wokół tych budynków. Wiele innych prac zrealizowanych podobną techniką to lata pracy, które powstały jeszcze zanim pojawiły się techniki generowania obrazów z użyciem sztucznej inteligencji.

Kobas Laksa jest też autorem teledysków i animacji, w których łączy techniki cyfrowe tworząc oryginalne, niepowtarzalne stylistycznie klipy między innymi „Abdul Bey” – Młynarski – Masecki Jazz Band i Abradab „Rapowe ziarno” uhonorowane Fryderykami. Animacje artysty są też częścią spektaklu multimedialnego „BEKSIŃSKI -LIVE”, w którym ożywia obrazy Zdzisława Beksińskiego, także dzięki użyciu nowych technik związanych ze sztuczną inteligencją.

Symulacje to obecny okres twórczych poszukiwań artysty związanych z generowanie obrazów przy użyciu algorytmów. Dawne mozolne fotomontaże dziś udaje się zrealizować w rekordowo szybkim tempie. Jednak to, co fascynuje artystę w nowej technologii to idea kompresowania rzeczywistych obrazów w matematyczne równania. “Dzięki AI lepiej i głębiej zrozumiemy naturę rzeczywistości. Dzięki uwolnionej wyobraźni generowanych treści możemy śnić na żywo, a sny mogą inspirować nas do dalszych odkryć”. Z tych poszukiwań zrodził się pomysł na cyklicznie prowadzone warsztaty, w których artysta dzieli się wiedzą i doświadczeniami dotyczącymi szeroko rozumianej narracji wizualnej w fotografii i w filmie.

“Wykłady prowadzę w taki sposób, żeby uczestnik czuł się częścią procesów dziejących się na żywo tu i teraz. Zaplanowany wcześniej przebieg modyfikowany jest w zależności od poziomu wiedzy uczestników, ich stopnia zaangażowania, pasji i zainteresowań, a to wpływa także na to jak widzę własny proces twórczy, wpływa na decyzje artystyczne i wizje przyszłych realizacji”.

Informacje organizacyjne:
Kiedy? 30.08.2024 r. – 18.09.2024
Gdzie? Taras przy Spichrzu Mącznym
Dla kogo? dla wszystkich
Cena: bezpłatnie
Zapisy: wstęp wolny
Organizator: Stowarzyszenie KolorOFFon



Źródło: Centrum Nauki i Kultury Młyny Rothera