Piotr Szaradowski. Fordy i Rolls-Royce, czyli o projektowaniu ubiorów w międzywojennej Francji
Wykład z cyklu Bydgoskiej Akademii Sztuki.
Tytuł wykładu nawiązuje do wypowiedzi francuskiej projektantki mody Madeleine Vionnet, która stwierdziła, że gdyby nie jej bogate doświadczenie zawodowe projektowałaby Fordy, a nie Rolls – Royce. Fordy były synonimem seryjnej, wręcz masowej produkcji, w efekcie której powstawały identyczne produkty. Na ich korzyść przemawiała dostępność i cena. Rolls Royce zaś pozostały do dziś symbolem jakości, skupienia na detalu, ekskluzywności ale i małej dostępności, ze względu na wysoki koszt produkcji. W taki sam sposób można spojrzeć na rynek mody, by zobaczyć, że seryjną konfekcję przeciwstawiano wyjątkowości haute couture.
Wykład poświęcony będzie napięciom pomiędzy seryjnym tworzeniem ubiorów, a szyciem na zlecenie, które coraz bardziej uwidaczniały się w międzywojennej rzeczywistości.
Podczas spotkania pojawi się też temat „małej czarnej”, której prostotę, uniwersalność i oczywiście kolor porównywano do popularnego modelu Forda.
dr Piotr Szaradowski – wykładowca, muzealnik, kurator. Autor książki „Francja elegancja. Z historii haute couture (2016)”, zajmuje się merytoryczną opieką kolekcji ubiorów XIX – XX wieku muzealnemody.org
Źródło: Galeria Miejska BWA Bydgoszcz
Tytuł wykładu nawiązuje do wypowiedzi francuskiej projektantki mody Madeleine Vionnet, która stwierdziła, że gdyby nie jej bogate doświadczenie zawodowe projektowałaby Fordy, a nie Rolls – Royce. Fordy były synonimem seryjnej, wręcz masowej produkcji, w efekcie której powstawały identyczne produkty. Na ich korzyść przemawiała dostępność i cena. Rolls Royce zaś pozostały do dziś symbolem jakości, skupienia na detalu, ekskluzywności ale i małej dostępności, ze względu na wysoki koszt produkcji. W taki sam sposób można spojrzeć na rynek mody, by zobaczyć, że seryjną konfekcję przeciwstawiano wyjątkowości haute couture.
Wykład poświęcony będzie napięciom pomiędzy seryjnym tworzeniem ubiorów, a szyciem na zlecenie, które coraz bardziej uwidaczniały się w międzywojennej rzeczywistości.
Podczas spotkania pojawi się też temat „małej czarnej”, której prostotę, uniwersalność i oczywiście kolor porównywano do popularnego modelu Forda.
dr Piotr Szaradowski – wykładowca, muzealnik, kurator. Autor książki „Francja elegancja. Z historii haute couture (2016)”, zajmuje się merytoryczną opieką kolekcji ubiorów XIX – XX wieku muzealnemody.org
Źródło: Galeria Miejska BWA Bydgoszcz