Obchody Europejskich Dni Dziedzictwa 2023 w Pałacu Lubostroń
Wstęp wolny  /  Dziedzictwo  /  Muzyka i taniec

Obchody Europejskich Dni Dziedzictwa 2023 w Pałacu Lubostroń

  • Wydarzenie archiwalne: 17.09.2023
Miejsce:
Pałac LubostrońLubostroń

Dyrektor Pałacu Lubostroń Aleksandra Nowakowska zaprasza serdecznie w niedzielę, 17 września 2023 roku o godz. 17.00 do Sali Rotundowej na Obchody Europejskich Dni Dziedzictwa 2023 „Żywe dziedzictwo – tradycje od pokoleń”.

W programie wydarzenia:

  • „Krótka historia niegdysiejszej siedziby Hrabiostwa Skórzewskich” opowiedziana przez Karolinę Malak,
  • Koncert w wykonaniu: Aldony Cisewskiej – skrzypce, Marka Swatowskiego – obój i Magdaleny Swatowskiej - fortepian.
Wstęp wolny!

W programie koncertu: Michał Kleofas Ogiński – Polonez G-dur (opracowanie na obój, skrzypce i fortepian) Fryderyk Chopin – Etiuda op. 10 nr 3 (opracowanie na obój i fortepian D. Schorr) Fryderyk Chopin – Mazurek op. 24 nr 1 (opracowanie na obój, skrzypce i fortepian) Fryderyk Chopin – Mazurek op. 33 nr 3 (opracowanie na skrzypce i fortepian F. Kreisler) Fryderyk Chopin – Walc op. 34 nr 2 (opracowanie na obój i fortepian D. Schorr) Henryk Wieniawski – Romans cz. II z II Koncertu skrzypcowego d-moll op.22 (opracowanie na skrzypce i fortepian E. Umińska) Władysław Żeleński – Barkarola (opracowanie na obój, skrzypce i fortepian) Henryk Wieniawski – Legenda op. 17 (opracowanie na skrzypce i fortepian Z. Jahnke) Ignacy Jan Paderewski – Nokturn op.16 nr 4 (opracowanie na obój i fortepian J. Larocque) Ignacy Jan Paderewski – Melodia op. 16 nr 2 (opracowanie na skrzypce i fortepian S. Barcewicz) Wojciech Kilar – Polonez z filmu „Pan Tadeusz” (opracowanie na obój, skrzypce i fortepian)

Aldona Cisewska naukę gry na skrzypcach rozpoczęła w wieku 6 latw PZSM w Bydgoszczy. Od 8 roku życia uczyła się u prof. Stefana Hermana w Sopocie, a w roku 1980 roku była uczennicą prof. Jadwigi Kaliszewskiej w Poznaniu. Mając lat 14 została przyjęta jako Jungstudent do Folkwang Hochschule w Essen. Studia ukończyła z wyróżnieniem (Konzertexamen mit Auszeichnung), w klasie prof. Vesselina Paraschkevova (koncertmistrza Wiener Philharmoniker). Przez rok studiowała też w Guildhall School of Music& Drama w Londynie, w klasie prof. Yfraha Neamana. Dwukrotnie otrzymała stypendium Deutscher Akademischer Austauschdienst (DAAD) oraz Jurgen Ponto Stiftung. Aldona Cisewska była asystentką prof. Vesselina Paraschkevova oraz koncertmistrzem Essener Philharmoniker. Od roku 2010 jest koncertmistrzem orkiestry symfonicznej Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy. Na jej dorobek artystyczny składają się również liczne koncerty i recitale organizowane przez: Berliner Festspiele, Essener Philharmoniker, Sinfonieorchester Gelsenkirchen, Philharmonie Solingen, Nevent-Dumont Verlag, Remscheider Symphoniker, Filharmonię Pomorską, Polską Filharmonię Kameralną Sopot. Współpracowała ze znakomitymi artystami, wśród których byli między innymi: Torsten Jannicke (koncertmistrz Guerzenich Orchester Koeln), Heinrich Klug (koncertmistrz wiolonczel Muenchner Philharmoniker), Wojciech Rajski, Dimitri Kitajenko, Alfred Brendel, Helen Donath i Robert Kabara. W roku 2010 założyła kwartet składający się z koncertmistrzów i solistów orkiestry symfonicznej Filharmonii Pomorskiej. W kwietniu 2016 roku obroniła pracę doktorską w gdańskiej Akademii Muzycznej.

Magdalena Swatowska – pianistka, kameralistka, absolwentka Akademii Muzycznej  im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Studia pianistyczne ukończyła w klasie prof. Wiesławy Skrzypek-Ronowskiej. Była dwukrotną stypendystką Ministra Kultury i Sztuki. Uczestniczyła w Mistrzowskich Kursach Muzycznych w Łańcucie, gdzie pod kierunkiem prof. Marii Szwajger-Kułakowskiej rozwijała swoje zainteresowania kameralistyką. Koncertuje w kraju i poza jego granicami (Francja, Niemcy, Włochy), prezentując dzieła muzyki kameralnej od baroku po współczesność. Współpracowała z wieloma znakomitymi instrumentalistami. Partnerowała na scenie takim osobistościom świata muzycznego jak Wiktor Pikajzen, Dudu Carmel, Florent Heau czy Matthias Racz, a także była akompaniatorem prowadzonych przez nich kursów mistrzowskich. Wielokrotnie uczestniczyła w festiwalach i konkursach muzycznych, uzyskując na nich liczne wyróżnienia dla pianisty-kameralisty. W swoim dorobku posiada nagrania płytowe XX-wiecznej literatury kameralnej wydane przez wytwórnie Dux, Megavox i Soliton. Magdalena Swatowska w roku 2016 uzyskała tytuł doktora habilitowanego sztuk muzycznych. Jest pracownikiem Katedry Kameralistyki Fortepianowej w bydgoskiej Akademii Muzycznej, obecnie na stanowisku profesora. Prowadzi klasę fortepianu w Państwowym Zespole Szkół Muzycznych im. A. Rubinsteina w Bydgoszczy. Zasiada w Jury konkursów pianistycznych i kameralnych dla uczniów szkół muzycznych oraz przesłuchań z ramienia Centrum Edukacji Artystycznej. Jej szeroka działalność dydaktyczna obejmuje również wykłady dla młodych pianistów podczas kursów muzycznych czy konsultacje metodyczne dla nauczycieli fortepianu. W latach 2012-2016 sprawowała w macierzystej uczelni funkcję Prodziekana Wydziału Instrumentalnego. Za swoją działalność artystyczno-dydaktyczną była wielokrotnie nagradzana.


Marek Swatowski – pierwszy oboista Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Pomorskiej, absolwent Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Z bydgoskimi filharmonikami koncertował na tournées w wielu krajach Europy (Francja, Hiszpania, Niemcy, Cypr, Szkocja, Dania, Węgry), brał udział w znaczących festiwalach muzycznych (Saint - Cere Music Festiwal, Frankfurter Festagge der Musik, Vratislavia Cantans, Polish Spring - Scottish Times, Międzynarodowy Festiwal Muzyczny Amber Baltic, Festiwal Polskich Filharmonii), a także dokonał wielu nagrań płytowych, m.in. z dziełami Karola Szymanowskiego pod dyrekcją Marka Pijarowskiego czy Symfonią „Polonia” I.J. Paderewskiego pod dyrekcją Jerzego Maksymiuka. W roku 1996 otrzymał od bydgoskich dziennikarzy wyróżnienie Eurydyki, przyznawane najlepszym muzykom orkiestry. Współpracował również z innymi zespołami symfonicznymi i kameralnymi w kraju, m.in. z Polską Orkiestrą Radiową czy zespołem Concerto Avenna. Marek Swatowski prowadzi ożywioną działalność koncertową jako solista i kameralista. W roli solisty występował z zespołami Filharmonii Pomorskiej, Filharmonii Lubelskiej, Polskiej Orkiestry Kameralnej, Toruńskiej Orkiestry Kameralnej oraz Capelli Bydgostiensis, współpracując z wybitnymi dyrygentami: Mirosławem Jackiem Błaszczykiem, Janem Krenzem, Markiem Pijarowskim, Pawłem Przytockim, Wojciechem Rajskim, Jerzym Salwarowskim, Tadeuszem Wojciechowskim i Rudolphem Tierschem oraz znakomitymi instrumentalistami, m.in. z Krzysztofem Jakowiczem i Wiesławem Kwaśnym. W swoim repertuarze posiada szeroki zakres utworów kameralnych. Jego dorobek obejmuje również nagrania płytowe muzyki tego gatunku, zarejestrowane przez firmy fonograficzne Naxos, Soliton i Dux (wydawnictwo Sagittaria). Za działalność artystyczną Marek Swatowski otrzymał szereg nagród, m.in. odznaczenie „Zasłużony dla Kultury Polskiej” przyznane przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Medal Srebrny przyznany przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. W roku 2016 uzyskał tytuł doktora sztuk muzycznych.

Źródło: Pałac Lubostroń