Nieobecność. Beata Stankiewicz, Krzysztof Rzeźniczek, Wojciech Woźniak
Podany czas trwania wystawy nie uwzględnia dni wolnych oraz rzeczywistych godzin otwarcia. Przed wizytą w danym obiekcie prosimy o kontakt z organizatorem celem potwierdzenia dostępności ekspozycji.
Na wystawie „Nieobecność” pokazane zostały prace Beaty Stankiewicz, Krzysztofa Rzeźniczka i Wojciecha Woźniaka. Ogniwem łączącym je jest spojrzenie na różne obszary przebywania człowieka w kontekście jego nieobecności. Opuszczone wnętrza mieszkalne, niszczejące budynki użyteczności publicznej, wyludniony miejski pejzaż – tworzą przestrzenie nieobecności i zarazem w osobliwy sposób zaakcentowanej, ponadczasowej obecności. Beata Stankiewicz w swoich cyklach malarskich (Puste pokoje, Dom Pracy Twórczej, Miejsce pracy, Common life) zazwyczaj nie wychodzi poza widoki portretowanych przez siebie niezamieszkanych pokoi. Ta rzeczywistość nieobecności z jednej strony zdaje się onieśmielać, ale z drugiej – jest inspiracją do odkrywania utrwalonych w nich śladów obecności. Artystka dostrzega je w swobodnej grze światła słonecznego, przenikającego tiulowe zasłony, odbijającego się w wypolerowanej podłodze, czy spoczywającego na ścianach, „pamiętających” kształty dawnych mebli i obrazów. W całkowicie odmiennym środowisku rozgrywa się malarska fabuła obrazów Krzysztofa Rzeźniczka. W jego najnowszych dziełach najczęściej zobaczyć można opustoszały, nocny widok małego miasteczka, z elementami infrastruktury drogowej, wysepką z pojedynczym drzewem, słupem oświetleniowym. Niekiedy pojawia się w nich samotna postać lub stojący na poboczu samochód. W ostrym, sztucznym świetle zwyczajne otoczenie i zaistniałe w nim, nawet przypadkowe sytuacje i przedmioty tworzą tajemniczy, pobrzmiewający surrealistycznym niepokojem klimat.
Z kolei prace Wojciecha Woźniaka są sentymentalną wędrówką po zakamarkach pamięci, związanych z własną przeszłością. Z ciemnego tła analogowych zdjęć wyłaniają się tereny zabaw z dzieciństwa, miejsca wypoczynku i pracy. Pozbawione obecności człowieka, osadzone w scenerii rodzinnego miasta fotografie z cyklu Sentymenty i Obecność, mocniej przemawiają niż przedstawienia zatłoczonych miejskich ulic. Natomiast cykl Duży pokój jest refleksją nad postępującą zmianą paradygmatu i obowiązujących dotychczas wzorców zachowań społecznych.
Źródło: Galeria Miejska BWA Bydgoszcz
Danuta Pałys
kurator: Danuta Pałys Początek 06.06.2023, godz. 18.00 ul. Gdańska 20 Koniec 30.07.2023Źródło: Galeria Miejska BWA Bydgoszcz