Międzynarodowy Festiwal Teatrów Lalek SPOTKANIA 27. PASJA
Teatr / Kabaret

Międzynarodowy Festiwal Teatrów Lalek SPOTKANIA 27. PASJA

  • Wydarzenie archiwalne: 13.10.2021
Miejsce:
Kościół AkademickiToruń, Piekary 24
Zrealizowanie Pasji Michela de Ghelderodego w Teatrze Lalki i Aktora w Łomży było pierwszym całościowym scenicznym wystawieniem utworu w Polsce i drugim w Europie.

 

 

 

 

 

Teatr Lalki i Aktora (Łomża)

Pasja

 

Autor/AuthorMichel de Ghelderode

Tłumaczenie/ TranslationZbigniew Stolarek

Reżyseria/DirectorWiesław Hejno

Scenografia/ Stage designerPrzemysław F. Karwowski

Kompozytor/ComposerBogdan E. Szczepański

Data premiery /Date of premiere07.03.2015

Grupa wiekowa odbiorców/Age group12+

Czas trwania/ Duration75 min.

Obsada/CastBeata Antoniuk, Marzanna Gawrych, Daria Głowacka, Marek Janik, Julia Sacharczuk, Michał Pieczatowski, Tomasz B. Rynkowski, Rafał Swaczyna

 

Zrealizowanie Pasji Michela de Ghelderodego w Teatrze Lalki i Aktora w Łomży było pierwszym całościowym scenicznym wystawieniem utworu w Polsce i drugim w Europie.

Tekst powstał w 1924 r. w Belgii jako kompilacja przedstawień pasyjnych, z zachowaniem charakteru pierwowzoru, tj. miejskiego ludowego teatru lalek. Utwór uzyskuje dziś uniwersalną szlachetność dzieła ponadczasowego. Ślad odniesienia do współczesności wprowadzają niektóre sceny zapisane przez Ghelderodego. Utwór stanowi zresztą dokumente folkloru, w którym zachowany został język miejscowy.

Przedstawienie łomżyńskiego teatru jest sceniczną interpretacją fabuły. Stylistyka wizerunku postaci odwołuje się do dawności w manierze stylu renesansowego i do fantazji. Widowisko grane jest lalkami-figurami drewnianymi i przywołuje na myśl nobliwy, estetycznie zbudowany teatr lalek. Lalki, niejako w miejsce prawdziwych postaci, z pełną powagą przedstawiają byłe zdarzenia. Figury, a jest ich około 70, wyrzeźbione w drewnie, posiadają różne proporcje i skalę trudności animacyjnych, gdyż wiele z nich zostało zmechanizowanych. To bardzo szlachetna forma przekazu artystycznego, prawie niespotykana we współczesnym lalkarstwie.

Zarówno krytycy, jak i widzowie uznali widowisko za ważny głos w dyskusji o problemach społecznych, które zapisane zostały już przez Ghelderodego, a obecnie są nadal aktualne.

Źródło: Teatr Baj Pomorski w Toruniu