Martyna Jastrzębska: „Miś i Dziewczyna” (wernisaż)
wystawa w ramach projektu „Danzig meine (Liebe) vol. 3”
kuratorka: Katarzyna Lewandowska
18.08–03.09.2023
otwarcie wystawy i wykład autorki: 18.08 (piątek), godz. 18.00 / wstęp wolny
Galeria Sztuki Wozownia zaprasza na ostatnią z serii wystaw w ramach „Danzig meine (Liebe) vol. 3” – autorskiego projektu kuratorskiego Katarzyny Lewandowskiej, opierającego się na idei zaprezentowania w Toruniu osób artystycznych związanych z Gdańskiem. Cykl zamknie pokaz „Miś i Dziewczyna” Martyny Jastrzębskiej.
Artystka w autokomentarzu do swojej pracy pisze: „W prezentowanej instalacji łączę obiekty o różnej skali, wykonane w większości z łączonych technik i materiałów. W centrum ekspozycji znajduje się powalony na kolana, rozpruty, bezgłowy kolos. Obecność tytułowej Dziewczyny jest sygnalizowana akcesoriami – inspirowanym średniowiecznym, dwuręcznym mieczem, samotną dłonią ze złamanym paznokciem palca serdecznego, ozdobną szkatułką-schowkiem, niemożliwą do otwarcia. Nie ma tu liniowej, jasnej narracji, nic nie jest rozstrzygnięte jednoznacznie. Interesuje mnie budowanie przestrzeni estetyzowanej, choć nawiązującej do ewidentnego naruszenia czyjejś/czegoś granicy. Jednocześnie, przywołane przeze mnie figury pochodzą z obszaru mojej własnej rzeczywistości. Chyba każda osoba dorastająca w Polsce lat 90. zna białego misia, może ma z nim mniej lub bardziej upiorne zdjęcie. Obecna polityka brunatnego patriarchatu zachwyt mieczem ma wpisany programowo, choć nie przewiduje przy nim miejsca dla Kobiety – dla niej kwiaty i piękno. I miś na jej święto. Napięcie między składowymi instalacji ma stworzyć rodzaj rebusu, przestrzeń śladów, w której rezerwuję również miejsce na wrażliwość i konstruowanie opowieści przez Osoby odbiorcze”.
Martyna Jastrzębska – artystka wizualna, tworzy głównie obiekty i instalacje. W jej praktyce artystycznej przeplatają się wątki przemijania, zmiany, odradzania się, reinterpretacji znaczenia śladu, dekonstrukcji mitu i symbolu. Jak sama o sobie pisze: „Interesuje mnie niepewna tymczasowość, widmowość otaczającej nas rzeczywistości. W moich realizacjach często czerpię z własnych doświadczeń, w tym dorastania w polskiej rzeczywistości po transformacji oraz obszaru kultury queer i feminizmu. Szukam rozwiązań budujących narracje wymagające zaangażowania własnej perspektywy osoby odbiorczej. W sztuce najbardziej cenię możliwość/konieczność ciągłego zaczynania od nowa”.
Laureatka m.in.: stypendium Marszałka Województwa Pomorskiego dla Twórców Kultury (2015), Głównej Nagrody na IV Gdańskim Biennale Sztuki (2016), Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2018), Nagrody Miasta Gdańska dla Młodych Twórców Kultury za rok 2019. Nagrodzona na 44. Konkursie Interdyscyplinarnym „Przedwiośnie 44./2021”, otrzymała II nagrodę w ogólnopolskim konkursie dla twórców nowych mediów i instalacji „Nowy Porządek” (2020), nominowana w kategorii „Odkrycie Roku 2019 w Kulturze” nagrody Pomorskie Sztormy (2020). Nominowana przez Muzeum Narodowe w Gdańsku w międzynarodowym projekcie Baltic Horizons. W 2022 roku otrzymała Stypendium Ministra dla Wybitnych Młodych Naukowców. Rezydentka Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku (2023) i programu NES Artist Residency Iceland (2017). Prace Martyny Jastrzębskiej znajdują się w kolekcjach prywatnych, Kolekcji na Nowe 100-lecie Banku Polskiego PKO, kolekcji sztuki współczesnej Muzeum Narodowego w Gdańsku.
Źródło: Galeria Sztuki Wozownia