Koncert z cyklu:

Koncert z cyklu: "poLUB...Jazz"

  • Wydarzenie archiwalne: 11.09.2022
Miejsce:
Pałac LubostrońLubostroń
[:pl]
Dyrektor Pałacu Lubostroń Andrzej Budziak zaprasza serdecznie do Sali Rotundowej na koncert z cyklu: "poLUB...Jazz" w niedzielę, 11 września 2022 roku o godz. 17.00
Wystąpi: KRZYSZTOF MAJCHRZAK K Projekt „432 Hz”
Najnowszy projekt Krzysztofa Majchrzaka, wirtuoza basu i kompozytora, przenosi nas do krainy naturalnego stroju dźwięków 432 Hz, nazywanego częstotliwością doskonałą. Krzysztof Majchrzak podczas koncertu maluje dźwiękami bogaty świat kolorów. Każdy z utworów ma inne centrum brzmieniowe, odpowiadające jednej barwie z wybranej palety. Jego muzyczny wszechświat znajduje się na styku różnych kultur muzycznych, od muzyki współczesnej, poprzez muzykę eksperymentalną, etniczną, harmolodic, rock progresywny do open fusion Ideą przewodnią improwizacji i kompozycji Krzysztofa Majchrzaka jest jego własny, niekonwencjonalny system muzyczny, który stworzył w oparciu o "Thesaurus Of Scales And Melodic Patterns" Nicolasa Slonimsky’ego, oraz rozwinięciu koncepcji harmolodycznej Ornette Coleman’a. Artysta praktykuje wszystkie rodzaje improwizacji, szczególnie improwizację „nie- idiomatyczną”. W utworach stosuje techniki sonorystyczne, polegające na takim kształtowaniu muzycznego przebiegu aby nadrzędną rolę pełniły jakości brzmieniowe. Podczas spektaklu Krzysztof Majchrzak gra jednocześnie na basie elektrycznym i gitarze elektrycznej, z wykorzystaniem samplerów i syntezatorów. Formuła koncertu jest poszerzona o wizualizacje. Jest to projekt o geometrii zmiennej, od solo, poprzez duo, trio, kwartet do kwintetu z udzialem zaproszonych muzyków z USA i Europy. Tym razem KM zaprezentuje się solo.
O KRZYSZTOFIE MAJCHRZAKU
Muzyka Krzysztofa Majchrzaka jest równie wyjątkowa jak jego osobiste filozofie. Wirtuoz basu i kompozytor odmawia podporządkowania się regułom konwencji. Twórca własnych, niepowtarzalnych brzmień, mistrz improwizacji, Majchrzak po raz pierwszy wszedł na scenę jazzową na początku lat 80-tych i od tego czasu aktywnie uczestniczył w tworzeniu nowej fali polskiego jazzu, a od końca lat 80-tych również jazzu francuskiego. Szybko zwrócił na siebie uwagę dzięki innowacyjnej gry na basie elektrycznym, łączącej w sobie podejście akordowe, perkusyjne, melodyczne i sonorystyczne. Artysta przywiązuje dużą wagę do improwizacji nie-idiomatycznej, ale jest też pod wpływem systemu harmonicznego Ornette Colemana. interesuje go również improwizacja idiomatyczna, zwłaszcza jazzowa oparta na „Lydian Chromatic Concept” George'a Colemana, improwizacja północnych Indii . Wpływ na niego miał również blues, rock progresywny i elementy etniczne.
Międzynarodową renomę zdobył, grając z muzykami światowej czołówki jazzu i muzyki improwizowanej. Grał również ze światowymi gwiazdami muzyki bluesowej, takimi jak: Magic Slim, Eddy Taylor Jr, Bill Thomas, John Primer. Brał udział w wielu festiwalach i występował w salach koncertowych Europy, Kanady „International Festival de Montreal” i Stanów Zjednoczonych. Nagrywał płyty w Polsce, Francji i Stanach Zjednoczonych.
Wybrane recenzje: "Krzysztof Majchrzak. ... wirtuoz basu, twórca własnych, unikalnych brzmień, mistrz improwizacji...” Elżbieta Sobolewska JAZZi MAGAZINE
„Muzyka to genialny amalgamat odważnych pulsacji Fusion/Funk i swobodnej improwizacji na wierzchu, zmieszany z ambientowymi efektami elektronicznymi i hipnotycznym cyklicznym kontinuum, co daje absolutnie zachwycające wrażenia słuchowe. Trudno uwierzyć, że cała ta muzyka została stworzona przez jedną osobę, ale najwyraźniej Majchrzak miał zarówno wytrzymałość, jak i talent, aby to przebrnąć. (...) Dla słuchaczy, którzy uwielbiają odkrywać pełne przygód widoki, jest to z pewnością album wart odkrycia i jak wszystko, co nosi jego imię, muzyka na pewno nie zawiedzie!” Adam Baruch o CD „432 Hz” The Soundtrack Of My Life
„Nie ma wątpliwości, że (...)Krzysztof Majchrzak to jeden z najbardziej konsekwentnych polskich artystów. Chociaż zaczynał jako jazzman, jego obecne zainteresowania artystycznej wykraczają daleko poza jazz improwizowany. Aczkolwiek nie odżegnują się od niego. Najnowszy album muzyka – „432 Hz” – może zainteresować zarówno wielbicieli free jazzu, jak i elektroniki. Sebastian Chosiński. esensja.pl
„Zadziwiający! „432 Hz” to fascynujący koncept-album, który lokuje się na pograniczu jazzu i elektroniki, ale bez trudu odnajdziecie w tej muzyce także elementy noise!u i fusion”. Sebastian Chosiński. esensja.pl
„W znakomitym, żywiołowym „Loquere harmonious” można, mimo pozornej monotonii, nabawić się zawrotu głowy – czy to za sprawą pulsującego rytmu, czy też od gąszczu dźwięków pojawiających się na drugim planie”. Sebastian Chosiński – esensja.pl
„.. okazuje się, że przy użyciu gitary basowej i jeszcze paru instrumentów można w pojedynkę dokonać pod tym względem rzeczy pasjonujących(....) Majchrzak w tak zakreślonym krajobrazie znajduje własną ścieżkę. tworzy muzykę gęstą od znaczeń, pulsującą rytmem, a zarazem bliską kontemplacji” Tomasz Janas IKS
„...Krzysztof Majchrzak gra tak zajebiście, że w całej fonografii polskiej trudno znaleźć odniesienie. Kilka płyt Majchrzaka, które miałem możliwość posłuchać dowodzi, jak wielki i znakomity jest to muzyk. Jego ugruntowane miejsce we Francji jest tak silne, jak Seweryna w tamtejszym teatrze“... Jakub Herbst JAZZi MAGAZINE
« Ta muzyka jest ekscytująca, pełna niespodzianek i wyzwań intelektu słuchacza. Będąc całkowicie niekonwencjonalną, ta muzyka obiecuje również nowe odkrycia podczas każdego odsłuchu, o którym można powiedzieć tylko o niewielkim ułamku współczesnej muzyki. » Adam Baruch o CD « Cosmic Trip » - The Soundtrack Of My Life
„ Pomimo mnóstwa wykorzystanej w studiu elektroniki, muzyka zawarta na „H-E- K-A” wcale nie jest odhumanizowana. To przede wszystkim zasługa Majchrzaka, którego gitarowe peregrynacje – zarówno na basie, jak i gitarze solowej – grane są od serca, ba! niekiedy niosą nawet nadzieję (pierwsze minuty „Digital Gravity”). Polski basista ostatnimi laty co jakiś czas grywa w kraju, jeżeli więc w swoim mieście traficie na plakat informujący o jego koncercie – wybierzcie się, by osobiście doświadczyć mistycznego przeżycia, jakie gwarantują jego muzyczne spektakle. » Sebastian Chosiński - „Esensja” « Biorąc pod uwagę fakt, że całość wykonywana jest na żywo przez jedną osobę, jest zdumiewająca, ponieważ często brzmi jak cała orkiestra ». Adam Baruch o CD « Cosmic Trip » - The Soundtrack Of My Life
« To jest muzyka, która odzwierciedla ducha XXII wieku...z pewnością przeminie trochę czasu żeby ta muzyka "dotarła" do szerszej grupy odbiorców « Jan Kowalczuk
"Kolejnym mocnym punktem tego koncertu był Krzysztof Majchrzak, który grał na basie elektrycznym z wirtuozerią, tworząc jednocześnie prawdziwy show." Gazeta Wyborcza
„Majchrzak to już legenda gitary basowej. Na środowym koncercie zaprezentował oryginalne techniki gry na tym instrumencie. Jest to artysta, który poszukuje dźwięków oryginalnych i niepowtarzalnych.” Jazzi Magazine
„Cieszyliśmy się muzyką Krzysztofa Majchrzaka, świetnie dobraną do klimatu ratuszowych piwnic, która w wykonaniu autora stała się niemal transowo- jazzowo-orientalnym tajemniczym widowiskiem” Życie Częstochowskie
„Ten wieczór z Krzysztofem Majchrzakiem, zostanie zapamiętany w historii teatru, jako zaproszenie do podróży w świecie, gdzie jazz, współczesne poszukiwania harmoniczne, polskie melodie ludowe i muzyka zelektryfikowana są źródłami inspiracji oryginalnej improwizacji" LA TRIBUNE – LE PROGRES
Krzysztof Majchrzak (...) sprawiał wrażenie przeniesionego do innego świata, gdy tylko zaatakował jego wysublimowane solówki. L’EST REPUBLICAIN
„Krzysztof Majchrzak, (...) w swoich solo wykazał się dużą wrażliwością dzięki całkowitej dominacji swojego instrumentu. Le Progrès
„Słuchając muzyki Krzysztofa Majchrzaka mam głębokie poczucie, że jest ona o wiele bardziej złożona i ma o wiele głębszy sens. Być może wynika to z samej koncepcji muzyki, która jest animowana przez ciągłe pragnienie tworzenia nowych dźwięków lub z samej formy płyty, która niespodziewanie tworzy zadziwiający muzyczny labirynt”. JAZZ FORUM
"Krzysztof Majchrzak poprzez jakość zaproponowanej muzyki oraz atmosferę stworzoną na koncercie, zaprasza słuchaczy do wspólnej podróży w świecie muzycznym bez ustępstw, który wymaga od słuchaczy uwagi i aktywnego uczestnictwa ale wynagradza ich za to wspomnieniem uczestnictwa w prawdziwym wydarzeniu muzycznym. " J.M.DEBIENS Le Progrès
Wstęp - 15 zł
[:]

Źródło: Pałac Lubostroń