Koncert Wyspy Melancholii w ramach XV Festiwalu Cichej Muzyki.
Muzyka i taniec

Koncert Wyspy Melancholii w ramach XV Festiwalu Cichej Muzyki.

  • 23
    listopada 2025 (niedziela), godz. 12:00
Miejsce:
Sala Mieszczańska ratusza Staromiejskiego w Toruniu

Koncert zwycięzców open call w ramach XV Festiwalu Cichej Muzyki.

Melancholia wywodzi się od dwóch greckich słów: „melas” - czarny i „khole” - żółć, według Greków ten stan przygnębienia, apatii i smutku wynikał z braku równowagi płynów (krwi, flegmy, żółtej i czarnej żółci) w ludzkim ciele. Przez wieki europejscy artyści uważali ją za przejaw twórczego geniuszu. Z czym kojarzy nam się dziś? Czy jest już tylko nieco groteskowym, romantycznym kultem artysty, melancholika cierpiącego w swym wyobcowaniu, predestynowanego do rzeczy wyższych? A co, jeśli powód apatii bywa bardziej prozaiczny i kompozytorom włoskim na emigracji w Brytanii – Geminianiemu i Matteisowi zwyczajnie brakuje neapolitańskiego słońca (i witaminy D)? Jedno jest pewne – muzyka zawsze stanowiła swego rodzaju „pills to purge melancholy” - pigułkę na przeciwdziałanie melancholii. Program koncertu to melanż barokowych utworów angielskich i wyspiarskich melodii. Tradycyjne instrumentarium barokowe, takie jak skrzypce, viola da gamba czy klawesyn przeciwstawione zostały polskiemu instrumentowi tradycyjnemu – fideli płockiej. Inspiracją do muzycznego mariażu stylu „wysokiego i niskiego” był fakt, iż kompozytorzy z Wysp Brytyjskich chętnie korzystali ze swoich rodzimych tradycji muzycznych.

 

Program:

  1. I WYSPY WE MGLE
    James Oswald (1711 – 1769) – Scot’s Lament, Caledonian Pocket Companion
    John Jenkins (1592 – 1678) – Fantasia a 3 (fragment)
    Nicola Matteis (1650 – 1714) – Passagio rotto
    Henry Purcell (1659 – 1695) – Air, King Arthur Z.628
    cz. II DWÓR KRÓLEWSKI
    Anonymus – Greensleeves to a Ground
    Francesco Geminiani (1687 – 1762) – Scottish Air “Auld Bob Morice”, A treatise of Good Taste in the Art of Music
    John Jenkins – Ayres: Almaine, Coranto
    Orlando Gibbons – Gaillard with great double bass
    cz. III CZARY I ZAKLĘCIA
    John Oswald - She’s sweetest when she’s naked, Caledonian Pocket Companion
    Henry Purcell – But ere we this perform, Dido and Eneas
    Walter Clagett (1741 – 1798) – The witches: The chamber, The flight, The fall, The witch, The Miser House, The witch dance, The dove house
    cz. IV WYPRAWA I MIECZ
    Tobias Hume (1569 – 1645) – Musical Humors: A Polish Vilanell, A Polish Ayre Melodia szetlandzka w aranżacji na fidel płocką
    Nicola Matteis – Ayres for the Violin: Scaramuccia
    Henry Purcell – Hornpipe, King Arthur Z.628
    John Playford – The sword dance, The Dancing master
    cz. V ŚMIERĆ WŁADCY
    Henry Purcell – A new ground Henry Purcell – Adagio, Sonata triowa g-moll
    Henry Eccles (1670 – 1742) – Ground “The mad lover”
    Henry Purcell – Fairest Isle, King Arthur Z.628

WYKONAWCY:

Zespół Overtone w składzie:
Klaudia Matlak - skrzypce barokowe
Julia Karpeta - basowa viola da gamba
Maurycy Raczyński – klawesyn, tenorowa viola da gamba, fidel płocka

 

Organizatorzy:

Towarzystwo Bachowskie

Muzeum Okręgowe w Toruniu

Dofinansowano z budżetu Samorządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

Zrealizowano dzięki wsparciu Gminy Miasta Toruń

Mecenasi:

Samorząd Województwa Kujawsko-Pomorskiego
Gmina Miasto Toruń

Grafpol

Hotel 1231