Koncert Wyspy Melancholii w ramach XV Festiwalu Cichej Muzyki.
Koncert zwycięzców open call w ramach XV Festiwalu Cichej Muzyki.
Melancholia wywodzi się od dwóch greckich słów: „melas” - czarny i „khole” - żółć, według Greków ten stan przygnębienia, apatii i smutku wynikał z braku równowagi płynów (krwi, flegmy, żółtej i czarnej żółci) w ludzkim ciele. Przez wieki europejscy artyści uważali ją za przejaw twórczego geniuszu. Z czym kojarzy nam się dziś? Czy jest już tylko nieco groteskowym, romantycznym kultem artysty, melancholika cierpiącego w swym wyobcowaniu, predestynowanego do rzeczy wyższych? A co, jeśli powód apatii bywa bardziej prozaiczny i kompozytorom włoskim na emigracji w Brytanii – Geminianiemu i Matteisowi zwyczajnie brakuje neapolitańskiego słońca (i witaminy D)? Jedno jest pewne – muzyka zawsze stanowiła swego rodzaju „pills to purge melancholy” - pigułkę na przeciwdziałanie melancholii. Program koncertu to melanż barokowych utworów angielskich i wyspiarskich melodii. Tradycyjne instrumentarium barokowe, takie jak skrzypce, viola da gamba czy klawesyn przeciwstawione zostały polskiemu instrumentowi tradycyjnemu – fideli płockiej. Inspiracją do muzycznego mariażu stylu „wysokiego i niskiego” był fakt, iż kompozytorzy z Wysp Brytyjskich chętnie korzystali ze swoich rodzimych tradycji muzycznych.
Program:
- I WYSPY WE MGLE
James Oswald (1711 – 1769) – Scot’s Lament, Caledonian Pocket Companion
John Jenkins (1592 – 1678) – Fantasia a 3 (fragment)
Nicola Matteis (1650 – 1714) – Passagio rotto
Henry Purcell (1659 – 1695) – Air, King Arthur Z.628
cz. II DWÓR KRÓLEWSKI
Anonymus – Greensleeves to a Ground
Francesco Geminiani (1687 – 1762) – Scottish Air “Auld Bob Morice”, A treatise of Good Taste in the Art of Music
John Jenkins – Ayres: Almaine, Coranto
Orlando Gibbons – Gaillard with great double bass
cz. III CZARY I ZAKLĘCIA
John Oswald - She’s sweetest when she’s naked, Caledonian Pocket Companion
Henry Purcell – But ere we this perform, Dido and Eneas
Walter Clagett (1741 – 1798) – The witches: The chamber, The flight, The fall, The witch, The Miser House, The witch dance, The dove house
cz. IV WYPRAWA I MIECZ
Tobias Hume (1569 – 1645) – Musical Humors: A Polish Vilanell, A Polish Ayre Melodia szetlandzka w aranżacji na fidel płocką
Nicola Matteis – Ayres for the Violin: Scaramuccia
Henry Purcell – Hornpipe, King Arthur Z.628
John Playford – The sword dance, The Dancing master
cz. V ŚMIERĆ WŁADCY
Henry Purcell – A new ground Henry Purcell – Adagio, Sonata triowa g-moll
Henry Eccles (1670 – 1742) – Ground “The mad lover”
Henry Purcell – Fairest Isle, King Arthur Z.628
WYKONAWCY:
Zespół Overtone w składzie:
Klaudia Matlak - skrzypce barokowe
Julia Karpeta - basowa viola da gamba
Maurycy Raczyński – klawesyn, tenorowa viola da gamba, fidel płocka
Organizatorzy:
Towarzystwo Bachowskie
Muzeum Okręgowe w Toruniu
Dofinansowano z budżetu Samorządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Zrealizowano dzięki wsparciu Gminy Miasta Toruń
Mecenasi:
Samorząd Województwa Kujawsko-Pomorskiego
Gmina Miasto Toruń
Grafpol
Hotel 1231