Festiwal Prapremier 2022: TA BĘDZIE TAKA SAMA (szkic sceniczny)
reżyseria Małgorzata Wdowik
autor Staša Bajac
przekład z serbskiego na polski Gabriela Abrasowicz
przekład z serbskiego na angielski Marija Stojanović
inspicjent Adam Pakieła
występują Dagmara Mrowiec-Matuszak, Emilia Piech, Małgorzata Trofimiuk
Po napisaniu sztuki „Ta będzie taka sama”, która koncentruje się wokół trzech kobiet oraz fizycznej i psychicznej transformacji, jaką przechodzą w pogoni
za pożądanym mężczyzną – reakcja męskiej części publiczności była przytłaczająca. Czy hiperseksualna, uległa, płodna ludzka lalka była tym, czego naprawdę pragnęli? Kim był ten bezwzględny, umięśniony samiec, który stworzył jej wizerunek i co tego mężczyznę takim uczyniło?
Kiedy mówimy o feminizmie i równości, słusznie skupiamy się na tym, co emancypacja daje kobietom, ale oczekiwania, jakie patriarchalne społeczeństwo nakłada na chłopców i mężczyzn, są ogromne. Wyznaczyłam sobie za cel napisanie o trojgu mężczyznach, których szukały moje pierwotne bohaterki. Są przystojni, zabawni, odnoszący sukcesy i niepowstrzymani w swojej wojowniczości. Są szorstcy, mizoginiczni i samolubni lub – jak mawiamy na Bałkanach – pewni siebie. Bezpiecznie byłoby po prostu przedstawić ich jako świnie i osądzić wraz z partnerkami, ale uznałam, że śmielej będzie przyznać, że ich najgorsze cechy są tymi najatrakcyjniejszymi dla kobiet i z tym założeniem przyjrzeć się głębiej temu niepokojącemu zjawisku.
To, co odkryłam pod podszewką ich dominacji: finansowej, seksualnej i społecznej, to zawiła sieć bezładu, zwątpienia i smutku. I ogromną presję, aby to ukryć.
o autorce
STAŠA BAJAC
urodzona w 1985 roku w Belgradzie, ukończyła dramaturgię na Wydziale Sztuk Dramatycznych w Belgradzie, a także studia na kierunku Film narracyjny i technologie audiowizualne w Berlinie (Uniwersytet Sztuk Pięknych). Jest autorką scenariuszy wielokrotnie nagradzanych filmów krótkometrażowych i serialu dokumentalnego, współautorką filmów pełnometrażowych oraz filmu dokumentalnego [„Ciężka dusza, białe miasto”].
Jej dramaty były publikowane w prestiżowych czasopismach „Scena”, „Teatron” i zbiorze wydawanym przez Fundację Hartefakt. Spektakl „Rekonstrukcja” na podstawie nagradzanego tekstu Bajac był grany w Serbskim Teatrze Narodowym w Nowym Sadzie (reż. Gea Gojak), a następnie na bazie tekstu powstał film telewizyjny. Utwór „Ten będzie inny” został uznany przez jury konkursu organizowanego przez fundację Hartefakt
za najlepszy dramat zaangażowany w regionie w 2017 roku. Na podstawie tego tekstu zrealizowano w belgradzkim teatrze Atelje 212 spektakl w reżyserii Đurđi Tešić (2019). Bajac napisała później sztukę à rebours zatytułowaną „Ta będzie taka sama”, która doczekała się premiery w tym samym teatrze (2021),
a została wyreżyserowana przez Ivana Vukovicia.
Film fabularny „Wilgoć”, który współtworzyła z reżyserem Nikolą Ljucą był prezentowany na festiwalach m.in. w Berlinie, Cannes, Sarajewie oraz został dwukrotnie nagrodzony za scenariusz. Bajac jest również współautorką scenariusza do filmu Mašy Nešković „Asymetria”, prezentowanego publiczności na festiwalach m.in. w Sao Paulo, Trieście, Sydney.
Artystka jest członkinią grupy scenarzystów tworzących serial Grupa i innych.
Napisała scenariusze do nagrodzonych filmów krótkometrażowych – „Czwartek” oraz „Podaż i popyt” Nikoli Ljucy, a także „Przestrzeń między nami” i „Dwoje” Mašy Nešković. Jest autorką scenariusza i reżyserką serialu dokumentalnego „Ona się budzi” emitowanego na kanale N1.
Była uczestniczką Berlinale, Sarajevo Talent Campus i European Audiovisual Entrepreneurs, brała udział w szkoleniu dla scenarzystów w Torino Film Lab. Ponadto, była członkinią komitetu wspierającego scenarzystów Filmowego Centrum Serbii, jurorką festiwalu filmowego „Odważne Bałkany” oraz konsultantką ds. programowych „Dealing with the Past” w ramach Festiwalu Filmowego w Sarajewie. Przetłumaczyła z języka angielskiego książkę Lynn H. Nicholas Grabież Europy. Losy dzieł sztuki w Trzeciej Rzeszy i podczas II wojny światowej (wydawca: Geopoetika).
Obecnie pracuje jako scenarzystka i reżyserka nad filmem krótkometrażowym Maroko. Wraz z reżyserem Nikolą Ljucą zakończyła pracę nad scenariuszem do jego drugiego filmu fabularnego Grzechotniki (Zvečarke).
Źródło: Teatr Polski im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy
autor Staša Bajac
przekład z serbskiego na polski Gabriela Abrasowicz
przekład z serbskiego na angielski Marija Stojanović
inspicjent Adam Pakieła
występują Dagmara Mrowiec-Matuszak, Emilia Piech, Małgorzata Trofimiuk
Po napisaniu sztuki „Ta będzie taka sama”, która koncentruje się wokół trzech kobiet oraz fizycznej i psychicznej transformacji, jaką przechodzą w pogoni
za pożądanym mężczyzną – reakcja męskiej części publiczności była przytłaczająca. Czy hiperseksualna, uległa, płodna ludzka lalka była tym, czego naprawdę pragnęli? Kim był ten bezwzględny, umięśniony samiec, który stworzył jej wizerunek i co tego mężczyznę takim uczyniło?
Kiedy mówimy o feminizmie i równości, słusznie skupiamy się na tym, co emancypacja daje kobietom, ale oczekiwania, jakie patriarchalne społeczeństwo nakłada na chłopców i mężczyzn, są ogromne. Wyznaczyłam sobie za cel napisanie o trojgu mężczyznach, których szukały moje pierwotne bohaterki. Są przystojni, zabawni, odnoszący sukcesy i niepowstrzymani w swojej wojowniczości. Są szorstcy, mizoginiczni i samolubni lub – jak mawiamy na Bałkanach – pewni siebie. Bezpiecznie byłoby po prostu przedstawić ich jako świnie i osądzić wraz z partnerkami, ale uznałam, że śmielej będzie przyznać, że ich najgorsze cechy są tymi najatrakcyjniejszymi dla kobiet i z tym założeniem przyjrzeć się głębiej temu niepokojącemu zjawisku.
To, co odkryłam pod podszewką ich dominacji: finansowej, seksualnej i społecznej, to zawiła sieć bezładu, zwątpienia i smutku. I ogromną presję, aby to ukryć.
o autorce
STAŠA BAJAC
urodzona w 1985 roku w Belgradzie, ukończyła dramaturgię na Wydziale Sztuk Dramatycznych w Belgradzie, a także studia na kierunku Film narracyjny i technologie audiowizualne w Berlinie (Uniwersytet Sztuk Pięknych). Jest autorką scenariuszy wielokrotnie nagradzanych filmów krótkometrażowych i serialu dokumentalnego, współautorką filmów pełnometrażowych oraz filmu dokumentalnego [„Ciężka dusza, białe miasto”].
Jej dramaty były publikowane w prestiżowych czasopismach „Scena”, „Teatron” i zbiorze wydawanym przez Fundację Hartefakt. Spektakl „Rekonstrukcja” na podstawie nagradzanego tekstu Bajac był grany w Serbskim Teatrze Narodowym w Nowym Sadzie (reż. Gea Gojak), a następnie na bazie tekstu powstał film telewizyjny. Utwór „Ten będzie inny” został uznany przez jury konkursu organizowanego przez fundację Hartefakt
za najlepszy dramat zaangażowany w regionie w 2017 roku. Na podstawie tego tekstu zrealizowano w belgradzkim teatrze Atelje 212 spektakl w reżyserii Đurđi Tešić (2019). Bajac napisała później sztukę à rebours zatytułowaną „Ta będzie taka sama”, która doczekała się premiery w tym samym teatrze (2021),
a została wyreżyserowana przez Ivana Vukovicia.
Film fabularny „Wilgoć”, który współtworzyła z reżyserem Nikolą Ljucą był prezentowany na festiwalach m.in. w Berlinie, Cannes, Sarajewie oraz został dwukrotnie nagrodzony za scenariusz. Bajac jest również współautorką scenariusza do filmu Mašy Nešković „Asymetria”, prezentowanego publiczności na festiwalach m.in. w Sao Paulo, Trieście, Sydney.
Artystka jest członkinią grupy scenarzystów tworzących serial Grupa i innych.
Napisała scenariusze do nagrodzonych filmów krótkometrażowych – „Czwartek” oraz „Podaż i popyt” Nikoli Ljucy, a także „Przestrzeń między nami” i „Dwoje” Mašy Nešković. Jest autorką scenariusza i reżyserką serialu dokumentalnego „Ona się budzi” emitowanego na kanale N1.
Była uczestniczką Berlinale, Sarajevo Talent Campus i European Audiovisual Entrepreneurs, brała udział w szkoleniu dla scenarzystów w Torino Film Lab. Ponadto, była członkinią komitetu wspierającego scenarzystów Filmowego Centrum Serbii, jurorką festiwalu filmowego „Odważne Bałkany” oraz konsultantką ds. programowych „Dealing with the Past” w ramach Festiwalu Filmowego w Sarajewie. Przetłumaczyła z języka angielskiego książkę Lynn H. Nicholas Grabież Europy. Losy dzieł sztuki w Trzeciej Rzeszy i podczas II wojny światowej (wydawca: Geopoetika).
Obecnie pracuje jako scenarzystka i reżyserka nad filmem krótkometrażowym Maroko. Wraz z reżyserem Nikolą Ljucą zakończyła pracę nad scenariuszem do jego drugiego filmu fabularnego Grzechotniki (Zvečarke).
Źródło: Teatr Polski im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy