Festiwal Młoda Muzyka Dawna 2022: Illustrare „Wersalskie rekreacje” (wydarzenie towarzyszące)
Wstęp wolny  /  Muzyka i taniec

Festiwal Młoda Muzyka Dawna 2022: Illustrare „Wersalskie rekreacje” (wydarzenie towarzyszące)

  • Wydarzenie archiwalne: 12.10.2022
Miejsce:
Hangar KulturyBydgoszcz
Młoda Muzyka Dawna to festiwal, który powstał z myślą o młodych artystach poszukujących szansy na konfrontację z publicznością oraz publiczności pozostającej na co dzień na marginesie działań artystycznych. Udział w nim biorą polskie zespoły muzyki dawnej specjalizujące się w praktyce historycznie poinformowanej. Obok koncertów odbędą się: warsztaty dla dzieci, rozmowy z artystami oraz potańcówka. Celem działań towarzyszących jest rozwinięcie realnej, opartej na życzliwości więzi i zainteresowania między artystami i publicznością, tak aby projekt nie ograniczał się jedynie do wykonań muzycznych, ale miał realną szansę wpłynąć na kulturalną aktywizację lokalnej społeczności.

Festiwal organizowany jest w różnych miejscowościach znajdujących się na terenie i w okolicach gminy Kolbudy (Kaszuby) i skierowany jest do przedstawicieli lokalnych społeczności ale w tym roku zagościł również w województwie kujawsko-pomorskim w Bydgoszczy.

12 października 2022 o godz. 18:00 w Hangarze Kultury w Bydgoszczy zaprezentuje się laureat OPEN CALL: Zespół Illustrare. Wstęp wolny.

Illustrare to zespół złożony z muzyków pochodzących z różnych krajów (Polski, Hiszpanii i Francji). W tej grupie doświadczenie jest wzbogacone przez przyjaźń i pasję do muzyki, a jego energia jest kluczem do połączenia z publicznością. Kariera każdego z muzyków rozwijała się w bardzo różny sposób aż do momentu, w którym ich drogi się skrzyżowały w Brukseli - tam właśnie powstał zespół. Dzięki połączeniu różnych narodowości oraz kultur, grupa jest źródłem wszechstronności i wiedzy, gdzie liczy się każde osobiste i zawodowe doświadczenie. Jednym z wielu założeń zespołu jest historyczna interpretacja muzyki dawnej, osiągnięta poprzez badania i staranne studiowanie źródeł. Wszystko to połączone jest w idealnej harmonii i równowadze z kreatywnością i chęcią przekazania wszystkiego, co kryje się w utworze muzycznym, a czego nie da się wyjaśnić słowami. Stąd nazwa "Illustrare", która odnosi się do ilustracyjnej mocy muzyki oraz tworzenia obrazów za pomocą dźwięków. W swoich początkach "Illustrare" zaczyna jako formacja składająca się z trzech członków: dwóch fletów traverso i klawesynu, a dopiero później dołączył czwarty członek grający na Violi da gamba i wiolonczeli. Ostatnio grupa otrzymała nagrodę specjalną w konkursie Early Music Contest Xixón 2022.

Illustrare tworzą:

Ana Fernandez Anguita - flet traverso
Marta Gawlas - flet traverso
Andrés Garcia Fraile - viola da gamba/wiolonczela
Baptiste Zeronian - klawesyn

Pałac w Wersalu został wybudowany na życzenie Ludwika XIV, aby odróżnić się od innych dynastii. Tak też się stało. To właśnie w tym miejscu taniec sięgał nieba, a francuska
muzyka barokowa podążała tymi krokami. W tym samym okresie viola da gamba przeżywała swój rozkwit dzięki Marin Marais. Z kolei Jacques’owi Martin’owi Hotteterre zawdzięczamy popularność fletu traverso, który zaczynał dorównywać skrzypcom po wydaniu traktatu o grze na flecie. Te dwa instrumenty, wraz z klawesynem, są obrazem par excellence muzyki francuskiej. Obecny na wszystkich dworach każdego kraju, klawesyn wyróżnia się we Francji dzięki preludiom niemenzurowanym, które nabierały kształtu pod piórem Louisa Couperina i Jean Henry
d'Angleberta. Jednak wspólnym wątkiem całej tej muzyki jest suita taneczna, którą eksportowano poza granice Francji i nawet Jean - Marie Leclair nie może powstrzymać się
przed wykorzystaniem jej w swoich kompozycjach. W przeciwieństwie do swoich sąsiadów, Francja wyróżnia się charakterem, manieryzmem, suitą taneczną i oczywiście
niezliczonymi ornamentami, które są prawdziwym sercem tej muzyki. Ornamentacja, to rzeczywiście Leitmotiv, który kierował wielkością francuskiego baroku, jego architekturą,
muzyką, tańcem i wszelkimi rozrywkami na dworze wersalskim.

Repertuar:

  1. Jacques Martin Hotteterre (1674 - 1763) Sonata III [Sonates en trio pour les flutes traversières, Paryż 1717] Prélude-Gravement, Fugue-Gay, Grave-Gracieusement, Vivement et les croches égales,

  2. Pierre Danican Philidor (1681 - 1731) Suita I [Trois suittes a deux flutes traversiers seules, Paryż 1717] Trés lentement, Rigaudon et Rondeau, Courante, Fugue,

  3. Marin Marais (1656 - 1728) Suita g moll [Pieces en trio pour les flutes, violon, et dessus de viole, Paryż 1692] Chaconne

  4. Jean Henri d’Anglebert (1629 - 1691) Prélude non mesuré [Pieces de Clavecin, Paryż 1689]

  5. Marin Marais (1656 - 1728) Suita I [Pieces de viole et basse-continues du second livre, Paryż 1701] Prelude, Bourrasque, Allemande, Courante,

  6. Jean - Marie Leclair (1697 - 1764) Deuxieme recreation de musique [Paryż 1737] Ouverture, Sarabande, Menuets I et II, Badinage, Tambourins I et II,



Źródło