Ethniesy 2023: Spacer dźwiękowy z Marcinem Dymiterem
Wydarzenie w ramach Ethniesy 2023:
Czy można słuchać śpiewu ptaków, dźwięku fabryk, szumu ulic tak jak muzyki? Czy słuchanie dźwięków otoczenia może przynieść odbiorcy przeżycie estetyczne podobne do słuchania Bacha, Mozarta albo Wagnera?
Field recording dla jednych jest działaniem na granicy dźwiękowego dokumentu, dla innych filozofią i życiową praktyką. Jeszcze inny nurt to ekologiczna postawa związana z postrzeganiem środowiska jako całości. Inna koncepcja zakłada niemal encyklopedyczne zbieranie odgłosów natury. Field recording może być także rodzajem „hobby”- wypada wspomnieć o zjawisku audioturystki (z ang. audio toursim), które opisuje nowy sposób poznawania miejsc, alternatywnej turystyki, dokumentowania dźwiękowych wspomnień. Na ogólne pytanie: „czym jest field recording?” spokojnie można odpowiedzieć, że tym wszystkim naraz, co napisałem wcześniej lub, że niczym z osobna.
Słuchanie to proces, który odbywa się ciągle. Opierając się na tym założeniu Raymond Murray Schafer przygotował program ćwiczeń pomagających w „czyszczeniu uszu”. Podstawową formą jest spacer. Umożliwia on rozpoczęcie „przygody” dźwiękowej i refleksji nad zagadnieniem dźwięku, jego jakości i wpływu na nas. Spacer dźwiękowy (soundwalk) powinno poprzedzać umiejętne zaprojektowanie ścieżek spacerów dźwiękowych. Odbywanie spacerów w różnych miejscach oraz w różnych porach dnia i przy różnych warunkach pogodowych pozwoli zróżnicować krajobrazy dźwiękowe. Spacery dźwiękowe rozpoczyna się od słuchania dźwięków własnego ciała w czasie poruszania się, przez co nawiązany zostaje dialog między spacerującym a środowiskiem.
Marcin Dymiter porusza się w kręgu elektroniki, field recordingu i muzyki improwizowanej. Tworzy instalacje dźwiękowe, słuchowiska, muzykę do filmów, spektakli teatralnych, wystaw i przestrzeni publicznych. Jest autorem projektu Field Notes, map dźwiękowych i edukacyjnego cyklu muzycznego Tracklista. Prowadzi warsztaty dźwiękowe oraz działania przybliżające ideę field recordingu. Gra w projektach: niski szum, ZEMITER, TRYS SAULES, MAPA oraz innych, efemerycznych formacjach.
Współpracował z artystami wizualnymi i tancerzami: Joanną Rajkowską, Anną Baumgart, Anną Witkowską, Risą Takitą, Magdaleną Franczak, Karoliną Głusiec. Jako niezależny kurator związany z festiwalami Control Room (Gdańsk), Wydźwięki/Resonances (Galeria El, Elbląg), Parkowanie (Gdańsk), mikro_makro (Słupsk, Flensburg), Kronika dźwiękowa (Sopot, teatr Boto). Jest pomysłodawcą i kuratorem – wspólnie z Marcinem Barskim – projektu „Polish Soundscapes”, pierwszej polskiej wystawy prezentującej zjawisko field recordingu, oraz współtwórcą Instytutu Pejzażu Dźwiękowego.
Współpracuje z artystą wizualnym Ludomirem Franczakiem – wcześniej w projekcie emiter_franczak audio video performance, a ostatnio w ramach działań teatralnych i performatywnych („Erft”, „Odzyskane”, „Życie i śmierć Janiny Węgrzynowskiej”, „Atlas of Sounds”), odpowiadając za muzykę i opracowanie dźwiękowe. Producent muzyczny. Słuchacz i uczestnik warsztatów muzycznych i warsztatów improwizacji w kraju i za granicą, między innymi prowadzonych przez Le Quan Ninha, Andrew Sharpleya, Johna Butchera, Robina Minarda i Wolfganga Fuchsa. Stypendysta Uniwersytetu Sztuki w Berlinie, finalista konkursu Netmage International Multimedia Festival w Bolonii. Stypendysta Marszałka Województwa Pomorskiego oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2011), Fundacji Wyszehradzkiej (2012). Członek Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej.
Wstęp wolny,
Zapisy: danuta.kryszak@mck-bydgoszcz.pl
Źródło: Miejskie Centrum Kultury w Bydgoszczy
10. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Tradycyjnej i Ludowej ETHNIESY
Czy można słuchać śpiewu ptaków, dźwięku fabryk, szumu ulic tak jak muzyki? Czy słuchanie dźwięków otoczenia może przynieść odbiorcy przeżycie estetyczne podobne do słuchania Bacha, Mozarta albo Wagnera?
Field recording dla jednych jest działaniem na granicy dźwiękowego dokumentu, dla innych filozofią i życiową praktyką. Jeszcze inny nurt to ekologiczna postawa związana z postrzeganiem środowiska jako całości. Inna koncepcja zakłada niemal encyklopedyczne zbieranie odgłosów natury. Field recording może być także rodzajem „hobby”- wypada wspomnieć o zjawisku audioturystki (z ang. audio toursim), które opisuje nowy sposób poznawania miejsc, alternatywnej turystyki, dokumentowania dźwiękowych wspomnień. Na ogólne pytanie: „czym jest field recording?” spokojnie można odpowiedzieć, że tym wszystkim naraz, co napisałem wcześniej lub, że niczym z osobna.
Słuchanie to proces, który odbywa się ciągle. Opierając się na tym założeniu Raymond Murray Schafer przygotował program ćwiczeń pomagających w „czyszczeniu uszu”. Podstawową formą jest spacer. Umożliwia on rozpoczęcie „przygody” dźwiękowej i refleksji nad zagadnieniem dźwięku, jego jakości i wpływu na nas. Spacer dźwiękowy (soundwalk) powinno poprzedzać umiejętne zaprojektowanie ścieżek spacerów dźwiękowych. Odbywanie spacerów w różnych miejscach oraz w różnych porach dnia i przy różnych warunkach pogodowych pozwoli zróżnicować krajobrazy dźwiękowe. Spacery dźwiękowe rozpoczyna się od słuchania dźwięków własnego ciała w czasie poruszania się, przez co nawiązany zostaje dialog między spacerującym a środowiskiem.
Marcin Dymiter porusza się w kręgu elektroniki, field recordingu i muzyki improwizowanej. Tworzy instalacje dźwiękowe, słuchowiska, muzykę do filmów, spektakli teatralnych, wystaw i przestrzeni publicznych. Jest autorem projektu Field Notes, map dźwiękowych i edukacyjnego cyklu muzycznego Tracklista. Prowadzi warsztaty dźwiękowe oraz działania przybliżające ideę field recordingu. Gra w projektach: niski szum, ZEMITER, TRYS SAULES, MAPA oraz innych, efemerycznych formacjach.
Współpracował z artystami wizualnymi i tancerzami: Joanną Rajkowską, Anną Baumgart, Anną Witkowską, Risą Takitą, Magdaleną Franczak, Karoliną Głusiec. Jako niezależny kurator związany z festiwalami Control Room (Gdańsk), Wydźwięki/Resonances (Galeria El, Elbląg), Parkowanie (Gdańsk), mikro_makro (Słupsk, Flensburg), Kronika dźwiękowa (Sopot, teatr Boto). Jest pomysłodawcą i kuratorem – wspólnie z Marcinem Barskim – projektu „Polish Soundscapes”, pierwszej polskiej wystawy prezentującej zjawisko field recordingu, oraz współtwórcą Instytutu Pejzażu Dźwiękowego.
Współpracuje z artystą wizualnym Ludomirem Franczakiem – wcześniej w projekcie emiter_franczak audio video performance, a ostatnio w ramach działań teatralnych i performatywnych („Erft”, „Odzyskane”, „Życie i śmierć Janiny Węgrzynowskiej”, „Atlas of Sounds”), odpowiadając za muzykę i opracowanie dźwiękowe. Producent muzyczny. Słuchacz i uczestnik warsztatów muzycznych i warsztatów improwizacji w kraju i za granicą, między innymi prowadzonych przez Le Quan Ninha, Andrew Sharpleya, Johna Butchera, Robina Minarda i Wolfganga Fuchsa. Stypendysta Uniwersytetu Sztuki w Berlinie, finalista konkursu Netmage International Multimedia Festival w Bolonii. Stypendysta Marszałka Województwa Pomorskiego oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2011), Fundacji Wyszehradzkiej (2012). Członek Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej.
Wstęp wolny,
Zapisy: danuta.kryszak@mck-bydgoszcz.pl
Źródło: Miejskie Centrum Kultury w Bydgoszczy