Creatio ex Machina. Wewnętrzne światy sieci neuronowych
Podany czas trwania wystawy nie uwzględnia dni wolnych oraz rzeczywistych godzin otwarcia. Przed wizytą w danym obiekcie prosimy o kontakt z organizatorem celem potwierdzenia dostępności ekspozycji.
Romuald Janik
współpraca kuratorska: Marta Smolińska
Relacje sztuki ze sztuczną inteligencją są dzisiaj na porządku dziennym. Co jednak dzieje się, gdy w procesie przetwarzania obrazów z siecią neuronową współpracuje zajmujący się sztuczną inteligencją fizyk, a nie artyst(k)a? Wystawa “Creatio ex Machina. Wewnętrzne światy sieci neuronowych” jest efektem projektu prof. dra hab. Romualda Janika, pracownika naukowego Wydziału Fizyki, Astronomii i Informatyki. Stosowanej UJ w Krakowie. To pytanie o sztukę i ludzką percepcję, lecz stawiane bardziej z perspektywy natury sieci neuronowej niż tradycji historyczno-artystycznej. Sieci neuronowe reprezentują swoją wiedzę o świecie w strukturze milionów swoich wewnętrznych połączeń neuronalnych. Były one „karmione” realistycznymi fotografiami, jedynie na ich podstawie konstruując swoją erudycję. Struktura połączeń neuronalnych każdej z sieci, odpowiadająca naszemu realistycznemu środowisku, była jednak później w różny sposób zniekształcana przez Romualda Janika, wskutek czego powstał szereg jednostkowych indywidualnych „elektronicznych bytów”. Każda z owych „zaburzonych” sieci dysponuje więc swoją własną unikatową wizją świata, która nie ma już nic wspólnego z rzeczywistością i podlega wizualizacji w generowanych przez nią obrazach. Celem projektu jest eksploracja różnorodności możliwych wewnętrznych światów sieci neuronowych – światów, które nigdy nie zetknęły się ze sztuką, a tylko z naszym realistycznym otoczeniem. Te wewnętrzne światy przejawiają się w wytworzonych przez sieci obrazach. Paradoksalnie są one w wielu przypadkach bardziej podobne do znanych z historii sztuki nurtów artystycznych niż można by się spodziewać. Co zatem wewnętrzne światy sieci neuronowych, które komunikują się z nami poprzez obrazy, mówią nam o źródłach artystycznej kreacji i specyfice ludzkiej percepcji? To Creatio ex Machina, lecz jednak to człowiek inicjuje owe procesy, dzięki którym powstały obrazy, jakie można zobaczyć w Galerii Sztuki Wozownia w Toruniu.
Galeria Wozownia i wystawa biorą udział w projekcie badawczym Centrum Badania Ryzyka Systemowego przy wydziale Artes Liberales Uniwersytetu Warszawskiego.
Projekt jest organizowany przez Centrum przy Artes Liberales UW we współpracy z Uniwersytetem Mikołaja Kopernika w Toruniu.
Źródło: Galeria Sztuki Wozownia
współpraca kuratorska: Marta Smolińska
Relacje sztuki ze sztuczną inteligencją są dzisiaj na porządku dziennym. Co jednak dzieje się, gdy w procesie przetwarzania obrazów z siecią neuronową współpracuje zajmujący się sztuczną inteligencją fizyk, a nie artyst(k)a? Wystawa “Creatio ex Machina. Wewnętrzne światy sieci neuronowych” jest efektem projektu prof. dra hab. Romualda Janika, pracownika naukowego Wydziału Fizyki, Astronomii i Informatyki. Stosowanej UJ w Krakowie. To pytanie o sztukę i ludzką percepcję, lecz stawiane bardziej z perspektywy natury sieci neuronowej niż tradycji historyczno-artystycznej. Sieci neuronowe reprezentują swoją wiedzę o świecie w strukturze milionów swoich wewnętrznych połączeń neuronalnych. Były one „karmione” realistycznymi fotografiami, jedynie na ich podstawie konstruując swoją erudycję. Struktura połączeń neuronalnych każdej z sieci, odpowiadająca naszemu realistycznemu środowisku, była jednak później w różny sposób zniekształcana przez Romualda Janika, wskutek czego powstał szereg jednostkowych indywidualnych „elektronicznych bytów”. Każda z owych „zaburzonych” sieci dysponuje więc swoją własną unikatową wizją świata, która nie ma już nic wspólnego z rzeczywistością i podlega wizualizacji w generowanych przez nią obrazach. Celem projektu jest eksploracja różnorodności możliwych wewnętrznych światów sieci neuronowych – światów, które nigdy nie zetknęły się ze sztuką, a tylko z naszym realistycznym otoczeniem. Te wewnętrzne światy przejawiają się w wytworzonych przez sieci obrazach. Paradoksalnie są one w wielu przypadkach bardziej podobne do znanych z historii sztuki nurtów artystycznych niż można by się spodziewać. Co zatem wewnętrzne światy sieci neuronowych, które komunikują się z nami poprzez obrazy, mówią nam o źródłach artystycznej kreacji i specyfice ludzkiej percepcji? To Creatio ex Machina, lecz jednak to człowiek inicjuje owe procesy, dzięki którym powstały obrazy, jakie można zobaczyć w Galerii Sztuki Wozownia w Toruniu.
Galeria Wozownia i wystawa biorą udział w projekcie badawczym Centrum Badania Ryzyka Systemowego przy wydziale Artes Liberales Uniwersytetu Warszawskiego.
Projekt jest organizowany przez Centrum przy Artes Liberales UW we współpracy z Uniwersytetem Mikołaja Kopernika w Toruniu.
Źródło: Galeria Sztuki Wozownia