Bydgoska Szkoła Perkusji 15. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Perkusyjnej DRUMS FUSION 2022
Warsztaty perkusyjne przygotowane na tegoroczną edycję DRUMS FUSION będą miały jak zawsze wyjątkowy charakter. Odbywać się będą pod hasłem „Cudze chwalicie, swego dosyć macie”. A wystąpią na nich czołowi perkusiści wywodzący się z tzw. Bydgoskiej Szkoły Perkusji:
Jacek Pelc, Marcin Jahr, Grzegorz Daroń, Piotr Biskupski.
Ten ostatni od wielu lat jest artystycznym dyrektorem Międzynarodowego Forum Perkusji. Każdy z muzyków zaprezentuje się z jak najbardziej oryginalnej strony swego wykonawstwa perkusyjnego. W towarzystwie pozostałych instrumentalistów będziemy mogli usłyszeć kilka artystycznych wizji tego samego utworu w ramach poszczególnych wykonań.
Po warsztatach będzie można kupić płyty będące swoistym rysem historycznym dokonań artystycznych każdego z muzyków z różnych projektów – każdy z perkusistów chętnie złoży autograf.
Następnie zaprezentuje się Bydgoska Szkoła Perkusji w repertuarze czysto perkusyjnym – usłyszymy utwory takich sław kompozytorskich, jak: John Beck, Jivan Nebojsa Żivkovic, Emanuel Sejourne i wielu innych.
Wykładowcy planują dołączyć do wykonań, publiczność także jest mile widziana przy współtworzeniu bydgoskiego święta perkusji.
Scena będzie rozbrzmiewać rytmem, energią i dobrym smakiem – jak zawsze w wykonaniu bydgoskich perkusistów. Wystąpią: Mateusz Krawczyk, Patryk Dolepski, Kamil Mielniczuk, Dawid Modzelewski, Piotr Biskupski (kierownictwo artystyczne, prowadzenie koncertu).
GRZEGORZ DAROŃ – ur. 7.10.1969, jest członkiem założycielem Polskiej Akademii Filmowej. W roku 2000 nominowany do nagrody TALENT ROKU, jest kompozytorem muzyki do wielu filmów fabularnych, dokumentalnych, seriali i programów telewizyjnych, przedstawień teatralnych, autorem piosenek i producentem płyt. Jest twórcą m.in. sygnału Teraz Polska, sygnału Bydgoskiego Festiwalu Operowego, a także sygnału Mistrza Twardowskiego rozbrzmiewającego dwa razy dziennie na bydgoskim Starym Rynku. W swoim dorobku kompozytorskim posiada ścieżki dźwiękowe do filmów takich jak „Pierwszy milion” w reż. Waldemara Dzikiego, „Drzazgi” w reż. Macieja Pieprzycy, „Śniadanie do łóżka” w reż. Krzysztofa Langa, seriali „Na Wspólnej”, „Magda M.” czy „Ja wam pokażę”. Jest również autorem muzyki do musicalu „Za grzechy swoje dorośniesz”. Grzegorz Daroń jest absolwentem wydziału instrumentalnego Akademii Muzycznej w Bydgoszczy w klasie perkusji Władysława Mazugi. Odnajduje się z łatwością również jako aranżer i wykonawca muzyki klasycznej, jazzowej i rockowej. Ma na swoim koncie kilka tras koncertowych w Chinach, USA, Rosji, Brazylii i niemal we wszystkich krajach Europy. Jako perkusista pracował m.in. z: WEST, AIR FORCE ONE, THE ŚLUB, JAREK WEBER, ASOCJACJA ANDRZEJA PRZYBIELSKIEGO, OSTATNI DZWONEK, ROY BENNETT GROUP, ROAN, POLSKA ORKIESTRA MUZYKI FILMOWEJ, ROYAL SYMPHONY ORKIESTRA, J. Ptaszyn Wróblewski, Kayah, A. Piaseczny, I. Herbut, K. Badach, K., W. i P. Cugowscy, K. Cerekwicka, K. Moś. Od 20 lat współpracuje i jest szefem muzycznym zespołu Justyny Steczkowskiej.
PIOTR BISKUPSKI – absolwent Akademii Muzycznej w Poznaniu w klasie prof. J. Zgodzińskiego. Laureat nagród indywidualnych konkursów jazzowych (Złota Tarka , Jazz nad Odrą). Współpracował z czołówką polskiej sceny jazzowej: Z. Namysłowski, W. Karolak, T. Szukalski, a ponadto z R. Rossem, M. Hendrix, D. Brown, B. Molenhofem, S. Weinert, H. Romero, A. Kulką, V. Brodskim. Artystkami sceny wokalnej: H. Banaszak, E. Geppert, K. Kowalską, P. Polkiem, J. Kaczmarskim, I. Santor. Od wielu lat współtworzy większość projektów artystycznych W. Nahornego, J. Strobla, M. Bogdanowicza, Filipa Wojciechowskiego, Sussan Weinert, Krzysztofa Herdzina, Davida Friedmana.
Często zapraszany jest do współpracy przez wykonawców różnych gatunków muzycznych. Jest poszukiwanym muzykiem studyjnym. Nagrał ponad 50 płyt. Autor dwóch podręczników perkusyjnych. Jest bardzo wysoko cenionym pedagogiem. Prowadzi klasę perkusji w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, gdzie jest profesorem nadzwyczajnym. Wykłada na licznych kursach perkusyjnych i jazzowych. Aktywnie pisuje artykuły do fachowych pism muzycznych, m.in. „Top Drummer”, „Muzyk” i „Perkusista”, w ankietach których to czasopism uznany za jednego ze stu najważniejszych 100 perkusistów w historii polskiej sztuki perkusyjnej. Autor podręczników perkusyjnych. Odznaczony medalem za szczególne osiągnięcia dla kultury narodowej Gloria Artis. Jest dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Forum Perkusji w ramach Drums Fusion Festivalu w Bydgoszczy, Konkursu Młodych Perkusistów „Młodzi Mistrzowie Perkusji” w Brodnicy, dyrektorem Międzynarodowego Forum Perkusyjnego w Kolbuszowej. Jest ekspertem Centrum Edukacji Artystycznej. Jego absolwenci odnoszą sukcesy na krajowych i międzynarodowych konkursach muzycznych. Jest członkiem rzeczywistym Polskiego Stowarzyszenia Jazzowego, Percussion Arts Society, SPAM.
JACEK PELC – unikalny przypadek perkusisty, który jest jednocześnie komponującym muzykiem, konceptualistą i leaderem wielu własnych projektów artystycznych, od solo czy dwuosobowych miniformacji GuDrumBa Duet do projektu z udziałem Big Bandu lub 30-osobowej orkiestry kameralnej i najwybitniejszych muzyków polskiej oraz światowej sceny jazzowej (Zbigniew Namysłowski, Jarek Śmietana, Leszek Kułakowski, Krzesimir Dębski, Janusz Muniak, David Friedman, Ed Schuller, Eddie Henderson, Pete Lockett, Maurizio Rolli, Amana Melome i wielu innych). Jego kompozycja zatytułowana „GuDrumBa” ukazała się drukiem na łamach „European Real Book – The Best of Contemporary Jazz from Europe”, wydanej przez Sher Music Co. z USA – to kolekcja zapisów nutowych najlepszych kompozycji takich artystów, jak m.in. Joe Zawinul, Django Reinhardt, Ennio Morricone. Podczas występów estradowych Jacek Pelc często wciąga i angażuje publiczność do wspólnych rytmicznych zabaw. Wirtuoz rozbudowanego zestawu instrumentów perkusyjnych. Obok bogatej dyskografii w roli sidemana Jacek jest również autorem własnych płyt CD/DVD. Posiada zawodowe doświadczenia jako perkusyjny edukator (Warsztaty Muzyczne Chodzież, Margonin i Puławy), recenzent muzyczny („Jazz Forum”), redaktor naczelny magazynu „Top Drummer” oraz felietonista (magazyny „Gitara i Bas”, „Gitarzysta”, „Perkusista”). Jest autorem książki „Jazz w oparach PRL – z Jarkiem Śmietaną w trasie” (w przygotowaniu). Odznaczony medalem Gloria Artis.
MARCIN JAHR – ur. w 1969, od prawie 40 lat jest aktywnie koncertującym oraz nagrywającym perkusistą. Ukończył Liceum Muzyczne w Bydgoszczy oraz Akademię Muzyczną w Katowicach (Wydział Jazzu i Muzyki Rozrywkowej). Od ponad 30 lat stale współpracuje z Janem Ptaszynem Wróblewskim. W trakcie swojej kariery muzycznej grał praktycznie ze wszystkimi najbardziej znanymi muzykami polskimi, a nazwiska niektórych artystów zagranicznych, z którymi koncertował, to np. Mike Mainieri, Vadim Brodski, Garisson Fewell, Pete Lockett, Ed Schuller. Muzyk ma w swoim dorobku płytowym ponad 40 albumów nagranych m.in. z Janem Ptaszynem Wróblewskim, Jackiem i Wojtkiem Niedzielami, Krzysztofem Herdzinem, Funky Groove, Piotrem Wojtasikiem, Wojciechem Majewskim, Adamem Wendtem i innymi. Perkusista jest również cenionym pedagogiem – uczył na Uniwersytecie Zielonogórskim, w Zespole Szkół Muzycznych w Szczecinie, a także był wykładowcą na wielu warsztatach muzycznych, np. w Pradze (Republika Czeska), Leichlingen (Niemcy), a w Polsce – w Puławach, Pułtusku, Lesznie oraz na wielu jednorazowych klinikach perkusyjnych w różnych miastach naszego kraju. Obecnie, oprócz Ptaszyna Wróblewskiego, może poszczycić się stałą współpracą z Adamem Wendtem (Power Set oraz Adam Wendt & Friends), Big Collective Bandem Wiesława Pieregorólki, Andrzejem Łukasikiem oraz Januszem Szromem. Artysta współpracuje również z warszawskimi teatrami: Syrena oraz Mazowieckim Teatrem Muzycznym. W 2016 roku został odznaczony przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Brązowym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
Źródło: Miejskie Centrum Kultury w Bydgoszczy