Bydgoska Akademia Sztuki (wykład): Anna Wiśnicka. Design Danii i Finlandii – symbioza nowoczesnego designu i tradycyjnego rzemiosła
Zapraszamy na wykład z cyklu Bydgoskiej Akademii Sztuki.
Skandynawski design jest przykładem wzorniczego oksymoronu, łączy bowiem elementy pozornie się wykluczające, takie jak tradycja i nowoczesność, minimalizm i ekstrawagancja czy masowość i rzemiosło. Te ostatnie stały się znakiem rozpoznawczym produktów produkowanych w Danii i Finlandii, które od lat 30-tych dwudziestego wieku nieprzerwanie łączą zdobycze nowoczesnej techniki z tradycyjnym warsztatem i szlachetnymi materiałami. By zrozumieć fascynację rzemieślniczą pracą w designie Północy należy spojrzeć na dostępne lokalnie materiały przez pryzmat zmieniających się tendencji stylowych. Rodzime gatunki drewna w rękach wykwalifikowanych rzemieślników pozwalają na uzyskanie zróżnicowanych efektów wizualnych, a ulubiona w Skandynawii ponadczasowa forma jest świadectwem utylitarnego podejścia, mającego zapewnić dostęp do wysokiej jakości produktów na szeroką skalę. Prześledzenie najważniejszych historycznych i współczesnych tendencji rzemieślniczych w designie Danii i Finlandii pozwala na zrozumienie fenomenu, jakim jest wzornictwo oparte na szacunku do lokalnych zasobów, które leżą u podstaw projektów opierających się upływowi czasu.
dr Anna Wiśnicka – historyczka sztuki i designu, specjalizująca się we wzornictwie i sztuce najnowszej. Autorka książki „Simo Heikkila – Designer’s Life and Work” poświęconej designowi Finlandii. Wykładowczyni akademicka, ambasadorka wystawy rocznicowej „Echoes 100 Years in Finnish Architecture and Design” organizowanej przez Ambasadę Finlandii w Polsce. Prywatnie zapalona podróżniczka, pasjonatka współczesnej prozy oraz skandynawskiego i włoskiego designu.
wstęp wolny
koordynacja: Danuta Pałys
Źródło: Galeria Miejska BWA Bydgoszcz
Skandynawski design jest przykładem wzorniczego oksymoronu, łączy bowiem elementy pozornie się wykluczające, takie jak tradycja i nowoczesność, minimalizm i ekstrawagancja czy masowość i rzemiosło. Te ostatnie stały się znakiem rozpoznawczym produktów produkowanych w Danii i Finlandii, które od lat 30-tych dwudziestego wieku nieprzerwanie łączą zdobycze nowoczesnej techniki z tradycyjnym warsztatem i szlachetnymi materiałami. By zrozumieć fascynację rzemieślniczą pracą w designie Północy należy spojrzeć na dostępne lokalnie materiały przez pryzmat zmieniających się tendencji stylowych. Rodzime gatunki drewna w rękach wykwalifikowanych rzemieślników pozwalają na uzyskanie zróżnicowanych efektów wizualnych, a ulubiona w Skandynawii ponadczasowa forma jest świadectwem utylitarnego podejścia, mającego zapewnić dostęp do wysokiej jakości produktów na szeroką skalę. Prześledzenie najważniejszych historycznych i współczesnych tendencji rzemieślniczych w designie Danii i Finlandii pozwala na zrozumienie fenomenu, jakim jest wzornictwo oparte na szacunku do lokalnych zasobów, które leżą u podstaw projektów opierających się upływowi czasu.
dr Anna Wiśnicka – historyczka sztuki i designu, specjalizująca się we wzornictwie i sztuce najnowszej. Autorka książki „Simo Heikkila – Designer’s Life and Work” poświęconej designowi Finlandii. Wykładowczyni akademicka, ambasadorka wystawy rocznicowej „Echoes 100 Years in Finnish Architecture and Design” organizowanej przez Ambasadę Finlandii w Polsce. Prywatnie zapalona podróżniczka, pasjonatka współczesnej prozy oraz skandynawskiego i włoskiego designu.
wstęp wolny
koordynacja: Danuta Pałys
Źródło: Galeria Miejska BWA Bydgoszcz