Barwy ochronne
Sierpniowym tytułem, który mamy przyjemność prezentować w ramach Krótkiej Historii Polskiego Kina z SKS są Barwy Ochronne, jedna z czołowych realizacji „kina moralnego niepokoju”. W 1977 obraz zdobył aż trzy Złote Lwy w Wenecji! Zbigniew Zapasiewicz uhonorowany został Nagrodą Indywidualną za Najlepsze Osiągnięcia Aktorskie, a Krzysztof Zanussi otrzymał dwie statuetki, za Najlepszy Film i Najlepszy Scenariusz. Pokaz poprzedzi krótkie nagranie przygotowane przez Kuratora przeglądu, Tomasza Kolankiewicza, filmoznawcę, wykładowcę i historyka filmu.
Na obozie lingwistycznym odbywa się konkurs na najlepszą pracę językoznawczą. Jak się szybko okazuje, wykluczeni zostali z niego niezaproszeni studenci uczelni toruńskiej. Gdy młody asystent Jarosław Kruszewski (Piotr Garlicki) odkrywa tę niesprawiedliwość, dopuszcza do konkursu spóźnioną o jeden dzień pracę studenta z Torunia. Krytyczny wobec jego działań, cyniczny docent Jakub Szelestowski (Zbigniew Zapasiewicz) stara się za wszelką cenę udowodnić Jarosławowi, że jego idealizm do niczego nie prowadzi, a przetrwać mogą tylko najsilniejsi – egoiści o elastycznej moralności.
Autorem zdjęć do filmu jest Edward Kłosiński, jeden z najważniejszych polskich operatorów, Absolwent Wydziału Ooperatorskiego PWSTiF w Łodzi. Będąc współtwórcą „kina moralnego niepokoju” zrealizował kilkanaście projektów z Krzysztofem Zanussim. Odpowiadał również za stronę wizualną wielu filmów Andrzeja Wajdy, w tym „Człowieka z Marmuru”, „Człowieka z żelaza”, czy „Panien z Wilka”. Po jego śmierci w 2008 roku, Wajda poświęcił mu obraz „Tatarak”. Film stanowił jednocześnie formę terapii dla pogrążonej w żałobie Krystyny Jandy, prywatnie ukochanej żony operatora.
Źródło: Europejskie Centrum Filmowe CAMERIMAGE